Potvrzeno. Tyršův most v Litoměřicích nebude do konce roku 2015 dokončen. Lhali všichni?
Litoměřice - Mediální masáž spřízněného tisku, výroky stavbyvedoucího, tiskové zprávy města Litoměřice. To vše museli v posledních týdnech strpět obyvatelé města a řidiči z regionu. Udržet dlouho nešlo to, co již ŘSD oficiálně naznačilo v půli října 2015.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) přiznalo v říjnu 2015, že stavební práce mají zpoždění a i s odkazem na špatné počasí řidiči musí počítat s tím, že kolony v Litoměřicích budou minimálně i v lednu 2016.
A není se čemu divit. V oficiální smlouvě mezi zhotovitelem (stavební firma) a objednatelem (ŘSD) je termín dokončení od začátku podepsání smlouvy do půli března 2016.
EXKLUZIVNĚ: ŘSD pro MojeLitoměřicko.cz: Tyršův most zprovozníme v březnu 2016
Přestože město v tiskových zprávách či spřízněném médiu v dalších článcích popisovalo, jak se vše stihne a nepřímo články útočily na MojeLitoměřicko.cz, že články informující o zpoždění stavebních prací jsou "poplašné a skandalizující", ve čtvrtek 17. prosince 2015 město Litoměřice vydalo tiskovou zprávu.
V ní popřelo vše, co dosud psalo. Ještě 20. listopadu 2015 je v tiskové zprávě města napsáno, že vše probíhá podle harmonogramu.
Ovšem v aktuálním textu stojí: „Teprve následující dny ukázaly, že tomu tak nebude,“ vysvětlil stavbyvedoucí Jiří Vybíral. Důvodů je podle jeho slov hned několik. „Viníkem je počasí, proti kterému se nedá bojovat. Konec listopadu propršel, tudíž atmosférická vlhkost byla příliš vysoká. Na mostu se drželo hodně vody, proto nemohly být provedeny plánované práce související s izolacemi. Museli jsme je odložit do doby, než se v tomto ohledu počasí umoudřilo,“ dodal stavbyvedoucí.
„Časovou rezervu jsme měli. Ovšem ta již byla v polovině listopadu vyčerpána. Pokud by počasí bylo příznivé, stavbu bychom opravdu stihli dokončit,“ uvedl. Podle něj časové rezervy vymizely v průběhu několik měsíců trvajících prací.
První problémy dle jeho slov souvisely již se zpožděním pokládky asfaltu kruhového objezdu na Vojtěšském náměstí a s tím souvisejícím vytýčením objízdné trasy.
"V tuto chvíli tak platí, že dle smlouvy uzavřené mezi investorem, kterým je Ředitelství silnic a dálnic ČR, a dodavatelem stavby, tedy firmou EX Most, má být dílo dokončeno do 18. března. Dřívější termín zprovoznění mostu se v tuto chvíli nezdá být reálný. A to s ohledem na několikatýdenní odstávku výrobců obalových směsí, ke které přistupují s ohledem na stavebně „mrtvé“ období na začátku roku. Obchodní jednání o dodávce litého asfaltu na povrch Tyršova mostu tak mají teprve následovat," uvedla mluvčí města Eva Břeňová.
Pradoxní je, že vedení města a spřízněné médium se po celou dobu spoléhalo na vyjádření jednoho stavbyvedoucího a nikoliv objednatale a investora, kterým je Ředitelství silnic a dálnic. Neptalo se ani jiného nezávislého experta ve stavebnictví.
"Jako absolvent stavební průmyslovky a Fakulty stavební ČVUT v Praze a jako autorizovaný inženýr ČKAIT mohu konstatovat, že bylo z průběhu výstavby zřejmé, že nelze urychlit technologické postupy a domnívám se, že i z plánování stavby v rámci harmonogramu se muselo počítat s pokládkou asfaltu nikoliv v prosinci, ale na jaře. Každý stavař by měl vědět, že od listopadu do března se asfalt na silnice nepokládá. Také je zarážející, že se stavbyvedoucí vymlouvá na počasí. Tento podzim je teplý, navíc není žádný sníh. Pokud se plánuje stavba, vždy se to řeší i na období, ve kterém se konkrétní stavební činnost provádí," uvedl Radek Pešout.
Vyjádření ŘSD pro MojeLitoměřicko.cz
"Zprovoznění silnice na I/15 v Litoměřicích na Tyršově mostě bude až v březnu 2016," uvedla na dotaz redakce mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.
A vysvětluje, proč se tak stane.
"Situace byla způsobena tím, že se v měsíci listopadu objevily na stavbě další komplikace z titulu osazování nových konstrukcí (dilatačních mostních závěrů) do 100 let starého mostu," uvedla Nina Ledvinová.
"Stavba byla od začátku termínově napjatá a tyto nové skutečnosti byly, bohužel, zjištěny na poslední chvíli. Zhotovitel se touto skutečností dostal do skluzu oproti harmonogramu stavby mimo jiné s betonážemi, pokládkou obalovaných směsí a litých asfaltů. Všichni stavitelé vědí, že právě tyto práce jsou vázány na výrobny – betonárny, obalovny, které mají přes zimu odstávky na údržbu a opravy," vysvětlila mluvčí ŘSD.
"Nepřesnost informací vznikla právě proto, že se zhotovitel po zjištění komplikací na stavbě a vyhodnocení skluzu prací pokusil zajistit prodloužení dodávek od těchto výroben do měsíce ledna. Teprve ve středu 16. prosince 2015 bylo definitivně zhotovitelem oznámeno, že se to nepodařilo. Práce bude možné dokončit až v měsíci březnu," dodala Nina Ledvinová z ŘSD.
ČTĚTE: Ministr dopravy odpověděl poslanci: Termín dokončení stavby Tyršova mostu je březen 2016