Vzniká aglomerace Ústí nad Labem - Teplice. Díky D8 region má napodobit Plzeňsko

Logistické centrum, ilustrační foto. Foto: archiv Pixabay.comLogistické centrum, ilustrační foto. Foto: archiv Pixabay.com

ÚSTÍ NAD LABEM, TEPLICE - V Ústeckém kraji mají největší potenciál dvě města - Ústí nad Labem a Teplice. Vyplývá to ze zájmu investorů a díky dokončené-propojené D8 do tohoto regionu míří další firmy.

Reklama

D8 během následujících let bude kopírovat trend D5 u Plzně. Ve své zprávě to uvádí realitně poradenská společnost 108 Agency.

Ta dále konstatuje, že v následujících letech vzniknou průmyslová, logistická a distribuční centra u měst Karlovy Vary, Olomouc, Ostrava a oblasti kolem D8.

V širším okolí se jedná o území východně od Teplic směr Srbice, Krupka, Přestanov, Chabařovice, Chlumec. A dále na sever od Ústí nad Labem.

V minulých letech zde spekulativně nakoupily pozemky developerské firmy, které plánují vystavět haly. Do nich pak lákají konkrétní nájemce.

Již nyní je patrné vidět, že za poslední měsíce vznikly podél I/13 nové haly a další se začínají stavět.

Třeba Kühne + Nagel postavila u Teplic logistické centrum pro amerického výrobce a distributora Edgewell. Sklad bude v první fázi zprovozněn začátkem dubna 2017 a potřebovat bude na sedmdesát pracovníků.

Přestože pracovníky mají být především operátoři, skladníci, řidiči vysokozdvižných vozíků, uplatní se i lidé v administrativě.

V oblasti ڞín a Český Újezd u exitu 74 bude působit japonská logistická společnost Yusen Logistics. Zde již stojí jedna hala a postaveny mají být další.

Nově tak vznikne zastavěný pás mezi dálnicí a kopcovitým terénem Střížovického vrchu. Ještě před patnácti lety tato oblast byla po těžbě uhlí zdevastovaná, ale jakmile se postavil dálniční průtah z Trmic do ڞína, začala kultivace prostoru.

První nová průmyslová zóna vznikla jako pokračování Předlic směrem k bývalým Hrbovicím. V dalších letech pravděpodobně bude oblast zastavována v trojúhelníku Ústí nad Labem - Chabařovice - Přestanov.

"Rozvoj dálniční sítě jde v mnoha případech ruku v ruce s ekonomickým rozvojem daného regionu. Tento přirozený efekt řada realitních odborníků očekává právě v oblasti severních Čech, kde díky dokončené dálnici D8 existuje reálný předpoklad pro další průmyslový a obchodní rozvoj," konstatovala Linda Mičlová, PR a marketingová specialistka společnosti Yusen Logistics Czech.

"Proto již nyní můžeme v blízkosti exitu 74 spatřit nejen první průmyslové objekty, ale i těžkou techniku, která připravuje základy pro vznikající nové moderní logistické centrum řízené v japonském duchu," popsala současný stav.

Nové logistické centrum má být otevřeno v lednu 2018.

Linda Mičlová dále popisuje, v čem je region Ústí nad Labem - Teplice jedinečný.

Třeba: strategické zázemí pro region severních Čech; dostupnost německého trhu jako jsou Drážďany, Lipsko, Berlín; rychlé napojení na německé přístavy Hamburg a Bremerhaven nebo rychlá silniční dostupnost logistických terminálů Mělník a Lovosice.

Ústecko-teplická oblast má předpoklady plnit podobnou funkci jako širší region Plzně. Ta je žádaná kvůli D5 a spojnici do Bavorska jako je Norimberk, Regensburg či Mnichov.

Oblasti jsou podobné i počtem obyvatel. Zatímco samotná Plzeň má zhruba 160 tisíc obyvatel, Teplice s Ústím nad Labem 140 tisíc obyvatel. Když k tomu přidáme další menší města jako jsou Chabařovice, Krupka, Novosedlice, Dubí, dostaneme se přes toto číslo.

Celý koridor D8 má podle realitně-poradenské společnosti Colliers International velký potenciál. S ohledem na očekávatelný rozvoj oblasti lze počítat s další kapacitou až okolo 730 tisíc metrů čtverečních, z toho 70 % je orientováno v Ústeckém kraj.

Developeři specializující se na průmyslové objekty nyní připravují další výstavbu právě u Ústí nad Labem a Teplic.

DOPORUČUJEME: Přečtěte si celé znění analýzy o D8 regionu Ústí nad Labem

I přes tento pozitivní výhled plány developerů skýtají rizika. Zejména půjde o spekulativní výstavbu bez konkrétních koncových nájemců z řad průmyslových a výrobních firem.

Kromě toho, že může dojít k nenaplněnosti areálů, jako je to v případě Nupharo parku u Žďárku, tak i pro budoucnost k nevhodné skladbě firem a zaměstnavatelů.

Česko obecně je atraktivní pro logistické a distribuční firmy či zde mají sklady velké značky, avšak chybí výroba či vývojová centra.

První pokus inovačního centra u D8 ztroskotal právě u Žďárku, kdy z projektu nakonec vycouvala švýcarská ABB.

Zde podle plánů mělo být "vysunuté" pracoviště k tzv. Silicon Saxony Drážďany.

"Podle nás je Ústecký kraj, hlavně podél dálnice D8, klíčovou osou. Ta totiž vede plynule z Prahy, přes Drážďany na Berlín, který je jedním z nejvýznamnějších měst pro nové technologie. Zároveň celé okolí se stává technologicky zaměřenou oblastí. Na české straně není bohužel zatím vůbec nic. Prodloužením této osy, a díky Schengenu, umožníme nejen, aby čeští lidé získali zaměstnání, ale i to, aby se zahraniční firmy usadily zde a využily výhod, které Česká republika má," tvrdil na podzim 2015 pro SeveročeskýDeník.cz Milan Gánik (více zde).

Přestože Česko i region Ústecka potřebuje změnit kurs od montoven a skladů k výrobkům a výkonům s vyšší přidanou hodnotou, zatím to optimisticky nevypadá.

Neviditelná ruka trhu totiž vše ponechává na soukromnících. Vlastníci půdy prodají pozemky developerům, ti postaví haly a následně konzultační a poradenské firmy do nich hledají nájemce.

Naopak se viditelně nedaří do regionu přitáhnout strategické firmy. V minulosti politická reprezentace selhala, když například automobilka byla postavena v polích u Kolína, přestože je zde nedostatek pracovní síly a auta míří hlavně na export.

Aby aspoň oblast Ústí nad Labem - Teplice dosáhla potenciálu Plzně, bude nutné v regionu nastartovat procesy pro administrativu, vývojová a marketingová centra, dále podpořit kulturu a cestovní ruch.

Rovněž plzeňské vysoké školy hrají významnější roli, než ústecká univerzita.

V Plzni se i přes obtížnou transformaci podařilo zachránit strojírenskou výrobu - i za oběti typu, že výroba trolejbusů z Ostrova na Karlovarsku se přemístila právě do Plzně.

Teplicím zase pomáhá úspěch skláren v rámci koncernu AGC, ovšem tradiční chemický a potravinářský průmysl v Ústí nad Labem, který zaměstnával tisíce lidí, se potácí ve svých problémech.

SOUVISEJÍCÍ: Chebsko a Děčínsko (Šluknovsko): Regiony u německých hranic s velkými rozdíly. Víme proč!

Boj o zaměstnance. Německé továrny chtějí urvat Čechy za 42 tisíc

Nekolová restartuje, Sobotka normalizuje. Sklady a montovny jsou budoucností Česka?

Obří logistický sklad Mercedesu může být v Česku. Nabízí se Lovosice, Most nebo D8 u Prahy

Jaká je vize pro souměstí Podkrušnohorské pánevní oblasti?

Reklama
Přidejte se k nám na Facebooku!

Hodnocení

4.75 hvězdiček / Hodnoceno: 8x


Přidat/zobrazit komentáře

» Další zprávy z regionu Ústecko

Bude Ústecký kraj platit obědy chudým dětem? Bude Ústecký kraj platit obědy chudým dětem?
Ústecko: Konec doplatků na bydlení? Ústecko: Konec doplatků na bydlení?
Co si o Severočeších myslí Plzeňáci? Hezké to opravdu není... Co si o Severočeších myslí Plzeňáci? Hezké to opravdu není...

Na severu Čech se bouřka vyřádila. Padaly i stromy Na severu Čech se bouřka vyřádila. Padaly i stromy
Boj mezi kraji? Plzeňský chce přetáhnout lidi z Ústeckého. A má to zaplatit EU Boj mezi kraji? Plzeňský chce přetáhnout lidi z Ústeckého. A má to zaplatit EU
Opravuje se dálnice D8. Na řidiče čekají hororové kolony Opravuje se dálnice D8. Na řidiče čekají hororové kolony

UJEP se rozroste o stavbu za půl miliardy UJEP se rozroste o stavbu za půl miliardy
Prázdninová lodní linka na Labi pluje o prázdninách šestkrát Prázdninová lodní linka na Labi pluje o prázdninách šestkrát
Dálnice D8 je uzavřena kvůli nehodě! Dálnice D8 je uzavřena kvůli nehodě!

Pátrání po dívce z Ústí je stále marné. Odloží případ policie? Pátrání po dívce z Ústí je stále marné. Odloží případ policie?
Modernizace Negrelliho viaduktu změní cestování do Prahy Modernizace Negrelliho viaduktu změní cestování do Prahy
Mohou zdravotní sestry očekávat dva tisíce navíc? Mohou zdravotní sestry očekávat dva tisíce navíc?


Komentáře