Diskusní salon: Cestovní ruch a turismus na Litoměřicku a Podřipsku

Věra Bauerová. Foto: archiv SeveročeskýDeník.cz
Věra Bauerová. Foto: archiv SeveročeskýDeník.cz

Litoměřicko, Podřipsko /VIZE PRO ÚSTECKÝ KRAJ/ - Pozvání do Diskusního salonu přijali: starostka Libochovic Jana Holá, starosta Štětí Tomáš Ryšánek, marketingová ředitelka Zahrady Čech Michaela Mokrá, vedoucí odboru vnitřních věcí Města Lovosice Jana Hejdová, restauratérka Věra Bauerová. Téma: Cestovní ruch a turistika na Litoměřicku a Podřipsku.

Reklama

Litoměřicko, Libochovicko, Lovosicko, Podřipsko, Štětsko má z pohledu Ústeckého kraje po Děčínsku asi nejlepší podmínky pro rozvoj cestovního ruchu. Jistě se shodneme, že nelze ekonomicky region stavět jen na cestovním ruchu – ale je to významná část hospodářského segmentu. Je otázka, jak velká a jak ji velkou chceme mít. Jak to vidí živnostník, provozovatel restaurace Pamplona v Libochovicích?

Věra Bauerová: Řeším to s paní starostkou několik let. Jsem velmi aktivní v tom, aby se Libochovice v tomto směru lépe rozvíjely. Osobně se domnívám, že turistický ruch je pro naše město naprosto nejdůležitější téma. Restauraci mám otevřenou deset let a jako člověk z oboru vnímám proměny. Naše město by mělo dělat více, aby turisty více lákalo. Bavíme se o informačních cedulích, o internetu, o kulturních akcích.

Už jen tím, že Libochovice mají památky jako zámek, hrad Hazmburk, což jsou podle mě velké klenoty. Máme turisty na co přilákat. Osobně za posledních šest let zaznamenávám pokles turistů, i když tuto sezónu to začíná být lepší – zejména co se týče cykloturistiky. Nevím jak jsou na tom ostatní města, možná to bylo způsobeno i celkovou ekonomikou státu, kdy lidé neměli tolik peněz.

Sama jsem v různých asociacích, zúčastňuji se mnoha školení. S paní starostkou jsem byla na konferenci cestovního ruchu. Na vlastní oči jsme viděly, jak malé obce a vesničky se propagují – i třeba tím, že udělají solnou cestu.

Tomáš Ryšánek: Chtěl jsem se zeptat. Jak víte, že počet turistů v Libochovicích klesl? Jak to měříte?

Bauerová: Měřím to podle návštěvnosti restaurace. Jinak jsem dostala ocenění Restauratérka roku 2013, což má nějakou váhu. Určitě jsme se nezhoršili, co se týče kvality. Naopak se domnívám, že jsme se zlepšili. Jsem rodačka z Libochovic, takže si pamatuji velké nájezdy hromadných zájezdů do zámku i na hrad. To už není. Nedokážu posoudit, proč tomu tak je. Ale vím, že by propagace města mohla být lepší.

Michaela Mokrá: Kdo má ve správě zámek a hrad?

Bauerová: Národní památkový ústav.

Mokrá: To znamená, že je to pro město doplněk. Máte co nabídnout, ale finanční prostředky na to nedostáváte?

Jana Holá: Ne.

Jak to má Zahrada Čech? Také máte pokles návštěvníků?

Mokrá: Nemáme, naopak. Výstaviště máme postaveno trochu jinak. Pro nás je důležitý cestovní ruch, protože na stěžejní výstavy jezdí lidé odjinud než přímo z blízkého okolí Litoměřic. Jezdí k nám lidé i ze zahraničí – ze Slovenska, z Polska, z Německa.

My ale jsme prodejní výstava. To znamená, že lidi láká jet k nám proto, že si něco koupí za zvýhodněnou cenu. Navíc Zahrada Čech je silná tradice. Máme výraznou značku.

Mluvím o těch dvou stěžejních výstavách. Ostatní výstavy nemají republikový ani mimorepublikový charakter. I pro nás je cestovní ruch důležitý, ale z jiného pohledu.

Stavět podporu cestovního ruchu danému regionu na tom, co kdysi vzniklo – zámky, hrady. Nebo se snažit vymýšlet něco nového, třeba různé zážitkové akce?

Bauerová: Podle mě by to mělo být propojené.

Ryšánek: My jsme udělali projekt Zvýšení atraktivity Štětska, skončil v roce 2011. Máme Loupežníka Štětku. A opravdu i taková věc lidi přiláká. My neděláme propagaci pro město, protože nemá co nabídnout, ale okolí ano. Pokud by se podařilo přesvědčit Mondi, aby provoz otevřelo veřejnosti a vznikla nějaká industriální stezka, ale to je složité.

Avšak my máme opačný problém. U nás zase živnostníci a provozovatelé restaurací nechápou smysl cestovního ruchu. My nemáme nějakou paní Bauerovou, která se intenzivně věnuje vlastní restauraci. Místní podnikatelé nemají zájem s městem spolupracovat, aby se zajímali o projekty, které děláme.

Sice jsme dělali workshopy, seděli tam a nic. Další co jsme udělali, jsou židovské stezky. Společný projekt s Terezínem, Úštěkem a Roudnicí nad Labem. To jsme si mysleli, že by to mohlo turistu v regionu udržet déle. To je ale zase práce Destinační agentury České středohoří.

Bauerová: Pokud se udělá nějaká velká akce třeba i na Hazmburku, má to dopad na návštěvnost města. Nejsme jediná restaurace v Libochovicích, ale projeví se to. Jen je nutné to výrazně propagovat. Všechno je navázané. Pokud je více lidí, je více zákazníků, je práce pro brigádníky, tím se zvyšuje zaměstnanost v daném regionu.

Jana Hejdová: Lovosice mají stále punc chemie, takže pokud se prezentujeme na veletrzích, snažíme se cílové skupině tento dojem vyvrátit. Ano, chemická továrna je, ale Lovosice mají i jinou tvář. To je pro nás prioritní úkol, jak přitáhnout turistu, pro kterého jsme spíše výchozí či tranzitní bod.

Navíc když jsme si dělali statistiku služeb ve městě, zjistili jsme, že máme nedostatek restauračních a ubytovacích kapacit. Kromě Hotelu Lev kapacity služeb v Lovosicích nejsou. Snažili jsme se oslovit místní podnikatele a živnostníky, chtěli jsme spoluúčast třeba kvůli vydání letáků, brožur, reklamy – tak nic.

Město o své vlastní vůli, s tichým souhlasem živnostníků máme databáze a webové stránky, kde je prezentujeme. Také propagujeme akce, které jsou ve městě či v regionu, neboť to lidi přitáhne. Chystáme se na větší akci, která by měla být příští rok – parní a hudební festival. Když jsme dávali dohromady seznam služeb, zjistili jsme, že město má nedostatečné ubytovací kapacity a další služby. My už nyní víme, že někteří budou bydlet v Ústí a Teplicích či přijíždět přímo z Prahy.

Co považujete za nejdůležitější, aby se to změnilo?

Hejdová: Je nutné, aby lidé i živnostníci pochopili, proč se to dělá. Jde o to vzdělávání.

Jak to s ubytováním vypadá v Libochovicích?

Holá: Ještě se chci vrátit k tomu, co říkala paní Bauerová, že město nedostatečně se zabývá propagací cestovního roku. Od roku 2011, kdy se spolu o tom intenzivně bavíme, jsme navázali spolupráci i s externími firmami, které město a akce propagují, a to zejména na internetu.

Počet akcí se zvýšil, je lepší i jejich kvalita. Spolupracujeme se zámkem, neboť město bez zámku by nebylo nic a naopak zámek potřebuje městskou infrastrukturu a služby. Zámek a město jsou spojené nádoby. Co se týče ubytovacích kapacit. Jako město máme co nabídnout. Zrenovovali jsme pláž, je tu řeka Ohře. Snažíme se investovat tak, aby turisté to pocítili a změnu poznali.

Bohužel v Libochovicích jsou nedostatečné ubytovací kapacity. Máme tu šestnáct ubytovacích lůžek v Pamploně, což je na nějakém standardu, ale zbytek je podstandard. Je na zamyšlení, pro koho ubytování slouží.

Jak to vypadá v Litoměřicích? Myslíte si, že je to lepší? Říkala jste, že výstavy jsou prodejní, jsou tam obchodníci a po dobu konání výstavy jsou někde ubytovani...

Mokrá: Co se týče podzimní Zahrady Čech, kapacita ubytovacích zařízení je nedostačující. Ale co se týče návštěvnosti a využitelnosti ubytovacích kapacit v průběhu roku, to není otázka na mě. O tom by asi více věděla paní Matulová z Centra cestovního ruchu v Litoměřicích. Avšak myslím si, že na průběh roku nadstandardní, standardní i podstandardní ubytování je dostačující. A Zahrada Čech nemůže být určujícím faktorem, aby se otevíraly nové hotely, neboť se v průběhu roku neuživí. I ti vystavovatelé jsou seznámeni se situací, jaká tam je a musí se podle toho zařídit.

Jak to bude ve Štětí? Město se zapojilo do projektu Labe Arena, do olympijského centra…

Ryšánek: To jsou dva projekty, dva areály. Jeden přímo v Račicích, druhý u Labe ve Štětí. Doufám, že to u nás významně zlepší cestovní ruch. U nás problém s ubytovacími kapacitami problém nevidím. V případě Štětí nemůžeme počítat s tím, že turista přijede a na týden se ubytuje. U nás je to průjezdné. Maximálně přijede, podívá se okolo, odjede. Labe Arena bude spíše pro sportovce. V případě festivalu FEDO to zvládáme. Jak říkám, u nás podnikatelé o to neprojevují zájem. Jsme na tom podobně jako Lovosice. V případě Libochovic je to jinak, turismus je tam odjakživa. Je tam zámek a hrad a místní podnikatelé o to mají zájem. My jsme před čtyřmi lety byly na začátku.

Holá: Myslím si, že pokles turismu není o tom, že by město dělalo nedostatečnou propagaci či pořádalo málo akcí. Spíše to vnímám jako celospolečenský problém.

Pokračování ve druhé části Diskusního salonu.

ČTĚTE:  Jednatel Zahrady Čech Lukas Wünsch: Výstaviště není jen Litoměřic, ale celého regionu i kraje

Rozhovor je součástí multimediálního projektu Vize pro Ústecký kraj, který patří pod platformu Vize pro Česko.

Reklama

Hodnocení

5 hvězdiček / Hodnoceno: 4x


Přidat/zobrazit komentáře

Komentáře