Jednatel MediaShow Group Radek Pešout: Zmizí-li svoboda z médií, zmizí i média. A zůstanou nástěnky

Radek Pešout. Foto: archiv Vize pro ČeskoRadek Pešout. Foto: archiv Vize pro Česko

Ústí n/L. /VIZE PRO ÚSTECKÝ A LIBERECKÝ KRAJ/ - "I menší webový projekt může být "značka". Navíc je stále častější, že ta velká média citují informace menších webů. Velikost značky je relativní. Neplatí přímá úměra, že šest lidí v redakci udělá kvalitnější obsah než dva lidé v redakci. Není to o počtu zaměstnanců, ale o jejich produktivitě práce. Abyste uživili šest lidí v redakci, musíte se podbízet třeba politikům a tím deformujete obsah," říká v rozhovoru pro SeveročeskýDeník.cz Radek Pešout, jednatel MediaShow Group.

Reklama

Jak lze chápat média, práci novináře a jaká je jejich role?

Vypůjčím si slova mediálního a komunikačního konzultanta Karla Křivana: "Média mají majitele a majitelé mají zájmy. V médiích pracují novinářky a novináři a ti mají názory. Do médií se snaží prosadit politici, kteří mají cíle. Média sledují zákazníci a ti mají peníze. Proto do médií dávají reklamu firmy, které ty peníze chtějí. A kolem toho všeho poletuje svoboda a snaží se majitelům, novinářům, politikům, zákazníkům i firmám vysvětlit, že když ji do hry nevpustí, skončí špatně. Oni ne ona. Protože svoboda je myšlenka, kdežto prachy vám zítra ukradne kdejaký gauner."

Jinými slovy klasické velké zpravodajské médium, pokud je dobře postaveno, by mělo splňovat následující: majitelé mají zájmy - tedy zisk, novináři - svobodně psát bez cenzury; politici mají cíle - chtějí komunikovat s voliči a usilují o to, aby byli znovu zvoleni; zákazníci - tedy čtenáři, kteří chtějí číst necenzurované informace, kterým mohou věřit, nejsou zaplaceny třeba těmi politiky; firmy do médií dávají peníze - chtějí oslovit zákazníky, tedy čtenáře a nabízet jim zboží či služby.

Aby to fungovalo, je nutné splnit další kritéria: čtenost, neboli oslovení co největší skupiny čtenářů. Toho lze v českých podmínkách dokázet jen celoplošným zásahem. Novináři mohou svobodně psát, pokud hlavní příjmy plynou z reklamy od zadavatelů z celé republiky. Nejste závislí na zadavatelích z jednoho města či jednoho okresu. Dokážete tím eliminovat politiky a můžete o nich psát svobodně. Čtenáři vás budou číst, když se ztotožní s vaším obsahem, protože mají nějaký názor nebo jim nabízíte informace, které je zajímají či jim usnadňují orientaci v tom, co se kolem nich děje. Důležité je, aby novináři třeba jen kvůli své pohodlnosti nepřetiskovali připravené tiskové zprávy, ale uměli se na danou věc podívat i kriticky a umět ji zpracovat. Vzít ji jako informaci a dané téma vlastní tvůrčí činností napsat. A pak jsou tu firmy, inzerenti, kteří se rozhodují podle mnoha kritérií - pohlaví, věk, region, vzdělání, sociodemografická data...

A když třeba jen jedno kritérium není splněno?

Samozřejmě médium funguje, ale s hendikepem. Obrazně kulhá na jednu nohu. Můžete se s tím spokojit, nebo se pokusíte o nápravu, uzdravit se. Záleží, jaké máte cíle jako majitel. Pokud jste velkopodnikatel třeba v zemědělství, ve stavebnictví, ve finančnictví a k tomu vlastníte médium, asi není pro vás prvořadé, abyste vydělával, ale slouží to jako nástěnka pro reklamu vlastních produktů. Vnímáte to marketingově.

Pokud jste politik nebo jste úzce spojen s politikou a vlastníte médium, stává se rovněž nástěnkou, ale jako reklama pro sebepropagaci politické činnosti. Vyděláváte jinak, tou politikou. Ať je to plat starosty či místostarosty až po přihrávání zakázek pro své známé či dokonce pro své firmy.

Oba příklady jsou v Česku přítomny a stále ve větším množství. Není to jen v regionech u lokálních projektů, ale i u tzv. velkých zpravodajských médií. Důvodem je změna vlastníků. Klasické podnikatele na mediálním trhu, pro které byl primární zisk z vydávání novin, webů, rádií či televizí nahradili lidé a skupiny s jinými zájmy a cíli, než je jen zisk z vydavatelské činnosti. Opět si vypůjčím konstatování Karla Křivana: "Zmizí-li svoboda z médií, zmizí i média. A zůstanou nástěnky."

Co je ale "svoboda"?

Svoboda je nehmotná, nelze si na ni sáhnout. V případě médií ji vnímám takto: Jako vydavatel chci publikovat, mít volný mediální trh a podnikat na něm. Jako čtenář chci si vybírat co budu číst, co mě zajímá. Jako novinář chci psát tak, abych nemusel opisovat tiskové zprávy, napsané články posílal politikům a majitelům k cenzuře jenom proto, že je někde ekonomický či politický zájem. Nejsem přece píárista, ale novinář. A jako firma chci inzerovat v médiu, které čtou čtenáři a chci mít na výběr, kam reklamu umístím. Chci mít právo volby.

A to je ohroženo?

Svým způsobem ano. Konkrétní příklad: Majitel velkopodnikatel je politik, vlastní několik velkých zpravodajských médií. Jeho zájem je nejen podpořit své podnikání, ale i setrvat jako politik, neboť mu to pomáhá v podnikání. Pak si představte jeho firmu, kde marketingové výdaje musí dávat do médií svého majitele, přestože neodpovídají požadovaným kritériím. Přece je nebude dávat konkurenci. Do hry vstupují iracionální faktory - centrální nákup, uzavřený cyklus od vidlí po vidličku. Tento model je doveden do absurdity, že státní či městské úřady ovládané v rámci politické sítě tímto politikem rovněž inzerují v médiích politika, aniž to dává nějaký smysl.

Prostě je nutné ta média financovat a ti lidé na podřízených pozicích, ať je to v té firmě či na městském úřadě, vědí, co se od nich očekává. Je to určitá forma autocenzury. A to mají i ti novináři. On je přímo nikdo neovládá, ale oni sami vědí, co si mohou dovolit. A pokud je nějaká nepříjemnost týkající se velkopodnikatele či politika, otiskne se agenturní zpráva. Je to určitá forma alibismu: nevyhýbáme se negativních zpráv, ale žádný kmenový redaktor to nenapíše. Ještě že existuje něco jako četka.

To má i vedlejší negativní efekty. Velké mediální domy ovládají nyní tři až čtyři velkopodnikatelé, které vytvářejí poměrně velké inzertní objemy. Na tom není nic špatného, mají velké provozní náklady, musí mít větší obraty. Jenže nejméně zisková jsou jednotlivá média. Kdyby fungovala samostatně, nepřežila by. A tak mediální domy se více zaměřují na jinou činnost, která generuje peníze - tiskárny, e-shopy, pořádání konferencí, jsou virtuálním mobilním operátorem atd.

Není tedy pro ně primární vydávat noviny, provozovat web?

Přesně tak. Klasičtí vydavatelé novin by se nejraději těch novin zbavili. Prodaný náklad neustále klesá, čtenost se snižuje, dostat informaci vytisknutou na papíře ke čtenáři je stále nákladnější. Noviny jsou břemeno, kterého se nedokážou zbavit, protože jsou stále "značka". Vytvářejí reklamu na web. Jenže zatímco na novinovém trhu může dlouhodobě fungovat jen pár titulů, web si prakticky může postavit každý. Každý může být bloger.

A najednou ti velkopodnikatelé zjišťují, že sice mají velká zpravodajská média, ale nemají monopol. Jedním kliknutím si můžete přečíst jiný článek třeba na stejné téma, ale jiným pohledem. Navíc jsou tu sociální sítě, globální internetoví hráči, na které ti čeští velkopodnikatelé nestačí.

Ale je rozdíl mezi tím, zda danou informaci otiskne menší webový projekt nebo ta "značka".

I menší webový projekt může být "značka". Navíc je stále častější, že ta velká média citují informace menších webů. Velikost značky je relativní. Neplatí přímá úměra, že šest lidí v redakci udělá kvalitnější obsah než dva lidé v redakci. Není to o počtu zaměstnanců, ale o jejich produktivitě práce. Abyste uživili šest lidí v redakci, musíte se podbízet třeba politikům a tím deformujete obsah. Ti dva lidé v redakci jsou mnohem svobodnější a mají dokonce i větší plat než ta šestice v redakci "značky".

Co tím získává čtenář a inzerent?

Pokud se médium bude řídit těmi kritérii, které jsem na začátku popsal, tak zajímavý obsah. Témata a články, o kterých velká zpravodajská média nepíšou. A firmy jako inzerenti netradiční formy propagace a různé kombinace marketingu. Pokud je vytvořeno atraktivní portfolium webů dle cílových skupin.

Co je MediaShow Group?

Je to mediální skupina (mj. vydavatel SeveročeskýDeník.cz), která se rozhodla vybudovat celoplošnou síť regionálních a lokálních zpravodajských webů a celoplošných tematických magazínů. V současné době je vytvořena obsahová redakce pro severní Čechy, západní Čechy a severní Moravu. Je velmi aktivní marketing a intenzivně se buduje obchodní síť.

Co tvoří úspěšné médium?

Obsah, marketing, obchod. Aby fungoval obchod, je nutné, aby především byl kvalitní obsah. Pokud by nebyl aktivní marketing, nikdo by se o obsahu nedozvěděl. Obsahem a marketingem získáváte čtenáře, ti vám v kombinaci s marketingem pomáhají v obchodu.

Je vůbec možné, aby vznikl nový úspěšný projekt?

Jako web ano, jako noviny spíš ne. Magazíny mají větší šanci. Pokud se postupuje dobře, čtenáře získáte. Získáte je články, obsahem, který je zajímá. S inzerenty je to mnohem složitější, protože je to běh na dlouhou trať. Do procesu získání klienta vstupuje mnoho faktorů.

Noviny jsou mrtvé? A co magazíny?

Noviny jsou a budou, mají své kouzlo a stále je poměrně velký počet čtenářů, kteří je kupují a čtou. Vydavatelé spíše musí řešit proces jejich tvorby a výroby. Magazíny myslím mají větší šanci na přežití, dokonce se domnívám, že mají před sebou zajímavou budoucnost. Ale zase záleží, pro koho jsou magazíny určeny a o čem budou psát.

Ing. Radek Pešout je jednatelem MediaShow Group. Vystudoval Fakultu stavební ČVUT v Praze, v médiích pracuje od roku 1997. Po roce 2000 spoluvytvářel odborné mediální weby, věnoval se analýzám, komentářům, rozhovorům. Je autorem několika mediálních studií o rozhlasovém a televizním vysílání se specializací na programování obsahu. V roce 2005 založil web MediaShow.cz. Na konzultačních pozicích pracoval pro mediální skupinu Mafra či TV Barrandov. Působil i ve vydavatelství Vltava-Labe-Press.

Rozhovor je součástí multimediálního projektu Vize pro Ústecký kraj, který patří pod platformu Vize pro Česko.

Reklama
Přidejte se k nám na Facebooku!

Hodnocení

4.57 hvězdiček / Hodnoceno: 7x


Přidat/zobrazit komentáře

» Další zprávy z regionu Česko

Poslední prázdninový týden: Nejdřív tropy, pak déšť Poslední prázdninový týden: Nejdřív tropy, pak déšť
Prezidenta si čeští voliči zvolí v půli ledna 2018 Prezidenta si čeští voliči zvolí v půli ledna 2018
Vydatné bouřky v severních Čechách utnou vysoké teploty Vydatné bouřky v severních Čechách utnou vysoké teploty

Každodenní kolony u Prahy na D8. Řidiči se musí obrnět trpělivostí Každodenní kolony u Prahy na D8. Řidiči se musí obrnět trpělivostí
Na hodinu 180, skoro 28 tisíc měsíčně. I tak třetina německé mzdy Na hodinu 180, skoro 28 tisíc měsíčně. I tak třetina německé mzdy
Zelené autobusy útočí na žluté. Vydělají na tom i Severočeši? Zelené autobusy útočí na žluté. Vydělají na tom i Severočeši?


Komentáře