Radní města Teplice Dominik Feri k Arabům: Obyvatelé se menšinou ve vlastním městě nestanou
Teplice /VIZE PRO ÚSTECKÝ KRAJ/ - Radní města Teplice Dominik Feri hovoří v rozhovoru pro SeveročeskýDeník.cz o situaci a atmosféře s arabskými hosty v lázeňském městě. Zamýšlí se nad budoucností a možným řešením, aby nedocházelo k větší eskalaci. Kulturní válka prý nehrozí a islamizace Teplic se nebojí.
Teplice poslední dobou bojují s hosty lázní z arabských zemí. Arabové jsou vidět v podstatě na každém rohu města, zejména v Šanovském parku. Občané města dávají jasně najevo, že se jim nelíbí chování arabské klientely spojené s nerespektováním místních pravidel. Jak se na tento problém díváte?
Vnímám tento problém ryze jako problém lokální. Není součástí širšího kontextu (uprchlické krize, tzv. Islámský stát), jak se to snaží někteří vykládat. Problém s nepořádkem zde existuje snad již od doby, kdy sem arabští návštěvníci jezdí.
Situace však v posledních letech eskaluje v souvislosti s tím, co je veřejnosti předkládáno médii ze světa. Islámský stát, nepokoje ve Francii, běženci – to vše vzbuzuje v lidech obavy a ačkoliv lázeňští hosté v Teplicích s těmito fenomény nemají nic společného, přesto na ně část Tepličanů nahlíží jako na potenciální nebezpečí.
Zároveň cítím i tlaky z různých stran, jež mají eminentní zájem na tom, aby se v Teplicích něco událo, nějaká v Česku bezprecedentní konfrontace české společnosti a islámu. Doposud jsou totiž vedeny všechny diskuse o islámu poněkud hypoteticky a mají jakýsi preventivní charakter ("Nedopusťme to co se stalo ve Švédsku/ Francii apod."). Konkrétní případ z ČR by tedy organizacím jako IVČRN přišel velmi vhod.
Arabové z celé České republiky se snaží dosáhnout druhého stupně registrace, který by muslimům umožnil třeba zakládat školy. V okolí Teplic dokonce už dochází ke skupování pozemků a nemovitostí právě Araby. Mohla by nastat situace, kdy by se občané Teplic stali menšinou ve vlastním městě?
Dle mého názoru taková situace nenastane. Plánované domy na skoupených pozemcích v Modlanech nemají sloužit arabským hostům k tomu, aby se zde usadili natrvalo. Mají pouze poskytnout dostatek kvalitních ubytovacích kapacit pro krátkodobé pobyty. Nejedná se tedy o projev "plíživé islamizace", nýbrž o podnikatelský záměr navázaný na teplické lázeňství.
Kromě nerespektování pravidel či skupování nemovitostí, vzrůstá také agresivita i drzost arabských lázeňských hostů. Podle všeho na tom mají velký podíl páteční pochody pejskařů, které se tak snaží vyhnat arabské návštěvníky ze Šanovského parku. Je to provokace nebo správná cesta jak Arabům ukázat, že se musí chovat slušně?
Osobně jsem zvýšenou agresivitu a drzost arabských hostů nezaznamenal. Myslím, že nastal pravý opak. Hosté se chovají způsobněji, snaží se dodržovat noční klid, začali po sobě uklízet atd. To však není důsledkem venčení psů.
Venčení psů neneslo žádné rozumné, konstruktivní poselství. Bylo to pouze jakési zdvižení prstu a ukázání, že Tepličané jsou se stavem nespokojení.
Mnohem úspěšnější v řešení situace je interkulturní asistent – tlumočník, jenž se pohybuje jak v terénu s městskou policií a pomáhá řešit nepořádek, tak navštěvuje arabské hosty v místech kde se schází a provádí osvětu.
Jednoho pochodu se dokonce účastnil i Tomio Okamura, který by chtěl s největší cestovní kanceláří dovážející Araby do České republiky domluvit manuál pravidel, jak se u nás chovat. Myslíte si, že by takový manuál mohl fungovat a být respektován arabskými návštěvníky?
Tomio Okamura jde s křížkem po funuse. Podobný manuál, bedekr, či příručku chcete-li, již město distribuuje a myslím, že funguje synergicky spolu s tlumočníkem, cedulemi a městskou policií.
Páteční pochody rozdělily obyvatelé města na dva tábory. Jedna skupina pochodům fandí, druhá je považuje za provokaci, která celou situaci jenom zhorší. Mohlo by opravdu dojít k vyprovokování Arabů a násilnickým činnostem?
Věřím, že ne. Situace se, zdá se, uklidnila a v příštích letech by s ohledem na efektivní práci tlumočníka a městské policie mělo mít město vše pod kontrolou. Pochybuji, že by se arabští hosté začali radikalizovat a bouřit.
Ačkoliv město nemá žádný zisk z lázeňských hostů a profitují pouze majitelé obchodů případně vlastnící nemovitostí, mezi občany se šíří fáma, že vedení města je „koupeno“ Araby. Co si o této konspirační teorii myslíte?
Je to pro naši společnost tak typický stihomam, že za vším lze nalézt peníze, vazby, zkrátka že "ruka ruku myje." Nejde se asi takové poloze společnosti divit, neboť případů korupce a klientelismu bylo v ČR odhaleno mnoho.
Nicméně o žádném "koupení" nelze v případě vedení našeho města mluvit. Mým motivem pro účast na správě města je zlepšení života a kultury města, nikoliv přístup k prebendám, jak si mnozí, již hovoří o podjatosti radních, myslí.
Má situace střetu dvou odlišných vesmírů nějaké východisko? Hrozí městu snad kulturní „válka“, která by jasně vymezila hranice a rozdělila město na dva světy? Na svět islámu a občanů města? Mohou vůbec dvě takto odlišné kultury existovat tak blízko sebe?
V případě Teplic se nejedná o trvalé soužití, ale o dočasnou koeexistenci. Nadto, do Teplic nejezdí islámští fundamentalisté, nýbrž prostí lidé, již si v Teplicích užívají rekreaci a zábavu. Hosté se sem jezdí léčit a bavit, nikoliv šířit svojí víru.
Rozhovor je součástí multimediálního projektu Vize pro Ústecký kraj, který patří pod platformu Vize pro Česko.
Hodnocení
3.14 hvězdiček / Hodnoceno: 14x