Vznikne ze severních Čech malé Silicon Valley? Zdatně konkuruje Sasko se 320 firmami
SEVERNÍ ČECHY - Výzkum a vývoj. Dvě slova, která jsou skloňována snad každým politikem, avšak k jejich naplnění významu v případě severních Čech příliš nedochází. Zachrání to výzkum a vývoj autonomních řídících systémů a chytré mobility?
Severní Čechy zaspaly dobu. Orientace regionu na těžký průmysl - dolování nerostů či výrobu polotovarů - a odmítání nastartování zcela jiného ekonomického odvětví zapřičinila stále trvající mizérii v hospodařství v této části Česka.
Přitom se lze podívat přes Krušné hory do Saska, jak zejména v oblasti Drážďan fungují zcela nové obory, o které už třeba Ústecký kraj přišel.
Co je Silicon Valley?
Je to přezdívka nejjižnější části aglomerace San Francisco Bay Area v Severní Kalifornii v USA.
Je světovým centrem počítačového a technologického průmyslu.
Sídlí zde obři typu Apple, Cisco Systems, Facebook, Google, Intel, Logitech, Oracle, Symantec nebo Tesla Motors. Tyto firmy většinou v minulosti vznikly jako startup.
Což je podnikatelský subjekt, typicky popsán jako nově založená či začínající společnost a rychle se vyvíjející a měnící společnost. Zároveň je to pojem označující nově vznikající projekt či začínající podnik, který je inovační a má velký potenciál růstu.
V Česku jsou dobrými adresami pro tento typ firem zejména Praha a Brno. Najdou se i české startupy, které si zařídí sídlo přímo v Sillicon Valley.
Jinými slovy, města na severu Čech nejsou zrovna lákavá pro vývojáře, pokud se zrovna nenajdou patrioti typu Miton CZ z Jablonce nad Nisou, kteří ale nakonec kromě Liberce mají i kancelář v Praze.
Avšak pro strukturu ekonomiky je rozdíl, zda se jedná o firmy produkující software či kromě výzkumu a vývoje jsou i výrobní kapacity, které umožní zaměstnávat další stovky či v lepším případě tisíce lidí.
To se totiž podařilo v sousedním Sasku, které přitom mělo před 27 lety v podstatě podobnou startovací pozici jako severní Čechy. I Sasko bylo centrem chemického a těžebního průmyslu tehdejšího NDR, tak jako dřívejší Severočeský kraj pro Československo.
A můžeme zmínit ještě jedno srovnání. Premiantem v rámci Německa je spolková země Severní Porýní - Vestfálsko, které bylo regionem silně závislým na těžebním a zpracovatelském průmyslu.
V současnosti je s 19,1 procenty lídrem startupů v celém Německu.
Sasko je s 5,1 procenty až za druhým Berlínem, třetím Bádenskem- Württemberskem, čtvrtým Bavorskem, Dolním Saskem, Hamburkem či Hessenskem.
Saské hospodářství začalo měnit kurs především na ose Drážďany, Chemnitz, Freiberg podél dálnice A4. Což lze připodobnit ose Děčín - Ústí nad Labem - Most - Chomutov.
Nosným prvkem jsou firmy specializující se na polovodiče, mikroelektroniku, fotovoltaický průmysl.
V oblasti je zhruba 320 firem, které dohromady zaměstnávají 20 tisíc lidí.
Firmy tvoří sdružení Silicon Saxony se sídlem v Drážďanech. Toto sdružení je největší a nejúspěšnější ve svém segmentu v průmyslovém odvětví Evropy.
Základy v Sasku byly položeny v roce 2000. Výzkum a vývoj se odehrává v Drážďanech v několika institucích - ať už vysokoškolských či soukromých. Podstatnou roli sehrávají univerzity v Drážďanech či ve Freibergu.
Politickou a marketingovou podporu celé oblasti zajišťuje město Drážďany.
Výrobní provozy jsou nejen v Drážďanech, ale i v Chemnitz, Freibergu a v dalších menších městech v celé oblasti. Na mapu firem se podívejte zde.
Saská oblast se momentálně specializuje na produkty z oblastí jako mikro/nano, software, aplikace, energetické systémy a chytré systémy.
Právě na chytré a autonomní řídící systémy se nově chce specializovat město Ústí nad Labem.
Od konce února 2017 běží v krajském městě projekt spolupráce Univerzity Jana Evangelisty Purkyně (UJEP) a společnosti Valeo na zpracování dat pro vývoj autonomního řízení. Nově by podle chystaného projektu Smart Zone mohly v Ústí nad Labem probíhat také testovací jízdy aut bez řidiče.
„Projekt v této fázi spočívá v anotování (popisování) videozáznamů z testovacích jízd vozidel vybavených systémy autonomního řízení. Znamená atraktivní pracovní zkušenost pro až 200 lidí, převážně studentů, a výhledově se může stát historicky nejvyšším smluvním výzkumem UJEP v řádu několika milionů. Naším cílem také je, aby vyústil v další navazující projekty v oblasti autonomního řízení naplňující naší vizi,“ nastínil ředitel Inovačního centra Ústeckého kraje Tomáš Siviček.
Inovační centrum Ústeckého kraje je zapsaný spolek založený Ústeckým krajem, Univerzitou Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem a Krajskou hospodářskou komorou Ústeckého kraje. Centrum není výzkumnou organizací, ale plní roli facilitátora, tedy vytváří příležitosti pro spolupráci a podporu výzkumně-vývojových a inovačních aktivit.
V rozhovoru pro SeveročeskýDeník.cz rektor UJEP Martin Balej v roce 2015 řekl: "Mým přáním by bylo, aby veřejnost při vyslovení Ústí nad Labem věděla, že univerzita realizuje chemický a strojírenský výzkum a je zde kvalitní umělecká škola, fakulta umění a designu."
První pokus o prodloužení Silicon Saxony podél dálnice D8 až k Ústí nad Labem zatím nevyšel, přestože u Libouchce stojí areál podpořený z dotací ministerstva průmyslu a obchodu.
Přitom v roce 2015 pro SeveročeskýDeník.cz Milan Gánik, zakladatel Nupharo Kampusu, hovořil optimisticky: "Nupharo je o vytváření příležitostí. Počítáme s tím, že s maximální kapacitou 800 zaměstnanců, by tady mohlo sídlit až 20 firem. Právě tyto firmy budou vytvářet určitou komunitu, která by měla navazovat za hranice tohoto fyzického prostoru. A na to máme odborníky, kteří se zabývají třeba chytrými městy nebo inovativními technologiemi."
V obdobném duchu nyní hovoří i ministr dopravy Dan Ťok: "Česká republika patří mezi významné výrobce automobilů. Je důležité, abychom náš potenciál využili a nezaspali vývoj v této oblasti. Proto podporujeme rozvoj inteligentní dopravní infrastruktury a testování autonomních vozidel."
SOUVISEJÍCÍ: Česká ekonomika na rozcestí. Automatizace a robotizace ubere pracovní místa v montovnách či skladech
Vzniká aglomerace Ústí nad Labem - Teplice. Díky D8 region má napodobit Plzeňsko
Nekolová restartuje, Sobotka normalizuje. Sklady a montovny jsou budoucností Česka?
Životní úroveň v Česku jako v Německu? Víme, proč Vize TOP 09 pokulhává
Americká Tesla mění strategii. Továrna na Ústecku je jen zbožným přáním