Kriminalita a drogy jsou bohužel problém Štětí, říká Tomáš Ryšánek

Starosta Štětí Tomáš Ryšánek. Foto: archiv MojePodřipsko.cz
Starosta Štětí Tomáš Ryšánek. Foto: archiv MojePodřipsko.cz

Štětí - "Největší problém současné doby je sestěhování lidí z jiných lokalit do Štětí," říká ve velkém rozhovoru pro MojePodřipsko.cz starosta Štětí Tomáš Ryšánek.

Reklama

Začnu aktuálním tématem, které hýbe městem. To je údajný hluk z Mondi. Je to skutečný problém? Jak funguje spolupráce firmy s městem?

Nic zvláštního to není. Aktuální diskuse je vyvolána tím, že je léto. Lidé mají v noci otevřená okna a protože papírna skutečně nějaký hluk produkuje, tak to lidé vnímají citlivěji. Je to fabrika vedle města. Na druhou stranu, nebýt papírny ve Štětí, tak lidé z města nemají práci. Štětí by nevypadalo tak, jak vypadá. Většina obyvatel města je s papírnou spjata, poskytuje práci. Daleko větší problém představuje doprava dřeva. Ta probíhá zejména po silnici, takže nám ve městě jezdí desítky kamionů se dřevem denně. Nejen že také dělají hluk, ale ničí nám i komunikace. Dále je známo, že papírna zapáchá, ale v současnosti je to mnohem méně než to bývalo před dvaceti lety. Co se týče spolupráce s Mondi, myslím si, že je to nyní docela na úrovni. Město má s vedením továrny jednou za čtvrt roku společná sezení. Pokud jsou nějaká témata, která je nutné vyřešit rychleji, tak se setkáváme i častěji. Mondi se snaží řešit problémy. Navíc je z jejich strany i kompenzace, že podporují město finančně. Každý rok od Mondi dostáváme tři až čtyři miliony korun na investice ve městě.

Jak to vypadá se záměrem výstavby nové velkokapacitní pily?

Zatím to utichlo. Pokud vím, jedním z problémů je vysoká částka za vynětí z půdního fondu. Má to být okolo 150 milionů korun, s čímž prý firma ani projektanti nepočítali. To je zaskočilo. Druhým aspektem je aktuální situace v dřevařském byznysu. V současné době asi není taková poptávka po produktech pil. Záměr nezanikl, ale není žádný velký pokrok v přípravě. Řeší se stále územní řízení.

Objevil se nějaký jiný investor pro Štětí?

Co se týče velkého záměru, tak ne. My bychom pilu přivítali, bylo by to zhruba 200 nových pracovních míst.

Jak to vypadá s nezaměstnaností ve Štětí?

Konkrétní číslo říct neumím. Naše nezaměstnanost je specifická, a to v tom, že je dlouhodobá. Ve městě máme hodně lidí, kteří dlouhá léta nepracují. Myslím si, že to je hlavní problém tohoto regionu. Z toho vznikají další problémy jako je kriminalita.

Ale město se snažilo tyto lidi nějak zapojit do práce, že?

Ano, byla to veřejná služba. Veřejně prospěšné práce používáme pořád, poměrně ve velkém rozsahu. Třeba v rámci městských komunálních služeb.

Kriminalita pro Štětí je tedy problém, nebo je to jen nafouknutá bublina?

Bohužel nafouknuté to asi není. Ta špatná image tady je. Je to problém dlouhodobé nezaměstnanosti, a dále i drogový problém. Štětí jednoznačně tento problém má. Víme o tom, ale není to v silách obce řešit. Je to záležitost policie. Ta mi ale říká, že to vědí, ale že nemá tolik kapacit. Štětí je proslulé pervitinem.

Čím je to způsobeno?

Asi tím, že ve městě má hodně ubytoven s nepřizpůsobivými lidmi. Jsou to ubytovny, které ubytovávají tuto klientelu. Jsou podnikatelé, kteří ubytovávají ve svém objektu lidi, kteří dostávají dávky na bydlení. Nájem jim navýší, aby to dostali od státu. Je to samozřejmě problém i v jiných městech Ústeckého kraje. Město s tím nemůže nic dělat, pokud se nezmění legislativa. Jsou to soukromé objekty a my nemáme páku to změnit.

Čím to je, že Štětí je tak problematické?

Je to asi historická otázka a tím, že tady ty objekty jsou. Největší problém současné doby je sestěhování lidí z jiných lokalit do Štětí, do těchto ubytoven. Dospělo to do fáze, že místní starší Romové si začínají stěžovat, že se jim sem stěhují noví, nepřizpůsobiví. Což je dost paradoxní situace a citlivá otázka. Třeba objekt Kluckárna patří soukromníkovi odněkud z Prahy, a on si do něho ubytoval, nebojím se to říct, pakáž. A takovýchto objektů máme ve městě další tři.

S kriminalitou jsou spojeny herny a s tím už město něco dělat může. Navíc několik měsíců ve Štětí probíhá debata o zákazu heren. Budete mít mimořádné zastupitelstvo?

Pravděpodobně 7. srpna 2014. Ale s kriminalitou to moc spojeno není. Tohle je nafouknutá bublina, politická propagace jedné politické strany. My v rámci akce Zdravé město a strategického projednávání děláme veřejné debaty. Nikdy od občanů herny nebyly zmiňovány jako problém. Největší problém je kriminalita a drogy. Pak jsou to místní otázky jako rekonstrukce mostu přes Labe. Než s touto iniciativou přišel pan Milan Rygl. Jsou stížnosti třeba na hluk v noci, ale to nejsou hráči, to jsou opilci. Kdyby se to chtělo řešit, musela by se omezit doba provozu restaurací.

Pro město ale herny asi mají nějaký finanční přínos?

To mají. Peníze dáváme do sportu. Plus na prevenci kriminality, tedy na kamerový systém.

Pojďme ke sportovcům. Prý jako město plánujete investovat do Labe Arény 33 milionů korun?

To je nešťastná interpretace Ústeckého kraje a mě se na to nikdo nezeptal. Je to nesmysl. S račickým kanálem to vůbec nemá nic společného. Je to jen zastřešeno v rámci jedné akce olympijského centra. Miliony se mají týkat Labe arény, což je naše štětská loděnice. Těch 33 milionů je ale na infrastrukturu ve městě. Jsou to dvě hřiště, jedno na 3. Základní škole a druhé na stadionu, kde proběhne rekonstrukce. Pak je to parkoviště na vlakovém nádraží Hněvice. Jsou to investice, které podnikneme jen za předpokladu, že na to seženeme dotaci. Teď otevírá ROP Severozápad, tak to zkusíme. Nejsou to investice, které bychom jako město dávali do cizího subjektu.

Labe Aréna je tedy co?

Jak je to prezentováno. Labe Aréna je loděnice, kanál, plus zahrnutí nového kanoistického kanálu v Roudnici nad Labem. To není otázka města, to je záležitost olympijského výboru. Je snaha do toho projektu nějak zainteresovat.

Nyní se zeptám na rekonstrukci mostu, což je investice kraje a autobusové nádraží patří Lidlu. Máte nějakou aktuální informaci?

Probíhá územní řízení. Projekt jsem viděl, byl s městem projednáván. I když by projekt bylo možné posunout ke stavebnímu řízení, tak se to zaseklo na stanovisku Lidlu. A to kvůli plánovanému sjezdu z mostu. Lidl o tom ví, je to v územním plánu města. Oni chtějí po investorovi, aby vykoupil pozemky, kudy sjezd povede. A co vím, chtějí za to hodně peněz. Navíc Lidl chce zachovat autobusové nádraží, což se nelíbí dopravnímu inspektorátu v Litoměřicích. Na tom se to zadrhlo.

Je Štětsko atraktivní z pohledu turismu?

Určitě. Samozřejmě město tolik ne, je to průmyslové město. Ale okolní příroda určitě ano. Snědovicko, Kokořínsko. Sportovní vyžití je na račicím kanále, ideální pro kolečkové brusle.

Jak to vypadá s rozvojem města, máte nějaké pozemky pro výstavbu rodinných domů?

V současnosti řešíme územní plán. Letos jsme na něm začali pracovat, udělali se nějaké analýzy. Z toho budou výstupy a bude se to řešit.

Reklama

Hodnocení

Zatím nikdo nehodnotil


Přidat/zobrazit komentáře

Komentáře