Šluknovský výběžek a Děčín jsou stále výspou Česka. Proč se to nedaří změnit?
Opomíjený kraj na severu, nádherná příroda na jihu. To je Šluknovský výběžek s Děčínem a oblastí Českého Švýcarska. Přírodně rozmanitý region s nevyužitým ekonomickým potenciálem. Přitom je obklopen Německem, ekonomickým lídrem Evropy.
Co se v článku dále dočtete:
- Šluknovský výběžek potřebuje zlepšit dopravní či energetické spojení
- Těsnější vazby na sousední regiony v Sasku i propojení s Ústím nad Labem
- Děčín potřebuje napojení na D8 a dobudování Folknářské spojky s obchvatem České Kamenice
- "Souvisí to s regionálním rozvojem a školstvím. Šluknovský výběžek by měl ještě více využívat potenciálu přírody ke zlepšování služeb cestovního ruchu. Dále se více propojovat se sousedními německými regiony," je přesvědčen Petr Jakubec (ČSSD), který kandiduje do zastupitelstva Ústeckého kraje.
Z Prahy daleko. Do Děčína daleko. Blíž je to do Liberce, ale region je součástí Ústeckého kraje. Lépe snad nelze popsat potíže Šluknovského výběžku s městskými centry Rumburk a Varnsdorf.
A odlehlost této části Ústeckého kraje ještě více zvýraznilo jarní hermetické uzavření hranic s Německem. Ekonomický život se zastavil.
V Dolní Poustevně, ve Šluknově, v Jiříkově jste si najednou připadali jako na konci světa.
Do regionu s 55 tisíci obyvateli vedou jen dvě hlavní silnice - krajská z České Kamenice, která jako jediná Šluknovský výběžek spojuje s Děčínskem. Druhá silnice I/9 míří do Libereckého kraje - když napadne trochu sněhu, už je nesjízdná díky pověstnému úseku Šébr.
DOPORUČUJEME: Sociálně vyloučené lokality drtí sever Čech. Jak to zastavit?
"Dopravní spojení je opravdu špatné. Do Prahy je to daleko, cesta trvá dlouho. Do Děčína je to ze Šluknova jak po české, tak po německé straně 53 kilometrů, které auto jede hodinu," říká bývalý ředitel školy i zastupitel ve Varnsdorfu Petr Jakubec (ČSSD).
Jak je daleko z Prahy do Rumburku ví i bývalý starosta a senátor Jaroslav Sykáček ze sociální demokracie. "V Praze problémy Šluknovského výběžku moc nezajímají. Bohužel je vzdálen i pro Ústí nad Labem. Ilustrovat to lze na problému Lužické nemocnice."
Šluknovsko potřebuje investice
Podle Petra Jakubce region potřebuje zlepšit dopravní a železniční spojení, vyřešit energetiku, zajistit funkční nemocnici a dobudovat silné školství propojené s průmyslovými podniky.
"Souvisí to s regionálním rozvojem a školstvím. Šluknovský výběžek by měl ještě více využívat potenciálu přírody ke zlepšování služeb cestovního ruchu. Dále se více propojovat se sousedními německými regiony," je přesvědčen Petr Jakubec. "Ústecký kraj by tomu měl aktivně pomáhat."
"Saské pohraničí je významným zdrojem zaměstnanosti pro místní obyvatele a v
kombinaci s průmyslem a cestovním ruchem snižuje nezaměstnanost v našem regionu," vyzdvihuje přednost regionu Petr Jakubec.
Jaroslav Sykáček vidí potenciál v Rumburku a Varnsdorfu. "Obě města tvoří centra regionu. Podstatné je ale zlepšení dopravního spojení. Musí být rychlá a bezpečná silnice, která umožní z Děčína do Rumburku kvalitní spojení. Pomůže i obchvat Děčína a nejlépe i České Kamenice. To stále silnice I/13 nesplňuje."
DOPORUČUJEME: Dopravní špunt v Bílině, v Postoloprtech a Klášterci omezuje rozvoj v kraji
Ústecký kraj má vliv na silnici druhé třídy 263, která vede z České Kamenice do Rumburku. "Kromě komplikovaného horského úseku do Chřibské vede skrz obce. Řešením by byly obchvaty. To musí řešit Ústecký kraj," říká Jaroslav Sykáček (ČSSD).
Podle varnsdorfského politika Petra Jakubce to má ČSSD do krajských voleb v programu. "Vytvoříme projekty a zajistíme výstavbu obchvatů dopravně přetížených měst a obcí," cituje.
Samostatnou kapitolou je Děčín
Děčín řeší napojení na dálnici D8 a také varianty průtahu silnice I/13 směr na Českou Lípu a Liberec.
Zatímco Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kromě Folknářské spojky přemýšlí i o variantě hlavního tahu přes Benešov nad Ploučnicí, tato trasa by neřešila rychlé a bezpečné napojení Šluknovského výběžku.
"Nová silnice přes Benešov do České Lípy má své kritiky, lepší je se věnovat stávající trase a řešit ji z pohledu napojení na Liberec a Šluknovský výběžek. Je prokázané, že tam, kde je kvalitní dopravní infrastruktura, tam funguje i ekonomika města či regionu," připomíná Jaroslav Sykáček.
DOPORUČUJEME: Chceme to dělat jinak, říkají Hamáček s Krákorou k nové ČSSD v Ústeckém kraji
Hodnocení
2.71 hvězdiček / Hodnoceno: 24x