Jaká je vize pro souměstí Podkrušnohorské pánevní oblasti?

Logo Vize pro ČeskoLogo Vize pro Česko

ÚSTECKÝ KRAJ /VIZE PRO ČESKO/ - Regionální rozvoj je komplexem procesů, které probíhají uvnitř regionů a které se týkají pozitivních ekonomických, sociálních, environmentálních a jiných proměn regionu. V České republice je v rámci konurbace (souměstí) několik oblastí, mezi které patří Podkrušnohorská pánevní konurbace, neboli Ústí nad Labem – Teplice – Litvínov – Duchcov – Bílina – Most – Jirkov – Chomutov.

Reklama

Souměstí je několik měst srostlých v jednu souvisle zastavěnou plochu.

V Česku do této kategorie patří Ostravsko-Karvinská konurbace, neboli Ostrava – Havířov – Orlová – Bohumín – Karviná – Frýdek-Místek.

Dále Liberec – Jablonec nad Nisou, Hradec Králové – Pardubice, Česká Třebová – Ústí nad Orlicí, Choceň – Vysoké Mýto, Zlín – Otrokovice, Uherské Hradiště – Kunovice – Staré Město, České Budějovice – Hluboká nad Vltavou, Tábor – Sezimovo Ústí – Planá nad Lužnicí.

V Ústeckém kraji souměstí Litoměřice – Lovosice – Terezín a konečně Podkrušnohorská pánevní konurbace, neboli Ústí nad Labem – Teplice – Litvínov – Duchcov – Bílina – Most – Jirkov – Chomutov.

Právě Podkrušnohorské souměstí je si nejvíce podobné s Ostravsko-Karvinskou konurbací, avšak se liší v tom, že zatímco Ostrava je přirozeným centrem, v Ústeckém kraji takové město není.

SeveročeskýDeník.cz začíná dlouhodobým seriálem v rámci projektu Vize pro Česko a datové žurnalistiky prvním tématem, kterým je zjištění, jak to vypadá s vyjížďkami za prací a do škol.

Jako příklad využijeme data Českého statistického úřadu v rámci Sčítání lidu, domů a bytů z roku 2001.

Podkrušnohorská konurbace je tvořena souměstími Ústí nad Labem - Trmice, Teplice - Dubí - Krupka, Most - Litvínov, Chomutov - Jirkov.

V případě Ústí nad Labem je silná vazba na Trmice, kam dojíždí lidé do práce či do škol a naopak.

V případě Ústí nad Labem je druhý největší tok do Děčína (pouze v rámci školství) a třetí tok je do Prahy.

U Teplic je nejsilnější tok v rámci práce směr Dubí. Nižší toky jsou do Bíliny a Ústí nad Labem.

Naopak v rámci školství nejvíce studentů a žáků z Teplic vyjíždí do Ústí nad Labem. Méně je to do Duchcova a Krupky.

U Duchcova jsou vazby především na Teplice a Bílinu. To z Bíliny jsou vazby na Teplice, Most a Ledvice.

V rámci škol z Bíliny jsou toky do Mostu a Ústí nad Labem.

To u Mostu a Litvínova je reciproční vazba. Z Mostu do Litvínova vyjíždí 50% lidí, opačným směrem 60%. U školství je to takto: 47 procent jezdí z Litvínova do Mostu a opačně jen 14%.

Z Mostu dále vyjíždějí studenti a žáci do Ústí nad Labem.

Oproti Ústí nad Labem je pro Most hlavní město Praha bezvýznamné. Zatímco Ústečáci do školy do Prahy jezdí zhruba v 16 procentech a za prací 9 procent, Mostečáci jen 7%, resp. 6%. Litvínováci ještě méně.

Naopak zajímavé je porovnání u souměstí Litoměřice - Lovosice - Terezín. Odtud do Prahy do školy jezdí 9 procent, resp. za prací 11 procent.

U souměstí Chomutov - Jirkov je výrazně dominantní právě Chomutov. Tam za prací míří zhruba 60 procent, do škol přes 65 procent. Z Chomutova do Jirkova je to 18% u práce.

Druhý proud u školství je z Chomutova namířen do Mostu a v menší míře do Kadaně. Ta ale není zahrnována do Podkrušnohorské konurbace. Naopak hodnoty směr Praha jsou z Chomutova nízké zvláště u práce, naopak u školství vyšší.

Nyní se podívejme na vazby mezi jednotlivými sídly v Podkrušnohorské konurbě.

Nejprve zaměstnání a vazby sestupně (zaokrouhleno na celé číslo):

Z Ústí nad Labem do: Teplice (11%), Most (4%), Chomutov (1%)

Z Teplic do: Ústí nad Labem (9%), Most (3%), Chomutov (0%)

Z Mostu do: Chomutov (14%), Teplice (3%), Ústí nad Labem (0%)

Z Chomutova do: Most (3%), Teplice (0%), Ústí nad Labem (1%)

A nyní školství a vazby denního dojíždění sestupně (zaokrouhleno na celé číslo):

Z Ústí nad Labem do: Teplice (32%), Most (11%), Chomutov (5%)

Z Teplic do: Ústí nad Labem (9%), Most (6%), Chomutov (2%)

Z Mostu do: Chomutov (15%), Ústí nad Labem (7%), Teplice (6%)

Z Chomutova do: Most (9%), Teplice (0%), Ústí nad Labem (1%)

Podkrušnohorská pánevní oblast, kde nedominuje žádné centrum, je decentralizovaná. Ústí nad Labem jako krajské město není to, co Plzeň pro Plzeňský kraj.

Když touto optikou to srovnáme třeba s jinými sídly, tak výrazná dominance jednoho sídla je Ostrava v rámci Ostravsko-Karvinské konurbace. Moravskoslezské krajské město je soběstačné a dokáže fungovat bez ostatních měst, naopak ta jsou na Ostravě poměrně závislá.

Ale zatímco existují vazby mezi Ústím - Teplicemi - Mostem a potažmo Litoměřicemi s Lovosicemi, Děčín stojí mimo.

Tato konurbace (školy, zaměstnání) tvoří řetězec. Silné vazby jsou mezi sousedícími městy.

Minimální vazby jsou mezi Ústím nad Labem, resp. Teplicemi a Chomutovem. Zcela stranou leží Žatec, Louny nebo třeba Rumburk a Varnsdorf.

Do samostatné kategorie patří Hradec Králové s Pardubicemi, které tvoří souměstí, ale obě centra jsou soběstačná a rovnocenná.

V případě souměstí Liberec - Jablonec nad Nisou je první město dominantní, v rámci škol je spíše uzavřené, ale v rámci vyjížďky za prací je otevřené a jsou vazby i na další města v širším regionu.

Co z toho vyplývá?

Souměstí jsou uzavřená a fungují na řetězovém principu. Chomutov s Jirkovem a Most s Litvínovem jsou izolované oblasti, kde probíhá malá mobilita za prací mezi dalšími celky.

Větší mobilita je v regionech Teplice a Ústí nad Labem, kde dochází k propojenosti. Mohla by postupně vzniknout průmyslová aglomerace z těchto dvou měst, kde společným pojítkem bude dálnice D8. Již nyní vidíme zastavování území mezi oběma městy průmyslovou zástavbou.

Kromě toho, že lidé necestují za prací na větší vzdálenosti, chybí i užší spolupráce mezi celky.

Pokud už spolupráce funguje, tak jen na úrovni Chomutov - Jirkov a Most - Litvínov. Negativně se navíc projevuje nadřazená role Chomutova (vůči Jirkovu) a Mostu (vůči Litvínovu).

Spolupráce Ústí nad Labem či Teplic s Mostem a Chomutovem je minimální, je tu spíše rivalita a jediným pojítkem jsou krajské orgány.

SOUVISEJÍCÍ: Jaká je vize pro souměstí Litoměřice - Lovosice - Terezín?

Spouštíme datovou žurnalistiku ve spolupráci s institutem Vize pro Česko

Chebsko a Děčínsko (Šluknovsko): Regiony u německých hranic s velkými rozdíly. Víme proč!

Analýza je součástí multimediálního projektu Vize pro Ústecký kraj, který patří pod platformu Vize pro Česko.

Reklama
Přidejte se k nám na Facebooku!

Hodnocení

4 hvězdiček / Hodnoceno: 2x


Přidat/zobrazit komentáře

» Další zprávy z regionu Ústecko

Bude Ústecký kraj platit obědy chudým dětem? Bude Ústecký kraj platit obědy chudým dětem?
Ústecko: Konec doplatků na bydlení? Ústecko: Konec doplatků na bydlení?
Co si o Severočeších myslí Plzeňáci? Hezké to opravdu není... Co si o Severočeších myslí Plzeňáci? Hezké to opravdu není...

Na severu Čech se bouřka vyřádila. Padaly i stromy Na severu Čech se bouřka vyřádila. Padaly i stromy
Boj mezi kraji? Plzeňský chce přetáhnout lidi z Ústeckého. A má to zaplatit EU Boj mezi kraji? Plzeňský chce přetáhnout lidi z Ústeckého. A má to zaplatit EU
Opravuje se dálnice D8. Na řidiče čekají hororové kolony Opravuje se dálnice D8. Na řidiče čekají hororové kolony

UJEP se rozroste o stavbu za půl miliardy UJEP se rozroste o stavbu za půl miliardy
Prázdninová lodní linka na Labi pluje o prázdninách šestkrát Prázdninová lodní linka na Labi pluje o prázdninách šestkrát
Dálnice D8 je uzavřena kvůli nehodě! Dálnice D8 je uzavřena kvůli nehodě!

Pátrání po dívce z Ústí je stále marné. Odloží případ policie? Pátrání po dívce z Ústí je stále marné. Odloží případ policie?
Modernizace Negrelliho viaduktu změní cestování do Prahy Modernizace Negrelliho viaduktu změní cestování do Prahy
Mohou zdravotní sestry očekávat dva tisíce navíc? Mohou zdravotní sestry očekávat dva tisíce navíc?


Komentáře