Vzniká aglomerace Ústí nad Labem - Teplice. Díky D8 region má napodobit Plzeňsko

Logistické centrum, ilustrační foto. Foto: archiv Pixabay.comLogistické centrum, ilustrační foto. Foto: archiv Pixabay.com

ÚSTÍ NAD LABEM, TEPLICE - V Ústeckém kraji mají největší potenciál dvě města - Ústí nad Labem a Teplice. Vyplývá to ze zájmu investorů a díky dokončené-propojené D8 do tohoto regionu míří další firmy.

Reklama

D8 během následujících let bude kopírovat trend D5 u Plzně. Ve své zprávě to uvádí realitně poradenská společnost 108 Agency.

Ta dále konstatuje, že v následujících letech vzniknou průmyslová, logistická a distribuční centra u měst Karlovy Vary, Olomouc, Ostrava a oblasti kolem D8.

V širším okolí se jedná o území východně od Teplic směr Srbice, Krupka, Přestanov, Chabařovice, Chlumec. A dále na sever od Ústí nad Labem.

V minulých letech zde spekulativně nakoupily pozemky developerské firmy, které plánují vystavět haly. Do nich pak lákají konkrétní nájemce.

Již nyní je patrné vidět, že za poslední měsíce vznikly podél I/13 nové haly a další se začínají stavět.

Třeba Kühne + Nagel postavila u Teplic logistické centrum pro amerického výrobce a distributora Edgewell. Sklad bude v první fázi zprovozněn začátkem dubna 2017 a potřebovat bude na sedmdesát pracovníků.

Přestože pracovníky mají být především operátoři, skladníci, řidiči vysokozdvižných vozíků, uplatní se i lidé v administrativě.

V oblasti ڞín a Český Újezd u exitu 74 bude působit japonská logistická společnost Yusen Logistics. Zde již stojí jedna hala a postaveny mají být další.

Nově tak vznikne zastavěný pás mezi dálnicí a kopcovitým terénem Střížovického vrchu. Ještě před patnácti lety tato oblast byla po těžbě uhlí zdevastovaná, ale jakmile se postavil dálniční průtah z Trmic do ڞína, začala kultivace prostoru.

První nová průmyslová zóna vznikla jako pokračování Předlic směrem k bývalým Hrbovicím. V dalších letech pravděpodobně bude oblast zastavována v trojúhelníku Ústí nad Labem - Chabařovice - Přestanov.

"Rozvoj dálniční sítě jde v mnoha případech ruku v ruce s ekonomickým rozvojem daného regionu. Tento přirozený efekt řada realitních odborníků očekává právě v oblasti severních Čech, kde díky dokončené dálnici D8 existuje reálný předpoklad pro další průmyslový a obchodní rozvoj," konstatovala Linda Mičlová, PR a marketingová specialistka společnosti Yusen Logistics Czech.

"Proto již nyní můžeme v blízkosti exitu 74 spatřit nejen první průmyslové objekty, ale i těžkou techniku, která připravuje základy pro vznikající nové moderní logistické centrum řízené v japonském duchu," popsala současný stav.

Nové logistické centrum má být otevřeno v lednu 2018.

Linda Mičlová dále popisuje, v čem je region Ústí nad Labem - Teplice jedinečný.

Třeba: strategické zázemí pro region severních Čech; dostupnost německého trhu jako jsou Drážďany, Lipsko, Berlín; rychlé napojení na německé přístavy Hamburg a Bremerhaven nebo rychlá silniční dostupnost logistických terminálů Mělník a Lovosice.

Ústecko-teplická oblast má předpoklady plnit podobnou funkci jako širší region Plzně. Ta je žádaná kvůli D5 a spojnici do Bavorska jako je Norimberk, Regensburg či Mnichov.

Oblasti jsou podobné i počtem obyvatel. Zatímco samotná Plzeň má zhruba 160 tisíc obyvatel, Teplice s Ústím nad Labem 140 tisíc obyvatel. Když k tomu přidáme další menší města jako jsou Chabařovice, Krupka, Novosedlice, Dubí, dostaneme se přes toto číslo.

Celý koridor D8 má podle realitně-poradenské společnosti Colliers International velký potenciál. S ohledem na očekávatelný rozvoj oblasti lze počítat s další kapacitou až okolo 730 tisíc metrů čtverečních, z toho 70 % je orientováno v Ústeckém kraj.

Developeři specializující se na průmyslové objekty nyní připravují další výstavbu právě u Ústí nad Labem a Teplic.

DOPORUČUJEME: Přečtěte si celé znění analýzy o D8 regionu Ústí nad Labem

I přes tento pozitivní výhled plány developerů skýtají rizika. Zejména půjde o spekulativní výstavbu bez konkrétních koncových nájemců z řad průmyslových a výrobních firem.

Kromě toho, že může dojít k nenaplněnosti areálů, jako je to v případě Nupharo parku u Žďárku, tak i pro budoucnost k nevhodné skladbě firem a zaměstnavatelů.

Česko obecně je atraktivní pro logistické a distribuční firmy či zde mají sklady velké značky, avšak chybí výroba či vývojová centra.

První pokus inovačního centra u D8 ztroskotal právě u Žďárku, kdy z projektu nakonec vycouvala švýcarská ABB.

Zde podle plánů mělo být "vysunuté" pracoviště k tzv. Silicon Saxony Drážďany.

"Podle nás je Ústecký kraj, hlavně podél dálnice D8, klíčovou osou. Ta totiž vede plynule z Prahy, přes Drážďany na Berlín, který je jedním z nejvýznamnějších měst pro nové technologie. Zároveň celé okolí se stává technologicky zaměřenou oblastí. Na české straně není bohužel zatím vůbec nic. Prodloužením této osy, a díky Schengenu, umožníme nejen, aby čeští lidé získali zaměstnání, ale i to, aby se zahraniční firmy usadily zde a využily výhod, které Česká republika má," tvrdil na podzim 2015 pro SeveročeskýDeník.cz Milan Gánik (více zde).

Přestože Česko i region Ústecka potřebuje změnit kurs od montoven a skladů k výrobkům a výkonům s vyšší přidanou hodnotou, zatím to optimisticky nevypadá.

Neviditelná ruka trhu totiž vše ponechává na soukromnících. Vlastníci půdy prodají pozemky developerům, ti postaví haly a následně konzultační a poradenské firmy do nich hledají nájemce.

Naopak se viditelně nedaří do regionu přitáhnout strategické firmy. V minulosti politická reprezentace selhala, když například automobilka byla postavena v polích u Kolína, přestože je zde nedostatek pracovní síly a auta míří hlavně na export.

Aby aspoň oblast Ústí nad Labem - Teplice dosáhla potenciálu Plzně, bude nutné v regionu nastartovat procesy pro administrativu, vývojová a marketingová centra, dále podpořit kulturu a cestovní ruch.

Rovněž plzeňské vysoké školy hrají významnější roli, než ústecká univerzita.

V Plzni se i přes obtížnou transformaci podařilo zachránit strojírenskou výrobu - i za oběti typu, že výroba trolejbusů z Ostrova na Karlovarsku se přemístila právě do Plzně.

Teplicím zase pomáhá úspěch skláren v rámci koncernu AGC, ovšem tradiční chemický a potravinářský průmysl v Ústí nad Labem, který zaměstnával tisíce lidí, se potácí ve svých problémech.

SOUVISEJÍCÍ: Chebsko a Děčínsko (Šluknovsko): Regiony u německých hranic s velkými rozdíly. Víme proč!

Boj o zaměstnance. Německé továrny chtějí urvat Čechy za 42 tisíc

Nekolová restartuje, Sobotka normalizuje. Sklady a montovny jsou budoucností Česka?

Obří logistický sklad Mercedesu může být v Česku. Nabízí se Lovosice, Most nebo D8 u Prahy

Jaká je vize pro souměstí Podkrušnohorské pánevní oblasti?

Reklama
Přidejte se k nám na Facebooku!

Hodnocení

4.75 hvězdiček / Hodnoceno: 8x


Přidat/zobrazit komentáře

» Další zprávy z regionu Ústecko

Bude Ústecký kraj platit obědy chudým dětem? Bude Ústecký kraj platit obědy chudým dětem?
Ústecko: Konec doplatků na bydlení? Ústecko: Konec doplatků na bydlení?
Co si o Severočeších myslí Plzeňáci? Hezké to opravdu není... Co si o Severočeších myslí Plzeňáci? Hezké to opravdu není...

Na severu Čech se bouřka vyřádila. Padaly i stromy Na severu Čech se bouřka vyřádila. Padaly i stromy
Boj mezi kraji? Plzeňský chce přetáhnout lidi z Ústeckého. A má to zaplatit EU Boj mezi kraji? Plzeňský chce přetáhnout lidi z Ústeckého. A má to zaplatit EU
Opravuje se dálnice D8. Na řidiče čekají hororové kolony Opravuje se dálnice D8. Na řidiče čekají hororové kolony


Komentáře