Vzniká aglomerace Ústí nad Labem - Teplice. Díky D8 region má napodobit Plzeňsko
ÚSTÍ NAD LABEM, TEPLICE - V Ústeckém kraji mají největí potenciál dvě města - Ústí nad Labem a Teplice. Vyplývá to ze zájmu investorů a díky dokončené-propojené D8 do tohoto regionu míří dalí firmy.
D8 během následujících let bude kopírovat trend D5 u Plzně. Ve své zprávě to uvádí realitně poradenská společnost 108 Agency.
Ta dále konstatuje, e v následujících letech vzniknou průmyslová, logistická a distribuční centra u měst Karlovy Vary, Olomouc, Ostrava a oblasti kolem D8.
V irím okolí se jedná o území východně od Teplic směr Srbice, Krupka, Přestanov, Chabařovice, Chlumec. A dále na sever od Ústí nad Labem.
V minulých letech zde spekulativně nakoupily pozemky developerské firmy, které plánují vystavět haly. Do nich pak lákají konkrétní nájemce.
Ji nyní je patrné vidět, e za poslední měsíce vznikly podél I/13 nové haly a dalí se začínají stavět.
Třeba Kühne + Nagel postavila u Teplic logistické centrum pro amerického výrobce a distributora Edgewell. Sklad bude v první fázi zprovozněn začátkem dubna 2017 a potřebovat bude na sedmdesát pracovníků.
Přestoe pracovníky mají být předevím operátoři, skladníci, řidiči vysokozdviných vozíků, uplatní se i lidé v administrativě.
V oblasti Úín a Český Újezd u exitu 74 bude působit japonská logistická společnost Yusen Logistics. Zde ji stojí jedna hala a postaveny mají být dalí.
Nově tak vznikne zastavěný pás mezi dálnicí a kopcovitým terénem Stříovického vrchu. Jetě před patnácti lety tato oblast byla po těbě uhlí zdevastovaná, ale jakmile se postavil dálniční průtah z Trmic do Úína, začala kultivace prostoru.
První nová průmyslová zóna vznikla jako pokračování Předlic směrem k bývalým Hrbovicím. V dalích letech pravděpodobně bude oblast zastavována v trojúhelníku Ústí nad Labem - Chabařovice - Přestanov.
"Rozvoj dálniční sítě jde v mnoha případech ruku v ruce s ekonomickým rozvojem daného regionu. Tento přirozený efekt řada realitních odborníků očekává právě v oblasti severních Čech, kde díky dokončené dálnici D8 existuje reálný předpoklad pro dalí průmyslový a obchodní rozvoj," konstatovala Linda Mičlová, PR a marketingová specialistka společnosti Yusen Logistics Czech.
"Proto ji nyní můeme v blízkosti exitu 74 spatřit nejen první průmyslové objekty, ale i těkou techniku, která připravuje základy pro vznikající nové moderní logistické centrum řízené v japonském duchu," popsala současný stav.
Nové logistické centrum má být otevřeno v lednu 2018.
Linda Mičlová dále popisuje, v čem je region Ústí nad Labem - Teplice jedinečný.
Třeba: strategické zázemí pro region severních Čech; dostupnost německého trhu jako jsou Dráďany, Lipsko, Berlín; rychlé napojení na německé přístavy Hamburg a Bremerhaven nebo rychlá silniční dostupnost logistických terminálů Mělník a Lovosice.
Ústecko-teplická oblast má předpoklady plnit podobnou funkci jako irí region Plzně. Ta je ádaná kvůli D5 a spojnici do Bavorska jako je Norimberk, Regensburg či Mnichov.
Oblasti jsou podobné i počtem obyvatel. Zatímco samotná Plzeň má zhruba 160 tisíc obyvatel, Teplice s Ústím nad Labem 140 tisíc obyvatel. Kdy k tomu přidáme dalí mení města jako jsou Chabařovice, Krupka, Novosedlice, Dubí, dostaneme se přes toto číslo.
Celý koridor D8 má podle realitně-poradenské společnosti Colliers International velký potenciál. S ohledem na očekávatelný rozvoj oblasti lze počítat s dalí kapacitou a okolo 730 tisíc metrů čtverečních, z toho 70 % je orientováno v Ústeckém kraj.
Developeři specializující se na průmyslové objekty nyní připravují dalí výstavbu právě u Ústí nad Labem a Teplic.
DOPORUČUJEME: Přečtěte si celé znění analýzy o D8 regionu Ústí nad Labem
I přes tento pozitivní výhled plány developerů skýtají rizika. Zejména půjde o spekulativní výstavbu bez konkrétních koncových nájemců z řad průmyslových a výrobních firem.
Kromě toho, e můe dojít k nenaplněnosti areálů, jako je to v případě Nupharo parku u ďárku, tak i pro budoucnost k nevhodné skladbě firem a zaměstnavatelů.
Česko obecně je atraktivní pro logistické a distribuční firmy či zde mají sklady velké značky, avak chybí výroba či vývojová centra.
První pokus inovačního centra u D8 ztroskotal právě u ďárku, kdy z projektu nakonec vycouvala výcarská ABB.
Zde podle plánů mělo být "vysunuté" pracovitě k tzv. Silicon Saxony Dráďany.
"Podle nás je Ústecký kraj, hlavně podél dálnice D8, klíčovou osou. Ta toti vede plynule z Prahy, přes Dráďany na Berlín, který je jedním z nejvýznamnějích měst pro nové technologie. Zároveň celé okolí se stává technologicky zaměřenou oblastí. Na české straně není bohuel zatím vůbec nic. Prodlouením této osy, a díky Schengenu, umoníme nejen, aby četí lidé získali zaměstnání, ale i to, aby se zahraniční firmy usadily zde a vyuily výhod, které Česká republika má," tvrdil na podzim 2015 pro SeveročeskýDeník.cz Milan Gánik (více zde).
Přestoe Česko i region Ústecka potřebuje změnit kurs od montoven a skladů k výrobkům a výkonům s vyí přidanou hodnotou, zatím to optimisticky nevypadá.
Neviditelná ruka trhu toti ve ponechává na soukromnících. Vlastníci půdy prodají pozemky developerům, ti postaví haly a následně konzultační a poradenské firmy do nich hledají nájemce.
Naopak se viditelně nedaří do regionu přitáhnout strategické firmy. V minulosti politická reprezentace selhala, kdy například automobilka byla postavena v polích u Kolína, přestoe je zde nedostatek pracovní síly a auta míří hlavně na export.
Aby aspoň oblast Ústí nad Labem - Teplice dosáhla potenciálu Plzně, bude nutné v regionu nastartovat procesy pro administrativu, vývojová a marketingová centra, dále podpořit kulturu a cestovní ruch.
Rovně plzeňské vysoké koly hrají významnějí roli, ne ústecká univerzita.
V Plzni se i přes obtínou transformaci podařilo zachránit strojírenskou výrobu - i za oběti typu, e výroba trolejbusů z Ostrova na Karlovarsku se přemístila právě do Plzně.
Teplicím zase pomáhá úspěch skláren v rámci koncernu AGC, ovem tradiční chemický a potravinářský průmysl v Ústí nad Labem, který zaměstnával tisíce lidí, se potácí ve svých problémech.
SOUVISEJÍCÍ: Chebsko a Děčínsko (luknovsko): Regiony u německých hranic s velkými rozdíly. Víme proč!
Boj o zaměstnance. Německé továrny chtějí urvat Čechy za 42 tisíc
Nekolová restartuje, Sobotka normalizuje. Sklady a montovny jsou budoucností Česka?
Obří logistický sklad Mercedesu můe být v Česku. Nabízí se Lovosice, Most nebo D8 u Prahy