Rektor V aplikované psychologie tefan Medzihorský: Psychologii nemůe dělat kadý, jistá úroveň je potřeba
Terezín /VIZE PRO ÚSTECKÝ KRAJ/ - "Máme akreditovanou interkulturalitu, která tvoří ve vech předmětech obsahu a cílů výuky jednu třetinu. V tomto ohledu jsme poněkud předběhli dnení dobu, kde je interkulturalita skloňovaná ve vech směrech. My u čtvrtý rok učíme věci jako snáenlivost, toleranci, pochopení pro lidi z jiných zemí, z jiného etnika, jiného náboenství a podobně," říká v rozhovoru pro SeveročeskýDeník.cz tefan Medzihorský, rektor Vysoké koly aplikované psychologie v Terezíně.
Jste rektorem Vysoké koly aplikované psychologie. Co je to za kolu?
Vysoká kola aplikované psychologie je výjimečná tím, e je jednou z prvních, která se programově i svým názvem zaměřuje na aplikaci psychologie a dalích společenských věd do praxe, a to do nejrůznějí praxe: kolní, výrobní, obchodní, pečovatelské a dalí. Vude tam, kde je potřeba psychologie nebo dalí společenskovědní disciplíny. Také jsme zatím stále jediní, kteří mají jako součást studijního programu personální a interkulturní management.
Máme akreditovanou interkulturalitu, která tvoří ve vech předmětech obsahu a cílů výuky jednu třetinu. V tomto ohledu jsme poněkud předběhli dnení dobu, kde je interkulturalita skloňovaná ve vech směrech. My u čtvrtý rok učíme věci jako snáenlivost, toleranci, pochopení pro lidi z jiných zemí, z jiného etnika, jiného náboenství a podobně.
Nai absolventi u teď vychází s tím, e mají nejenom přehled, ale více rozumí tomu, e jednání s jinými skupinami lidí vyaduje i jiné postupy, přístupy a jiný celkový náhled na situaci při jejich zaměstnávání, při spolupráci s nimi v jakékoliv společenské, politické i praktické oblasti.
Tento předmět nebo tento obor není zahrnut na jiných vysokých kolách podobného typu, nebo ano?
Studijní obor, kde by byla interkulturalita zahrnutá v tomto rozsahu, není akreditován na českém vysokém kolství. V naem kolství jsou akreditované pouze jednotlivé předměty, někdy malé skupiny předmětů, které se tomu věnují, ale nikoli tak koncepčně jako my. U nás je to i součást názvu toho oboru: personální a interkulturní management čili jak řídit a pracovat s lidmi s vyuitím psychologie managementu, personalistiky a tak dále. A také s cizinci a přísluníky etnik.
V čem jsou absolventi přínosem pro potencionálního zaměstnavatele? Kde se mohou v rámci pracovního trhu uplatnit?
Často se z nich stávají odborníci v práci s lidmi v neziskových organizacích, velmi často v organizacích orientujících se na cizince a migranty, státních organizacích nebo v jiných organizacích nebo se uplatní na úřadu práce a podobně. Také z nich bývají personalisté. Pro zaměstnavatele jsou zajímaví zejména tím, e netrpí kulturními oky, kdy přichází do styku s jinými etnickými skupinami, protoe jsou na to dostatečně prokolení a připravení.
Jak byste zhodnotil stav českého vysokého kolství? Máme tady sektor veřejných vysokých kol a sektor soukromých. U těch soukromých často slyíme o problémech, a je to UJAK nebo Literární akademie. To vnáí na soukromé kolství patné světlo. Zároveň jsme tady ale měli vysoké koly viz. Plzeň, která sice byla veřejná, ale stejně tam byly problémy. Akreditační komise říká, e je moc ekonomických oborů, někdo zase, e je moc vysokých kol, tím pádem chybí odborníci, protoe v podstatě pendlují mezi více kolami. Někdo tvrdí, e je trh přesycený.
To jsou takové, mnohdy laické pohledy, pochopitelně z veřejnosti, která se nezabývá vysokokolskou výukou, a ani postupy Ministerstva kolství nebo Akreditační komise.
Takové body jako je moc vysokých kol, tak moc vůči čemu? Máme tady snad dvacet tisíc firem, těch větích, ne drobných. Je to moc? Rozumíte mi: moc vzhledem k čemu? Pokrýt potřeby vzdělávání, samozřejmě předevím individuálních zájemců, studentů a současně do značné míry i potřeby státu, regionu, kraje a tak dále, to je ten průnik, který hledáme a vytváříme. Moc vysokých kol je pro ty, kteří se zabývají něčím jiným a nemají zájem podnikat ve vysokém kolství, i kdy, abych vám řekl pravdu, to je keft zcela nevýnosný.
Moná by jich mohlo být o něco míň, ale to můete nařídit veřejným vysokým kolám, aby se sloučily, případně je zavřít a podobně. Podnikatelskému subjektu jako nám, soukromé kole, to nařídit nelze.
V podstatě kadý si můe zaloit nějakou vysokou kolu, ale musí splnit akreditaci, určité podmínky a kritéria?
kola je zaloená a ve chvíli, kdy získá státní souhlas a akreditaci daného studijního oboru. Teprve v té chvíli se stává skutečně vysokou kolou, která je zahrnutá ve kolství Ministerstva kolství. Ten proces je extrémně obtíný a sloitý. Kdy řeknete, e kadý si můe zaloit vysokou kolu, tak to není pravda. Zamítnutých ádostí pětkrát a víckrát a zamítnutých definitivně a odstoupivích jsou stovky. Mnoho vysokých kol jede spí na rub kvality, jak jste sám zmínil. Jakou poskytují přidanou hodnotu a čím jsou odliné a výjimečné na rozdíl od toho, co poskytuje veřejné kolství, to je otázka.
Ředitelé gymnázia se dnes potýkají se zásadními problémy a to, e je regionální kolství financováno podle počtu áků, to znamená, aby udreli chod, musí brát studenty i na úkor kvality. Dále vám řeknou, e dnes u nemá smysl dělat ebříčky ve stylu, kolik absolventů se dostane na vysokou kolu, protoe kdy absolvent chce, tak se na vysokou dostane. Prostě si najde nějakou, kam ho vezmou. Tím pádem v podstatě dochází k inflaci vzdělání, protoe kadý, kdy chce, získá titul. Vnímáte to tak, e čím je větí a bohatí nabídka kol, tak se studenti mohou snadněji někam dostat? A nebo to začne být tak, e vysoké koly změní uvaování a začnou bojovat o svou presti? Bude to raději malá, ale zato prestiní kola a bude budovat své jméno?
My to třeba děláme průběně. Neustále budujeme kvalitu, jméno, reputaci koly. Například jsme jedna z mála soukromých vysokých kol, která má přijímací pohovory včetně testů, čili rozhodně nebereme kadého, jak je ze střední koly, produkují, a u lépe nebo hůře. V tomto směru jsme výběrová kola. Jsme přesvědčeni, e psychologii nemůe dělat kadý, a e jistá úroveň je potřeba, stejně tak, jako je potřeba například v matematice, tak je potřeba i k tomu, aby ten člověk měl nejen nadhled a naučené dovednosti, ale aby získal poznatky a dokázal organizovat, vytvářet, někdy i vymýlet a objevovat. Nai studenti jsou připraveni k tomu, aby mohli pokračovat v dalím studiu nebo být zaměstnáni po bakalářském studiu.
Ministerstvo kolství vytvořilo strategii: více techniky, méně humanitních oborů. Co si o tom myslíte? Pořád se říká, e je hodně humanitních oborů, a e chybí technické vzdělání. Setkal jsem se ale i s tvrzením, e to není pravda.
Myslím si, e je to v zásadě pravda. Technické obory chybí zejména na středních kolách a v učebních oborech maturitou.
Pořádných řemeslníků a lidí, kteří umí i rukama a měli by vytvářet technické zázraky budoucnosti je stále málo. Učňovské kolství nechal stát zcela propadnout. Ničím to nenahradil. Dnes to částečně saturují některé firmy, které si vytváří učilitě. To se samozřejmě promítá do vysokých kol. Malým dětem se předkládají technické monosti, hry, aby se na to vyladily. To je proces, který povauji za smysluplný a nikoli, e nikdo s nimi nic nedělá, oni projdou gymnáziem, kde u ani hoblík nebo rapli nevezmou do ruky, a pak by se po nich chtělo, aby li na vysoké učení technické. To je prostě jen vymylené. Ti mladí lidé k tomu potřebují být motivováni.
Je potřeba tomu dávat větí prioritu a vést je k tomu, aby se zajímali o techniku nejrůznějího druhu.
Ale vae kola je zaměřená na humanitní obory.
Ano, z druhé strany toti, proč my jsme vlastně zaloili tuhle vysokou kolu. Kdy jsem já vystudoval, je to u přes třicet let, tak se na katedru psychologie v Praze nebo Olomouci hlásilo 1500, 1600 lidí a je to stále stejný obrázek. Brali nebo berou jich tak 55, 60, take sedmnáctinásobný přebytek je tu téměř pořád. V jiných univerzitních městech je to velmi podobné. Jsou tady tisíce a tisíce schopných, motivovaných lidí se zájmem o psychologii a přidruené disciplíny, kteří nedostanou anci se uplatnit, nebo se aspoň něco naučit. Tak jsme si říkali, e to není dobře, e bychom měli rozířit monosti. Ale protoe nemíníme kopírovat, ani na to nemáme dispozice, univerzitní vzdělávání, akademické, tak jsme přili s aplikovanou psychologií, a jak ji pouívat. Samozřejmě, e vechny teoretické základy tu máme v prvním a částečně ve druhém ročníku, jinak by to nemohla být vysoká kola. Ale přece jenom ten důraz je kladen na to, co s tím, jak se s tím uivit, a jak to pouívat.
Říkáte, e kolíte zaměstnance firem. Jak to vnímáte u manaerů? Oni samozřejmě musí znát svůj obor. Musí být odborníky v tom, co dělají, ale samozřejmě jednají a pracují s lidmi, účastní se jednání, k tomu musí umět jazyky a dalí tzv. měkké dovednosti. Vidíte nějaký dluh v tom, e koly neumí naučit tyto dovednosti? Ti lidé, absolventi, mohou být odborníci, ale stejně nevědí, jak mají komunikovat s lidmi nebo jak vést jednání, protoe je to nikdo neučí.
Vysoké koly mají občas katedru společenských věd, kde je jeden psycholog, ale to evidentně nestačí. Některé nemají ani to. Zvou si externí pracovníky. Ale to je jen taková malá část, čemu se věnují, to jim asi moc nepomůe. Kdy se ptáte na lidi z praxe: firmy to zaplatí, uvolní je, ale to jsou ti, kteří tam u něco znamenají, anebo jsou perspektivní. Na mnoha gymnáziích vymizela psychologie, logika, filozofie a dalí, co se dříve učilo. Take to skutečně chybí i na středních kolách a nato na těch technických vysokých a podobných kolách. Je tam toho málo a je potřeba to dodávat takzvaně zvenčí. Moná právě proto tady máme celou řadu inenýrů a magistrů. Studují u nás, aby si rozířili vzdělání o měkké dovednosti.
Je u vysoké koly důleité, zda to jsou velké areály jako třeba ČVUT nebo jestli je to mení, komornějí kola?
Velmi mnoho z naich posluchačů, absolventů si cení, váí a mluví o tom, e je tady osobní kontakt, e se dostávají do styku s učiteli, čím se dozvídají, co by se na pouhé přednáce ve sto padesáti lidech neměli anci dozvědět nebo konzultovat. Take je to mnohem osobnějí. To je výhoda. Také jsme flexibilnějí. Postupně teď budeme přidávat dalí studijní obory, tak jak se vyvíjí potřeba, společnost a poadavky studentů a absolventů, tak upravujeme nebo dáváme ádosti o akreditaci oborů, které právě směřují k praxi, ale u nejen v personální, ale i psychologické nebo mediální, veřejné komunikaci. Take to takhle roziřujeme a jsme flexibilnějí v tom, e nám to neschvaluje fakulta a rektorát a pak jetě Akademická rada. Proto je to rychlejí.
Proč jste kolu umístili zrovna do Terezína?
Jsme tu jediná vysoká kola v obrovské kotlině od Prahy po Liberec, Ústí nad Labem, Kladno, take celé toto teritorium nemá vysokou kolu. Je skutečně velká potřeba vysoké koly. Ne kadý chce a můe jezdit do Prahy nebo do Ústí za vzděláním. To je jeden z důvodů. Pak je tu velice vstřícný přístup města Terezín, zejména paní bývalé starostky, paní Čechové, která tím ila a chtěla město oivit a přivést sem lidi, mladé lidi. A i současné vedení města projevuje zájem o to, aby zde vysoká kola fungovala. Dalí roli hraje to, e začínající soukromá vysoká kola musí hospodařit a nájmy například v Praze jsou o hodně vyí ne tady. Pro studenty je tam také draí ubytování, ne jaké zajiujeme studentům my. Bydlí tu za 1800 korun měsíčně plus mají jetě státní příspěvek na ubytování.
ČTĚTE: Děkan FSE UJEP Jaroslav Koutský: Máme pocit, e kvalita zájemců o studium se zhoruje
Rozhovor je součástí multimediálního projektu Vize pro Ústecký kraj, který patří pod platformu Vize pro Česko.