Ředitel Činoherního studia Jiří Trnka: Ústecké divadlo je celorepublikově známá značka
Ústí n/L. /VIZE PRO ÚSTECKÝ KRAJ/ - "Jméno Činoherního studia, jeho značka - to není ádná historie. To je současnost. Ono bylo vdy takové a pořád je takové. Je moderní. Velká krajská města mají scény, které nedělají bulvární divadlo, ale divadlo s vysokou lakou umělecké kvality," říká v rozhovoru pro SeveročeskýDeník.cz ředitel Činoherního studia i Městského divadla Děčín Jiří Trnka.
Jakou roli by mělo mít Činoherní studio pro město Ústí nad Labem, pro region a pro Českou republiku?
Divadlo má čtyřiačtyřicetiletou historii. Vdy, jak by řekl Shakespeare, bylo zrcadlem doby. To znamená, e se uměleckým způsobem vyjadřovalo k dění ve společnosti. A u za komunismu nebo po revoluci. Vdy to bylo divadlo progresivní, které plodilo mladé talenty.
Řada hereckých hvězd napříč vemi generacemi začínala právě v tomto divadle a ani dnes tomu není jinak. Stále tu máme skvělé herecké talenty. Divadlo bylo vdy zajímavé pro mladé lidi, vdy se neslo na vlně moderní dramatiky. Tedy toho, co je současné, co není zatuchlé, staré, ale zkrátka moderní, inovativní a co hýbe dobou.
To je přínos Činoherního studia jak pro obyvatele města Ústí nad Labem, tak pro celorepublikový záběr, protoe tohle divadlo zná dnes kadý v celé republice. Činoherní studio je celorepublikově známá značka.
Vichni tvrdíte, e je Činoherní studio značkou, e to je rating. Ale podle čeho tak usuzujete? Není přeceňované?
Myslím, e není, protoe kdy se podíváte, kdo tady za poslední desítky let začínal, tak se dostanete k takovým hereckým jménům jako je třeba Karel Roden. Co je jméno světového kalibru, dalí je třeba Ivana Chýlková
Dobře, ale v posledních deseti letech?
To tu začínal například Marek Taclík, Roman Zach
Presti divadla není minulostí, to je pořád současnost. Momentálně jsou tu v angamá herci, kteří taky začínají být hvězdami.
Jméno Činoherního studia, jeho značka - to není ádná historie. To je současnost. Ono bylo vdy takové a pořád je takové. Je moderní.
Velká krajská města mají scény, které nedělají bulvární divadlo, ale divadlo s vysokou lakou umělecké kvality. Zkrátka nejde jen prvoplánově o pobavení diváka, ale jde taky o to něco říct. Činoherní studio patří k tomuto typu divadel.
Bulvární divadlo si asi vdycky přitáhne větí počet diváků ne tato scéna. Je pro Činoherní studio důleitý počet lidí, kteří na představení přijdou? Je důleité, zda tam přijde padesát nebo sto lidí?
Ptáte se sice dobře, ale musíte se podívat na kapacitu hleditě. To není divadlo pro pět set, est set lidí. Od začátku tak nebylo koncipováno tímto městem. Má kapacitu sto dvacet míst. Není to velké divadlo. Jen tím, jak je postaveno, jak je koncipováno, je zřejmé, e to není divadlo zábavního typu, na které chodí stovky lidí. U tou budovou, tím jevitěm, tím hleditěm.
Jakou roli má tedy hrát, vezmeme-li to jen v rámci České republiky?
V současné době v České republice je Činoherák jedno z nejznámějích divadel. V ratingu města Ústí nad Labem je na prvním místě Činoherní studio, protoe je to značka, která toto město reprezentuje po celé republice.
Někteří novináři dokonce říkají, e pro ně bylo význačnějí to, co se stalo s Činoherním studiem ne oslava dvacátého pátého výročí sametové revoluce. Protoe to, jak se celá země solidárně postavila za toto divadlo, ukázalo sílu společnosti jetě dvacet pět let po revoluci.
Jde o to, e divadlo je veřejná instituce placená z peněz daňových poplatníku a tudí osobní antipatie některých politiků nemohou nebo by neměly rozhodovat o zániku veřejné instituce.
Kdy se na to ale podíváme z druhé strany, má město povinnost vydávat veřejné peníze na to poadované, co lidé chtějí? Ve městě je plno jiných věcí, kam je potřeba financí a Činoherní studio si nárokuje dvanáct miliónů.
Já si myslím, e dvanáct milionů je málo, protoe třeba v podobném sociálním prostředí se pohybují ostravtí občané a tam je podobné divadlo Aréna s podobným počtem míst a s podobným repertoárem v prostředí sociálně velice podobném a dostává od města sedmnáct milionů ročně. Čili ano, myslím, e smysl a právo tak skutečně stojí, a také si myslím, e tu odpověď dali sami občané, kdy bylo divadlo vyhnané pryč a oni se sami sloili a umonili provoz divadla. Opravdu si to ti občané zaplatili ze své sbírky, aby divadlo dál fungovalo. Bylo doslova a dopísmene financováno z veřejných prostředků toti ze sbírky. Take občané dali jasně najevo, e chtějí, aby divadlo dál fungovalo.
Teď jste jmenovaný ředitelem příspěvkové organizace, ale dřív se přitom divadlo vstupu do příspěvkové organizace bránilo.
To není pravda. Oni se bránili vstoupit do příspěvkové organizace, protoe město říkalo: jenom někdo, ne vichni. Teď je situace zcela jiná. Teď řeklo: Pojďte vichni. To je něco úplně jiného. Tehdy říkali: pojďte vstoupit do příspěvkové organizace, ale jen ty, ty, ty a ty u ne. A teď řekli: pojďte vstoupit do příspěvkové organizace a pojďte sem vichni. To je zásadní rozdíl.
Jak se díváte na to, co se stalo s Činoherním studiem? Víte zhruba ty detaily?
Detaily znám poměrně přesně. Myslím si, e je chyba, kdy se politik snaí násilně umlčet něco, co se mu nelíbí. To není cesta. To je cesta represe, která se v dlouhodobém horizontu nikdy nikomu nevyplatí a nevyplatilo se to ani tady těm politikům, protoe najednou zjistili, e je tu obrovská masa veřejného mínění, která je kvůli tomu proti nim. A moná, skoro určitě, to byl i důvod, proč neuspěli v těch konkrétních volbách. Část těch politiků je v současné době, po změnách na magistrátu, znovu u vedení města, ale toho se nebojím. Myslím, e se poučili ze svých chyb. Řekl bych, e byli tenkrát sami překvapeni silou veřejného mínění, které stojí za divadlem.
Jak bude Činoherní studio působit dál na veřejnost, aby se dozvěděla, co budete hrát za hry, abyste rozířili základnu a nebylo to jen o tom, e sem bude chodit jen pár lidí, které to zajímá?
Předevím je tu nové vedení divadla, tedy nejen já, ale i nový reisér, nová dramaturgie, vzali jsme nějaké nové herce. A já bych byl velice rád, abychom za sebou nechali celé ty, z mého pohledu trapné dva roky, které byly, řekl bych, hystericky vypjaté z obou stran. Nejen ze strany magistrátu, ale nakonec i ze strany divadla.
Jak je to s autorskými právy na divadelní hry? Je to vyřeené?
Není to jetě vyřeené. Jako příspěvková organizace jsme zaměstnali vechny, kdo z Činoheráku chtěli, ale spolek Činoherák vlastní práva ke vem inscenacím. V tomto módu dvou organizací v jednom divadle to bude fungovat a do 1. ledna 2016, kdy se spolek Činoherák přejmenuje na Hraničář. Jeho působnost zůstane v nezávislém prostoru Hraničář. Činoherní studio by pak od něj mělo odkoupit vechny inscenace. V tu chvíli bude jedno divadlo a jeden Hraničář. Budeme moci říct, e je divadlo zachráněno, funguje a k tomu máme jako bonus nezávislý prostor Hraničář.
Jak se díváte na to, kdy se herec propaguje sám, dává rozhovory do médií a podobně? Reaguji tím na pana Maryka. Nemáte pocit, e pokozuje tu instituci?
Je to jeho věc, jak se prezentuje. Ale myslím si, e Činoherní studio skutečně pokodil. V jistou chvíli se toti stal Jiří Maryko synonymem pro Činoherní studio, ale to není pravda.
Názory Činoherního studia se nikdy nekryly s názory pana Maryka. Činoherní studio je předevím divadlo. By já osobně si myslím, e je skvělý herec a mám ho tak rád, osobně s řadou jeho názorů nesouhlasím.
To je normální věc mezi lidmi. Byl prostě chyba, e Činoherní studio bylo v jistou chvíli vnímáno jako symbiotické s Jirkou Marykem.
A co divadlo v Děčíně? Co to je za divadlo?
To je stagiona. Je to divadlo bez souboru. To znamená, e my jen zveme soubory a oni u nás hrají představení. Podle veho je to jedno z deseti nejlepích divadel tohoto typu v republice, za co jsem, jako ředitel, velmi rád. A ve vztahu s městem nemáme naprosto ádné konflikty. Město se nám snaí vyjít vstříc. Jeho divadlo je pro něj výkladní skříň a snaí se ho vemoně podporovat. A naopak divadlo zase dělá mnoho slueb pro město. Divadlo v Děčíně funguje na velmi podobném principu jako Krunohorské divadlo v Teplicích, ale je to u něj jetě troku jinak, protoe divadlo v Teplicích je součástí větího konglomerátu, kdeto divadlo v Děčíně existuje samo o sobě.
To znamená, e divadel s vlastním souborem v Ústeckém kraji moc není.
To není. Je tu mostecké divadlo, pak je tu jedna polosoukromá záleitost, co je Docela malé divadlo v Litvínově, samozřejmě SDOB a tím jsme výčet ukončili. Činoherní studio je 44 let skvělé severočeské činohry a té tady na Severu u opravdu moc není.
ČTĚTE: Ředitel Kulturního střediska Ivan Dostál: V Ústí není málo kultury, ale je zde málo kulturních lidí
Rozhovor je součástí multimediálního projektu Vize pro Ústecký kraj, který patří pod platformu Vize pro Česko.