Dopravní špunt v Bílině, v Postoloprtech a Klášterci omezuje rozvoj v kraji
Kolony aut, nehody, trápení chodců a obyvatel podél silnice I/13 a I/7 (D7). To je každodenní realita, přitom jsou to páteřní komunikace v severozápadní části Ústeckého kraje. Denně tu jezdí tisíce kamionů, autobusů a osobních aut.
Co se v článku dále dočtete:
- Vytipování dopravních priorit v Ústeckém kraji - obchvaty na I/13 v Bílíně, Klášterci nad Ohří
- Dostavba D7 přes území města Postoloprty
- Propojení Ústeckého kraje s Karlovarským a Libereckým krajem prostřednictvím zkapacitnění I/13
- "Ústecký kraj v případě těchto důležitých staveb by měl být koordinátorem, mediátorem a také by se mohl eventuelně podílet na financování opatření kolem plánovaných obchvatů," říká místostarosta Klášterce nad Ohří Petr Hybner (ČSSD), který kandiduje do zastupitelstva Ústeckého kraje.
Řešení v nedohlednu, přitom jsou pro rychlou dopravu napříč Ústeckým krajem důležité. Silnice I/13 spojuje východ kraje od Děčína se západem po Klášterec nad Ohří. Od Teplic po Bílinu, a od Bíliny po Chomutov je silnice s dvěma pruhy v každém směru.
Jako špunt na této dopravní tepně sedí úsek, který protíná centrum Bíliny. Na obou koncích města se po celý den tvoří kolony. Exhalace z výfukových plynů trápí město v údolí, trápí i projíždějící řidiče. Ti často ztrácí čas, pokud spěchají z jednoho konce Ústeckého kraje na druhý.
Obdobná situace je od Chomutova po Klášterec nad Ohří.
Silnice I/13 protíná malé obce, ale především vede skrz centrum Klášterce nad Ohří. V přímé cestě stojí okružní křižovatky jako v Bílině. Aby aspoň auta z vedlejších ulic mohla přes hlavní silnici přejet.
Řešením jsou obchvaty
Obchvaty řeší Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a Ústecký kraj či samotná města na jejich realizaci mají je částečný podíl. Vyjadřují se k trasování, zahrnují je do svých územních plánů, jsou účastníky územního a stavebního řízení - jenže investorem je stát. A ten rozhoduje kdy a v jaké variantě obchvat či průtah bude realizován a postaven.
DOPORUČUJEME: Sociálně vyloučené lokality drtí sever Čech. Jak to zastavit?
"Je to o prioritách. Vedení Ústeckého kraje musí být aktivním účastníkem a mít zájem o rychlou realizaci obchvatů Bíliny a Klášterce nad Ohří. Často se vše zdržuje jenom proto, že je to ekonomicky náročné či není údajný ekonomický přínos. Existuje něco jako veřejný zájem, který nelze vždy obhajovat penězi," myslí si místostarosta Klášterce nad Ohří Petr Hybner (ČSSD).
V případě Bíliny se poslední dobou mluví o tunelu - otázka je, zda ve čtyřpruhu či jen ve dvoupruhu. Komplikovaný plán s obchvatem kolem města na estakádách je asi minulostí. Jako přijatelná varianta se jevily tunely. Jenže i ty prý ekonomicky nevychází.
"Rozumím tomu, že stát se při plánování dopravních staveb musí chovat hospodárně, ale je nutné si uvědomit, že Bílina je velký regionální a také celorepublikový problém. Silnice I/13 by mohla být Podkrušnohorskou dálnicí - a mnohými je tak chápána. Spojuje Liberecký kraj s Karlovarským krajem, je hlavní tepnou mezi městy jako Teplice, Most, Chomutov," připomíná Petr Hybner.
Místostarosta Klášterce nad Ohří kandiduje v krajských volbách na kandidátce ČSSD. Strana má ve svém programu řešení obchvatů měst.
"Chceme vytipovat skutečné priority, které potřebuje Ústecký kraj. V dopravě je to obchvat Bíliny, zkapacitnění silnice I/13 z Chomutova do Klášterce nad Ohří a začít řešit i obchvat Klášterce," říká Petr Hybner.
Podle kláštereckého místostarosty je důležité, aby stát prostřednictvím ŘSD s městem a obyvateli komunikoval tak, aby nedošlo ke zdržení příprav.
"Ústecký kraj v případě těchto důležitých staveb by měl být koordinátorem, mediátorem a také by se mohl eventuelně podílet na financování opatření kolem plánovaných obchvatů tak, aby se stát nevymlouval na to, že nelze udělat protihlukovou stěnu či ochranný val," nabízí možné řešení Petr Hybner.
Špunt v Postoloprtech na D7
Dalším dopravním problémem je souvislé dokončení dálnice D7 v oblasti Lounska.
V současnosti začala výstavba - zkapacitnění - obchvatů Loun, Panenského Týnce a dobudování úseků mezi nimi.
Dopravním špuntem tak zůstane minimálně do roku 2025 úsek vedoucí Postoloprty. Přestože se podařilo městu získat finance na přesunutí a výstavbu nového fotbalového stadionu včetně zázemí, zpoždění výstavby tohoto úseku D7 je v projekční části.
"Přeprojektování stavby na 100letou vodu je bohužel smutné, že se na to přišlo až teď, ale aspoň se něco děje. Samozřejmě spojnice D7 napříč Lounskem a Žateckem a její propojení s I/13 v Chomutově je důležité. Je to podstatné i pro rozvoj této části Ústeckého kraje," myslí si místostarosta Klášterce nad Ohří.
Podle Petra Hybnera z ČSSD je dalším krokem řešit i propojení Ústeckého a Karlovarského kraje.
"Stačí si představit kvalitní silniční spojení ve čtyřpruhu Bavorsko, Cheb, Karlovy Vary, Chomutov, Most, Teplice, Ústí nad Labem, Děčín, Liberec - a je jasné, že to pomůže celému Ústeckému kraji. Tímto směrem by se nové vedení kraje mělo v dopravní koncepci orientovat a vzít to jako prioritu," dodává Petr Hybner ze sociální demokracie.
DOPORUČUJEME: Chceme to dělat jinak, říkají Hamáček s Krákorou k nové ČSSD v Ústeckém kraji
Hodnocení
2.73 hvězdiček / Hodnoceno: 15x