Ředitel Severočeské filharmonie Roman Dietz: Děláme reklamu pro Teplice, ale i pro Česko v celém světě

Roman Dietz. Foto: archiv Severočeské filharmonie TepliceRoman Dietz. Foto: archiv Severočeské filharmonie Teplice

Teplice /VIZE PRO ÚSTECKÝ KRAJ/ - "I když nejsme krajské město, můžeme si dovolit takto velkou filharmonii, která čítá více než 70 hudebníků," říká v rozhovoru pro SeveročeskýDeník.cz ředitel Severočeské filharmonie Teplice Roman Dietz. "Realizujeme zhruba 110 koncertů do roka, z toho asi 40 v zahraničí. Z těchto zahraničních koncertů nám plynou nejvyšší příjmy, které potom používáme k tomu, abychom si sami mohli zvát zahraniční dirigenty."

Reklama

Jakou roli hraje Severočeská filharmonie pro Teplice, Ústecký kraj a pro Česko?

Severočeská filharmonie byla založená v roce 1838. Znovuobnovení činnosti nastalo po válce v roce 1948. Severočeská filharmonie je příspěvková organizace města Teplice, ale účinkuje na koncertech nejen v Teplicích, kde pořádá abonentní cyklus 17 symfonických a 7 komorních koncertů, ale též po celé České republice, ve více jak 20 zemích Evropy, ale i v tak exotických zemích jako je například Kambodža, Vietnam, Malajsie nebo Brunej. Ročně uskuteční více jak 110 koncertů, jejichž přesah je nadregionální, takže si myslím, že filharmonie plní nejen funkci reklamy pro Teplice, ale i pro Českou republiku v celém světě.

Orchestry se liší hudební produkcí, nabídkou nebo hudebním stylem? Je to nějak koordinované nebo každý hledá své místo?

Je to dané historicky a také regionálně, to znamená, že každý orchestr má svůj region a ten si „obhospodařuje“, ale důležitá je i velikost orchestru. Ne všechny orchestry jsou stejně velké. My patříme k těm větším orchestrům, ke kterým patří například Ostrava, Brno, Olomouc nebo Zlín.

Jsem rád, že my, přesto, že nejsme krajské město, můžeme si dovolit takto velkou filharmonii, která čítá více než 70 hudebníků, protože některá krajská, nesrovnatelně větší města jako právě Plzeň, České Budějovice či Pardubice, mají jen komorní filharmonii o 40 lidech.

Od toho se samozřejmě odvíjí repertoár orchestru. Malé orchestry si nemohou dovolit hrát velká díla skladatelů, jakými jsou G. Mahler, A. Bruckner, R. Strauss či R. Wagner. Mohou hrát jen klasické skladby W. A. Mozarta, L. van Beethovena apod. A pokud chtějí hrát velký repertoár, musejí si najmout další hráče. V tom máme výhodu, protože můžeme hrát prakticky cokoli.

Jak se vám daří získávat zahraniční dirigenty? Jak je hledáte a oslovujete? Je těžké do Teplic získat zahraničního odborníka?

Náročné to je jen po finanční stránce. Mít filharmonii, která má přes 70 uměleckých zaměstnanců něco stojí. Rozpočet filharmonie se blíží k hranici 38 milionů korun za rok. Od města Teplice dostáváme dotaci, která se blíží nějakým 30 milionům, ale pak si musíme někde sehnat ještě dalších skoro sedm, osm milionů vlastní činností a ty získáváme převážně ze zahraničí.

Realizujeme zhruba 110 koncertů do roka, z toho asi 40 v zahraničí. Z těchto zahraničních koncertů nám plynou nejvyšší příjmy, které potom používáme k tomu, abychom si sami mohli zvát zahraniční dirigenty. Účinkování zahraničních umělců u nás, to je opět složitá záležitost. Vše je provázáno našimi kontakty a spoluprácemi se zahraničními agenturami. Pokud chceme pozvat světovou uměleckou osobnost, což se většinou týká Hudebního festivalu Ludwiga van Beethovena, tak v první řadě je třeba zajistit finanční prostředky.

Díky nim a získaným kontaktům je možné poté s předstihem pozvat kohokoliv. Naše možnosti však nejsou neomezené, proto též záleží na tom, zda se nám podaří takovéhoto umělce přesvědčit, aby za regionální honorář přijel do regionálního orchestru.

V Teplicích se koná Hudební festival Ludwiga van Beethovena.  Čím je jiný než třeba Pražské jaro?

S Pražským jarem se těžko můžeme srovnávat, opět je zde obrovský rozdíl ve finančních, organizačních i uměleckých možnostech. Pražské jaro má třicetkrát větší rozpočet, to se musí někde projevit, ale co se týče tradice, tak srovnávat jistě můžeme. Loni jsme pořádali již 50. ročník festivalu. Poprvé se uskutečnil v roce 1964, koncertovalo se jen v Teplicích nebo na zámku v Duchcově a dlouhá léta měl jen pět koncertů, tři symfonické a dva komorní. V roce 2004 jsme festival rozšířili. Od té doby se koná každoročně 20 koncertů nejen v Teplicích, ale v celém Ústeckém kraji od Klášterce nad Ohří přes Chomutov, Litoměřice, Teplice, Osek, Velké Březno, Jimlín až po Děčín. Trvá čtyři týdny a uskuteční se zpravidla pět až šest symfonických koncertů a dalších 15 komorních, takže vznikl plnohodnotný hudební festival.

SOUVISEJÍCÍ: V Severočeské filharmonii má při sestavování repertoáru první slovo šéfdirigent Alfonso Scarano, říká ředitel Roman Dietz

Rozhovor je součástí multimediálního projektu Vize pro Ústecký kraj, který patří pod platformu Vize pro Česko.

Reklama
Přidejte se k nám na Facebooku!

Hodnocení

5 hvězdiček / Hodnoceno: 1x


Přidat/zobrazit komentáře

» Další zprávy z regionu Teplicko

SŽDC opraví i severočeská nádraží SŽDC opraví i severočeská nádraží
Mladík srazil cyklistku a ujel. Ta mezitím zemřela Mladík srazil cyklistku a ujel. Ta mezitím zemřela
Teplice předčily Jihlavu, podle kouče Šmejkala měli mít v tabulce bodů více Teplice předčily Jihlavu, podle kouče Šmejkala měli mít v tabulce bodů více

Martin Fillo: Mrzí mě neproměněná šance, aspoň máme bod Martin Fillo: Mrzí mě neproměněná šance, aspoň máme bod
S Pekhartem si pořád voláme, říká Jan Vošahlík, který málem slavil titul s Jabloncem a nyní chce úspěch v Teplicích S Pekhartem si pořád voláme, říká Jan Vošahlík, který málem slavil titul s Jabloncem a nyní chce úspěch v Teplicích
David Vaněček: Proti Dukle jsme už museli uspět, což se povedlo David Vaněček: Proti Dukle jsme už museli uspět, což se povedlo


Komentáře