Ředitelka Sdruení pro integraci a migraci Magda Faltová: ČR má mezery v migrační a azylové politice
Severní Čechy /VIZE PRO ÚSTECKÝ KRAJ/ - Téma migrace je momentálně jedno z nejprobíranějích témat České republiky a vůbec Evropské unie. Ředitelka Sdruení pro integraci a migraci (SIMI) Magda Faltová se v rozhovoru pro SeveročeskýDeník.cz vyjádřila k mezerám v migrační a azylové politice. Upřesnila, kdo a proč k nám nejčastěji migruje a jak cizincům pomáhá její organizace.
Kde má migrační a azylová politika České republiky nedostatky? Kdybyste měla mít nějakou vizi změny, v čem by spočívala?
Azylové řízení je často velmi dlouhé. adatelé čekají na rozhodnutí měsíce, ale i několik let. Nejistota, jestli tu budou moci zůstat, znamená velkou psychickou zátě a nepřispívá integraci do společnosti. Problémem také je, e proti zamítavému rozhodnutí je sice moné podat správní alobu, ale soud nemůe o azylu či doplňkové ochraně sám rozhodnout, ale pouze věc vrátí k novému rozhodnutí ministerstvu. Celé řízení se pak výrazně protahuje.
Co se týká migrační politiky, tak tam je problémů více. Česká republika neumí definovat, jaké migranty na svém území chce a neumí nastavit transparentní pravidla, kterými se ve vízovém a pobytovém procesu řídí.
Například existuje usnesení vlády, které stanoví, e v některých zemích jako je např. Ukrajina nebo Vietnam, je moné podat jen omezený počet ádostí o vízum nad 90 dnů za účelem podnikání nebo zaměstnaneckou kartu, ale toto usnesení je v reimu vyhrazené, take veřejnost a ani cizinci nevědí, jaké to číslo je. Cizinci tedy např. investují nemalé prostředky a čas do toho, aby získali vechny náleitosti pro podání ádosti, ale ani samotné podání ádosti jim pak není umoněno. Je naprosto zbytečné, aby vláda takové informace utajovala.
Zaměstnavatelé např. opakovaně uvádí, e jim chybí někteří, předevím techničtí odborníci, ale pokud někoho takového seenou v zahraničí, stát jim klade překáky, jak je do ČR přivézt.
Stejně tak mezi uprchlíky, kteří přicházejí do Evropy je mnoho lidí, kteří by raději vyuili legálních cest, ale tuto monost nemají, protoe např. pro Syřany je téměř nemoné získat víza. Obdobně mají v současné době Ukrajinci obrovské problémy se získáním víza či pobytů. Je velký problém jen získat termín, aby mohli na ambasádě ádost podat.
Cizincům ijícím v republice nabízí vae organizace bezplatné právní a sociální poradenství, které má podpořit jejich integraci do české společnosti. S čím potřebují nejčastěji poradit?
V oblasti právního poradenství nejčastěji radíme s prodlouením pobytu, změnou pobytu, co musí cizinci doloit ministerstvu vnitra, aby měli ve v pořádku. Zákon o pobytu cizinců je jeden z nejsloitějích zákonů v ČR a mění se vlastně kadý rok. Pro cizince, kteří často neumí dobře česky, je opravdu těké se v těchto pravidlech orientovat. Také se často věnujeme pracovněprávní problematice, řeíme dlunou mzdu, práci bez smlouvy, případně závané poruování pracovního práva.
Máme ale i klientky, které čelí domácímu násilí a bojí se partnera opustit, aby neztratily oprávněný pobyt.
V oblasti sociální práce pomáháme klientům i zaměstnavatelům se zorientovat na trhu práce a asistujeme jim při tom, aby zvládli vekerou administrativu s tím spojenou, poskytujeme informace o zdravotním pojitění, vyjednáváme s pojiovnami, kdy odmítají uhradit léčby z platné pojistky, spolupracujeme se kolami a kolkami, pomáháme klientům a klientkám najít kolu a kolku, seznamujeme je s tím, jak se kolou komunikovat, jak vlastně zde systém funguje. Pomáháme klientům řeit nostrifikaci vzdělání, spolupracujeme s OSPODy. Poskytujeme také psychosociální podporu lidem, kteří jsou v obtíné ivotní situaci a nevědí, jak ji řeit. Kromě poradenství máme také v týmu interkulturní pracovnice, které pomáhají při komunikaci mezi úřady a migranty. Sami jsou migrantky nebo mají migrační původ a mají nejen znalost jazyka, ale i kulturních odliností, take dokáou předcházet případným problémům, které vznikají ze vzájemného neporozumění.
Z kterých zemí k nám lidé nejčastěji emigrují a proč?
Kdy v této debatě vyčleníme ze skupiny migrantů uprchlíky, tedy lidi, kteří ádají v České republice o azyl, tak jsou obecně největí skupinou Ukrajinci, kteří nejčastěji přicházejí do ČR za prací, studiem či za svými příbuznými, jsou tedy tzv. ekonomickými migranty, a na lidi z východu Ukrajiny odcházejí dobrovolně. Dalí velkou komunitou v ČR jsou Vietnamci, se kterými se lidé potkávají v kadodenním ivotě.
A kdy do debaty zahrneme i uprchlíky?
V případě uprchlíků je to jiné. Jsou to lidé, kteří prchají ze země původu proto, e jsou pronásledováni nebo se bojí pronásledování pro svoje politické názory, rasu, národnost, příslunost k sociální skupině (např. gayové) nebo náboenství. Dále jsou to lidé, kteří se nemohou vrátit do země původu, protoe jejich ivot a svoboda by byly ohroeny, obvykle proto, e tam probíhá válečný konflikt. Tito lidé odcházejí ze své země, protoe musí, ne proto, e chtějí. Největí skupinou adatelů o azyl jsou Ukrajinci. Lidé z východní Ukrajiny v některých případech dostávají doplňkovou ochranu. Dále to jsou Kubánci a Syřané.
Jak funguje vae organizace v poslední době, kdy do České republiky přichází stále více uprchlíků?
Počet uprchlíků se v ČR nijak výrazně nezvýil. Zvýil se pouze počet osob, které přes nás tranzitují do Německa a ti jsou zadrováni v detenčních zařízeních, take v počtu naich klientů tuto situaci příli nezaznamenáváme. Jednáme se Správou uprchlických zařízení, abychom mohli jezdit do detencí dělat sociální práci a poskytovat psychologické sluby, zlepit informovanost lidí, kteří tam jsou zavřeni a vysvětlovat jim situaci. Bohuel i po několika týdnech jsme se zatím nikam neposunuli.
Kdy pomineme takřka neměnný počet klientů SIMI, přesto musí být momentální situace náročnějí u jen kvůli lidem a obrovské mediální lavině, kterou tato problematika vyvolává. Cítíte tlak i na svoji osobu?
Náročná je ta situace předevím z toho důvodu, e se na nás obrací mnoho lidí s nabídkami pomoci a ádostmi o informace.
Samozřejmě se snaíme působit na veřejnost, aby měla více informací a mení obavy z uprchlíků. Nadále je naí největí agendou klientská práce, ročně projde naí organizací přibliné 1500 klientů a klientek.
Kromě opravdu mnoha nabídek pomoci a podpory čelíme ale i nenávistným či nepříjemným emailům a telefonátům. Píí i lidé, kteří mají na věc jiný názor a vyjadřují ho sluně, co je samozřejmě v pořádku. Často ale očekávají, e jim na emaily budeme odpovídat. Na to vak opravdu nemáme kapacitu, a pokud jim neodpovíme, tak dalí reakce sluná nebývá. Větina těchto mailů směřuje na mě, protoe jsem vidět v médiích. Samozřejmě není příjemné, pokud vám někdo kadý den píe velmi sprosté zprávy, často vyhroující sexuálním násilím nebo komentující, jak vypadám. Ale ono to více vypovídá o jejich ivotě a frustraci a je mi jich spí líto.
ČTĚTE: Děkujeme i těm, co nás tu v Česku nechtějí, za svůj ivot, vzkazují uprchlíci Hael s Mazenem
Článek je součástí multimediálního projektu Vize pro Ústecký kraj, který patří pod platformu Vize pro Česko.
Hodnocení
1.62 hvězdiček / Hodnoceno: 13x