Jan Klobouček z marketingu HC Verva Litvínov: Týmy se teprve sportovnímu marketingu učí

Jan Klobouček. Foto: archiv SeveročeskýDeník.czJan Klobouček. Foto: archiv SeveročeskýDeník.cz

Litvínov /VIZE PRO ÚSTECKÝ KRAJ/ - "Třeba Němci jsou profesionální fanoušci. Chodí se na sport vyloženě bavit a je jim vcelku jedno, jak to dopadne. Zatímco v Čechách dají lidé hodně na to, jak se tomu týmu daří," říká v rozhovoru pro SeveročeskýDeník.cz Jan Klobouček, bývalý hokejista, současný vedoucí marketingového úseku HC Verva Litvínov.

Reklama

Jste bývalý hokejista, momentálně už několik let manažer marketingu hokejového klubu. Jak to vnímáte, jaká to je změna? Přece jen být hokejista a manažer, to jsou úplně rozdílné role.

Určitě to byla změna, a to hlavně z pohledu času. Jako hráč jsem měl dopolední tréninky a neměl volné víkendy, takže rodina musela fungovat trochu jinak. Teď chodím sice pozdě domů, ale jen o všední dny. Víkendy, pokud zrovna nehrajeme doma, mám volné. Největší rozdíl je v čase, kdy se té práci musíte věnovat.

Věnujete se sportovnímu marketingu. Jak je těžké propagovat sport v Ústeckém kraji? Směrem k fanouškům a směrem k institucím a firmám?

Je to těžké, protože velmi záleží na výsledcích mužstva. Pokud se nám daří jako vloni, kdy se nám dařilo úplně neskutečně (HC Verva Litvínov vyhrála extraligu - pozn.aut.), tak práce je jednodušší. Lidé se nadchnou a s mužstvem žijí. To znamená, že není paradoxně tolik nutný marketing. Lidem jde hlavně o výsledky. Ovšem dělat marketing pro tým, kterému se nedaří, je těžké. Fanoušci mají špatnou náladu. Je to opravdu závislé na výsledcích mužstva.

Když to srovnám se západem, třeba Němci jsou profesionální fanoušci. Chodí se na sport vyloženě bavit a je jim vcelku jedno, jak to dopadne. Jestli vyhrají, mají o to větší radost, ale v podstatě jim jde o zážitek jako takový. Zatímco v Čechách dají lidé hodně na to, jak se tomu týmu daří. V tomhle to je jiné.

A pracovat s marketingem klubu je o to těžší, protože rozpočty jsou nastavené tak, aby se zaplatili hráči, aby se zaplatil provoz a tak dále. Ale nějaké propagaci se tolik pozornosti nevěnuje. Větší kluby jako Sparta Praha či Kometa Brno na to samozřejmě mají své týmy lidí, ale ve většině klubů se to teprve rozjíždí.

Hokej v Litvínově je stabilní značka celé roky. V tom to máte asi jednodušší. Jak to vypadá s fanouškovskou základnou?

Na jednu stranu je to jednodušší. Když jsem posledních pět let sledoval návštěvnost, tak průměrná návštěvnost je 4 200, 4 600, plus minus. To je něco, na co se může člověk spolehnout. Problém je, že je strašně těžké přilákat třeba o tisíc víc. Povedlo se to minulý rok, kdy se opravdu dařilo, tak návštěvnost stoupla nad 5 tisíc, ale bylo to dáno výsledky. Nebylo to tím, že jsme více rozjeli sociální sítě, nové webové stránky, akce pro diváky, soutěže, slevové programy a tak dále. Taky to pomohlo, ale ty výsledky dělaly třeba devadesát procent úspěchu.

Když se návštěvnost takhle navýší, dejme tomu, o tu tisícovku diváků, je to znát v pokladně? Jakou roli hraje výše vstupného a peníze ze vstupného v celkovém finančním rozpočtu klubu?

Peníze ze vstupného hrají deset až patnáct procent v rozpočtu. Trochu se navýší rozpočet, ale není to žádná zásadní částka. Třeba v poměru se západem: tam to dělá značnou část rozpočtu. Výjimkou u nás je asi Brno, kde si mohou dovolit dražší lístky a přesto mají vyprodáno, protože jejich fanouškovská základna je obrovská.

Je litvínovský hokej jen záležitostí Litvínova a Mostu nebo má nadregionální význam a ztotožňuje se s ním celý Ústecký kraj?

Určitě ano. Když jsem dělal rozbory permanentek a toho, odkud jejich majitelé jsou, tak většina z nich je z Litvínova, Mostu, ale hned za nimi jsou Teplice a i tím, že tam žiju, tak vím, že Litvínov je pro lidi z Teplic a okolí důležitý. Hodně let sem jezdí. To samé je druhým směrem na Litoměřice. Co se týče fanoušků po republice, tak těch je také dost a to hlavně v Praze. To jsme zaznamenali na Facebooku. Největší aktivitu mají lidé z Prahy. To je zase dáno tím, že ti, co odsud odejdou buď za prací nebo studiem, tak nezačnou fandit Spartě nebo Slávii, ale pořád jsou litvínovskými fanoušky. A tím, že jsme zvedli úroveň sociálních sítí, tak jsme loni dosáhli obrovského úspěchu. Z dvou tisíc lidí máme dvacet tisíc a tu úroveň si držíme.

To se týká jen přirozené návštěvnosti?

Ano, jen přirozené návštěvnosti. Žádná reklama, nic takového.

Stává se, že lidé chodí na zápas jen kvůli nějakému konkrétnímu hráči? Podobně, když lidé chodí do divadla také jen na nějakého konkrétního herce. Funguje něco podobného i ve sportu nebo v rámci českých ligových týmů?

Myslím si, že to fungovalo, když byla výluka v NHL a byl tu jediný Jaromír Jágr, který dokázal takhle ovlivnit fanoušky a diváky, že chodili a bylo vyprodáno. Avšak celkově návštěvnost, když byla výluka v NHL, nebyla o tolik vyšší oproti sezóně, kdy výluka nebyla.

Také jsem se díval na faktor, jestli nás to ovlivňuje nebo zda to ovlivňuje Chomutov v extralize. Zda přijde víc lidí, vyprodáme nebo jestli bude odliv fanoušků k nim do Chomutova nebo zda už ti chomutovští fanoušci nejezdí. Nemělo to moc vliv.

Vrátil se Robert Reichl, Jirka Šlégr a sezóna byla fanouškovsky pořád neustále vyrovnaná oproti ostatním.

Jak jako hráč, jako hokejista, vnímáte fanoušky? Vnímáte je přímo při té hře vůbec?

Je to individuální. Jsou hráči, kteří, když jsou na střídačce, tak pořád koukají do hlediště, aby věděli, kdo tam je a mohli to vnímat a pak hned šli na led a soustředili se jen na hru na ledě. Já to takhle neměl, že bych vnímal, kdo sedí v hledišti, ale nabudilo mě, když začali skandovat. Nebo mě i nabudilo, když jsme přijeli k soupeři a všichni tam na nás pískali a byla z nich čišet nenávist, tak i z toho jsem měl hroznou radost, jako že „Jo, to je ono! Musíme jim to tady ukázat!“

Jsou pro hokejisty fanoušci důležití? Je to něco jiného, když víte, že tam jsou, než hrát před prázdným hledištěm?

Je to značný rozdíl. Loni, kdy bylo na play-off úplně vyprodáno, tak tady byla tak fantastická atmosféra právě díky fanouškům. To jsem odsud z VIP sektoru, kde je člověk za sklem, chodil vždycky na zábradlí na tribunu, kouknout se a nasát atmosféru, protože mi z ní naskakovala až husí kůže. To bylo něco neskutečného.

Co nabízíte partnerům nebo sponzorům, aby klub zasponzorovali? Co jim v podstatě může klub nabídnout?

Je to různé. Jsou partneři, sponzoři, kteří chtějí být vidět na ledě, na dresu, v hledišti. Někdo chce být vyloženě v televizi, takže mu jde hlavně o televizní záběry. Další jsou partneři, kteří jsou vyloženě fanoušky, baví je to, takže z lásky ke klubu, ze svého přesvědčení sem dají peníze a kde jsou vidět, je jim celkem jedno, protože se tím baví. Jiní míří na diváky a na divácké soutěže. Ty propagujeme hlavně na Facebooku a sociálních sítích. Takže každý si vlastně vybere něco. Dá se na toho partnera ušít to, co on potřebuje.

Sportovních klubů v Ústeckém kraji je poměrně hodně, ať je to fotbal, hokej nebo basket. Ale firem a sponzorů je na ten balík málo. Jak to je s podporou týmů? V některých městech jako je Chomutov, je podporují místní, ale co jiná města, jak to tam funguje? Je tu i ta možnost, získat partnery, kteří jsou celorepublikoví nebo jsou z druhého konce republiky?

Tohle je strašně těžké a velmi individuální. Když se podívám na Litvínov, tak je tady hlavní generální majitel, partner, který je velmi silný. To samé v Chomutově, kde je taky majitel velmi silný a na něj se naváží další firmy, které těží z velikosti majitele, vlastníka. Pak už se shánějí peníze po drobných sponzorech, aby se doplnil rozpočet.

Třeba v Ústí, kde jsem působil, zatím bohužel nikdo takový nebyl a tam se těžko někdo na někoho nalepí, když se to shání po malých částkách. Až když je velký základní balík, tak k tomu se potom dají sehnat ti ostatní menší sponzoři.

V tomhle je to velmi těžké, ale my tady tu výhodu máme. To samé v Třinci, tam se taky daří, ale ti, co všechno musí shánět po malých částkách, zvláště v Ústeckém regionu, to mají velmi těžké.

ČTĚTE:  Ředitel fotbalového Ústí Petr Heidenreich: Věříme, že ekonomika Ústeckého kraje má potenciál

Manažer Miroslav Přikryl o klubu ústeckých volejbalistů: Chybí nám generální sponzor, rádi ho přivítáme

Generální manažer BK Sluneta Tomáš Hrubý: Renomé basketbalu v Ústí stoupá

Rozhovor je součástí multimediálního projektu Vize pro Ústecký kraj, který patří pod platformu Vize pro Česko.

Reklama
Přidejte se k nám na Facebooku!

Hodnocení

4.33 hvězdiček / Hodnoceno: 3x


Přidat/zobrazit komentáře

» Další zprávy z regionu Mostecko

Sever Čech trápí zápřednice. Zvýšený výskyt hlásí Chomutov a Most Sever Čech trápí zápřednice. Zvýšený výskyt hlásí Chomutov a Most
Smrt v přímém přenosu na sociální síti. Dívka zemřela při autonehodě Smrt v přímém přenosu na sociální síti. Dívka zemřela při autonehodě
Chci se prosadit v reprezentační dvacítce, říká litvínovský Kristian Reichel Chci se prosadit v reprezentační dvacítce, říká litvínovský Kristian Reichel

Urve Litvínov přímý postup do čtvrtfinále? Naposledy překvapil Kometu Brno Urve Litvínov přímý postup do čtvrtfinále? Naposledy překvapil Kometu Brno
Litvínov zradila koncovka, Olomouci nedal gól. Příště bude hájit třetí místo ve Zlíně Litvínov zradila koncovka, Olomouci nedal gól. Příště bude hájit třetí místo ve Zlíně
Dětští příznivci klaunománie měli zbraně, policie zasáhla Dětští příznivci klaunománie měli zbraně, policie zasáhla


Komentáře