Proměny v čase na severu Čech: Lovosice jsou dopravním a průmyslovým uzlem
Lovosice. Město, kterému věnuji více příspěvků. Na tomto 8,7 tisícovém městě v Polabí lze překvapivě ukazovat mnoho proměn. (Severní Čechy v proměnách času, seriál MEDIASHOW a SeveročeskýDeník.cz v rámci projektu Vize Česko.)
Lovosice jsou u dálnice D8, leží na rovině 151 m.n.m. Na kraj Prahy do Letňan je to 30 minut jízdy autem po D8. Vlakem do hodiny, staví tu na trati Praha - Děčín rychlíky. Centrum města Lovosic je od Litoměřic 10 km. Také leží na křižovatce do Teplic, Mostu a Ústí nad Labem. V širším měřítku se přes Lovosice jezdí do Drážďan a ve směru západ - východ do České Lípy.
Ta doprava je pro město základ. Proto se Lovosicím říká dopravní uzel. Díky zajímavé poloze zde vznikal na začátku 20. století průmysl, přestože město leží v zemědělské oblasti.
Zemědělství potřebuje hnojiva. Za počátek výroby hnojiv lze považovat rok 1904, kdy v Lovosicích podnikatel Adolf Schram postavil továrnu na výrobu kyseliny sírové a superfosfátu. Dnešní Lovochemie, před privatizací název Secheza - Severočeské chemické závody.
V roce 1923 byla založena Česká továrna na umělé hedvábí. V roce 1960 zahájena výroba viskózového kordového hedvábí.
Ve velkém areálu chemičky ze směru od Litoměřic u Labe není dnes jen Lovochemie, ale Glanzstoff-Bohemia, která se oddělila od Sechezy. Zatímco Lovochemii vlastní Agrofert, kordárnu Thajci, kteří ji koupili od Rakušanů. Skupina s ústředím v Rakousku vyrábí různé typy umělých vláken, včetně produktů pro výrobu pneumatik. A pak ještě vznikl Preol, který také patří Agrofertu.
Lovosice jsou průmyslovým a logistickým centrem. Přímo ve městě zůstal historický areál čokoládoven a tehdejší Kraft Foods (dnes Mondelez) jsem převedl výrobu sušenek. Třeba BeBe dobré ráno. Z lovosického závodu se vozí produkce do celé Evropy. Až si koupíte Belvitu nebo Prince ve Francii, budou nejspíše z Lovosic. Závod DELI patří pod Opavii-LU.
Co naopak nevydrželo, byla tzv. olejna, lovosický závod ústecké Setuzy, kterou v 19. století založil Johann Schicht. V centru města vznikl brownfield a areál byl v letech 2013 až 2015 bourán a později sanován.
Hodně se spekulovalo, co tam bude. Podle územního plánu přímo v centru města mohla vzniknout další továrna. Spíše se hovořilo o obchodnim centru typu Tesco. Nakonec asi záměrem bude postavit rezidenční bydlení.
Lovosice od průmyslu se neodklonily ani v rámci budování průmyslových zón. Kolem roku 2000 CzechInvest, tedy stát, začal budovat na polích u města plochy pro výstavbu hal. V Lovosicích se toho dost vyrábí, třeba japonská TRCZ pro automobilový průmysl.
A pak je tu mnoho logistických a skladovacích hal. Už v roce 2015 v Lovosicích se usídlil eshop s oblečením Zalando. Do Lovosic se z Německa zboží přivezlo, zde přebalilo a vozí se zpět do Německa. Zajišťuje to třeba společnost Fiege. Nebo nábytek řetězce XXXLutz. Jezdí sem i kamiony z Rakouska či Německa, řetězec Mömax.
Kamiony často ucpou tah z dálnice D8 do Lovosic. Daň za předimenzovanost. Lovosice navíc vědí, co je to agenturní zaměstnávání.
A aby toho nebylo málo, město přímo do centra umístilo několik elektro nabíjecích stanic do vozů Tesla a ostatní.
Možná si od toho slibuje bonitní turisty. Bohužel Němci či Nizozemci sice díky D8 a aplikaci dobíjejí elektroauto v Lovosicích, ale místo čekání v kavárně naproti (provozuje město) raději i přes zákaz sedí v autě. A sledují, kde se to vlastně ocitli...
Fotky z Lovosic.
DOPORUČUJEME: Proměny v čase na severu Čech: Na hranici Šluknovského výběžku s Lužicí v Sasku
Proměny v čase na severu Čech: Jak je to s vyloučenou lokalitou ve Šluknově?