Kozí dráha jako další turistická trať? Ta na Moldavu má stopku, přes Oparenské údolí dál nevede
Ústecký kraj v rámci rozvoje turistické dopravy usiluje o postupnou obnovu a provoz na regionálních železničních tratích, které se v minulosti dostaly na seznam bez pravidelného provozu. Další na řadě má být Kozí dráha v úseku Děčín - Telnice.
Téma krajské koalice v rámci dopravy v Ústeckém kraji - obnovení provozu na zaniklých železničních tratích. Jednou z nich je Kozí dráha, kde byl provoz ukončen v roce 2007.
Nejnověji provoz vlaků nasmlouval Ústecký kraj, má se týkat turistických vlaků a první by měly vyjet na podzim 2021. Do té doby by měla Správa železnic trať v úseku Děčín - Telnice uvést do provozuschopného stavu.
Jenže samotný Děčín o obnovu provozu nemá zájem. Naopak podle usnesení děčínských zastupitelů by na tělese Kozí dráhy měla vzniknout cyklostezka.
Naopak zájem projevili starostové obcí podél trati, a to i v úseku od Telnice po Oldřichov u Duchcova.
Železniční trať fungovala v úseku Děčín - Oldřichov u Duchcova. Avšak provoz by měl být obnoven jen na části trati, a to z Děčína do Telnice.
Přes léto nebude jezdit ani turistický vlak do Moldavy, neboť v úseku Dubí - Moldava v Krušných horách je trať v neprovozuschopném stavu. Přitom Správa železnic v minulých letech investovala desítky milionů do sanace železniční tratě, která se šplhá z Dubí na vrchol Krušných hor.
Provoz byl zastaven na konci května 2021 a nebude přes léto obnoven. Z Dubí do Moldavy mají na vlak navazovat náhradní autobusy. Přitom Ústecký kraj počítal s tím, že kromě víkendového provozu turistické vlaky budou jezdit i ve všední dny.
Moldavská dráha spojuje Moldavu s Mostem. Jedná se o historickou trať, která vedla až do saského Freibergu v Německu. Po kolejích jezdily převážně nákladní vlaky dopravující hnědé uhlí z Mostecka do Saska.
Po roce 1945 byla trať přerušena na německé straně v tehdejší NDR. Koleje končí na nádraží v Moldavě a na saské straně v obci Holzhau.
Po sesuvu v roce 2013 u obce Chotiměř byla přerušena železniční trať Lovosice - Teplice přes Oparenské údolí. Na této trati jezdí vlaky z Teplic do Radejčína, do Lovosic náhradní autobusová doprava.
Avšak od března 2021 o víkendech nově jezdí turistický vlak z Litoměřic do Dobkoviček přes Lovosice a Oparenské údolí.
Švestková dráha je v provozu nejen v rámci turistické linky, ale také v rámci pravidelné přepravy díky kompletní rekonstrukci tratě poté, co se vlastníkem stala AŽD Praha po roce 2017.
Dále je pro turisty k dispozici turistický Podřipský motoráček či linka z Ústí nad Labem přes Velké Březno do Zubrnic v Českém středohoří.
Naopak bude přes léto od 15. června do 22. září 2021 velká výluka z Loun do Postoloprt.