Když nebude těžba uhlí, co bude? ptá se primátor Mostu Jan Paparega
Most - Primátor Mostu Jan Paparega (nez. za Severočeši Most) souhlasí s prolomením těžebních limitů. "Pokud nebude těžba, co bude? Ať nám to vláda řekne," uvedl v rozhovoru pro Investigate.cz a MojeMostecko.cz přináší část přepisu (oba weby patří pod jednoho vydavatele MediaShow Group - pozn.red.).
Jaké stanovisko k prolomení limitů má město Most a vy osobně?
Město Most má přijaté usnesení, které podporuje nikoliv prolomení, ale korekci ve vztahu k sociální a ekonomické situaci v Mostě. Vyjadřoval jsem se k tomu i při návštěvě ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka a těší mě, že konečně připustil, že uvažuje o nějaké malé variantě, která by se dotkla Horního Jiřetína.
Nejste členem hnutí Severočeši, ale jste zastupitelem a primátorem Mostu za hnutí. Ve stejném hnutí i zastupitelem, tedy vaším kolegou, je bývalý primátor a současný poslanec za ANO Vlastimil Vozka. Předpokládám, že pan Vozka i jeho kolega Bronislav Schwarz, který je předsedou Severočechů a jejich poslaneckým asistentem je Jiří Zelenka působící i jako zastupitel Mostu za vaše hnutí, se několikrát vyjádřili, že chtějí prolomit limity. Ovšem jako poslanci za ANO by měli udržet stranickou linii s ministrem životního prostředí Richardem Brabcem a ministrem financí Andrejem Babišem. Ti prolomit limity nechtějí. Jak to vidíte?
Máte pravdu v tom, že máme jako vedení města (Severočeši.cz) blízko k vládě, neboť náš zastupitel je poslanec v poslaneckém klubu ANO (Vozka). V tuto chvíli na to nemohu mít názor, protože pan ministr Mládek, když tady v Mostě byl, byl hodně vyhýbavý a obecný. Řekl mi, že nevidí politickou vůli. On připustil Bílinu, tam nejsou lidská sídla. Území je de facto připravené, není problém bourání domů a přesidlování obyvatelstva. Na druhou stranu, když se pan ministr vyjadřoval k dolu ČSA, tak se vyjádřil, že zřejmě nebude politická vůle. Nevím, co si pod tím mám představit. ČSSD je vládnoucí stranou, je v koalici, má premiéra. Je to samozřejmě složitá otázka, která se musí vnitrostranicky vykomunikovat. Myslím si, že pan ministr přinese nějaké výstupy a to i ekonomické. Sice se vyjádřil, že by malá varianta (zbourání části Horního Jiřetína) byla možná, ale zase nemá ekonomické ukazatele a jestli je to vůbec reálné. Obejití toho území a vytěžování skrývky…
A vy jste dostali nějaké podklady, které skutečně potvrzují, že to zajistí zaměstnanost? Jsou tu odlišné názory, že to nebude mít přínos, spíše naopak a zaměstnanost to nevyřeší.
Pro region Ústecka jsou ukazatele samozřejmě relevantní a podklady jsme dostali. Mělo je již bývalé vedení města. I pan Vozka, který tady seděl přede mnou, se vyjadřoval kladně jako teď já. Minimálně je to 3 tisíce pracovních míst. Na to jsou navázána další pracovní místa mimo těžařské firmy. V opačném případě hrozí odliv, neboť nebude kupní síla. A myslím si, že některé malé a střední společnosti budou muset skončit. Bude to samozřejmě další odliv mladých lidí, kteří tady v Mostě nebudou mít perspektivu, pokud nám stát nedá nějaký směr.
Směr Mostu by měl dát stát?
My se samozřejmě snažíme lákat soukromé investory, máme tady průmyslovou zónu Joseph. Měl jsem schůzku s jedním potenciálním investorem, který by se tady mohl usídlit. Snažíme se dělat pobídky, abychom sami sem přivedli vlastní invencí někoho, kdo by nám zajistil zaměstnanost. To nelze pochopitelně celé přenést na vládu, ale z hlediska strategického rozhodnutí by nám v tom vláda měla být nápomocna.
Když se projdu po městě, vidím, že se v uplynulých letech investovalo. Chodníky, zeleň, bezpečnost, to vše se postupně zlepšuje. Není to ghetto. Jak vypadá sociální složení obyvatelstva Mostu? Je to handicap města?
Svým způsobem je to handicap, protože uplatnění pro vysokoškolsky vzdělané lidi je málo pracovních příležitostí. Mnoho vysokoškoláků odchází do Prahy, do jiných okresů. Tady je problém kvalitní pracovní místo najít a ohodnotit.
Myslíte si, v současnosti asi hypoteticky, neboť to není reálné, kdyby se přivedla nějaká automobilka, tak by to bylo o něčem jiném? Nebo nyní se hovoří o změně majitelů litvínovské chemičky – České rafinérské, Chemopetrolu, Unipetrolu…
Nechci předjímat, co se stane. Nedokážu říct, jak na to trh zareaguje.
Spalovna Komořany je minulost?
Setkal jsem se se zástupcem United Energy, bavili jsme se o této problematice. Myslím si, že to není aktuální.
Co plánujete za projekty v roce 2015?
Máme plán investic, který byl připraven. Chceme pracovat na tom, aby město bylo ještě hezčí. Chtěl bych vyzdvihnout, že město není ghetto a šedí, která je prezentována – ať je to těžba nebo chemický průmysl. Domy se rekonstruují, zateplují, renovují. Máme kvalitní technické společnosti, které jsou v majetku města, a to je velké plus. Navíc město Most je Evropské město sportu 2015. Ve městě se konají každoročně zajímavé sportovní akce, deset větších bude pod záštitou Evropského města sportu. První akce je v únoru a je to Mistrovství České republiky kadetů v boxu ve sportovní hale. Pak je to Extreme Bike Most, závod horských kol, který je pořádán pro širokou veřejnost.
Celý rozhovor o prolomení těžebních limtů čtěte na INVESTIGATE.CZ. Ať konečně vláda dá Mostu signál, co tu bude, když se neprolomí těžební limity, říká primátor Jan Paparega
SOUVISEJÍCÍ: Limity těžby chrání 4 964 pracovních míst, tvrdí Greenpeace a Horní Jiřetín