Ústí chce městský tunel. Má propojit Děčín s dálnicí D8
Ústí n/L. - Více jak 4kilometrový tunel přes centrum Ústí nad Labem. To je vize městské rady, která by novým dopravním řešením chtěla vyřešit dálniční přivaděč a napojení Děčína k D8.
Městský tunel, neboli dálniční přivaděč Žižkova/Pekařská–Podmokelská, by mohl vzniknout v Ústí nad Labem, pokud by došlo k realizaci. Avšak cesta k cíli je dlouhá a trnitá.
Ústečtí radní se rozhodli začít řešit dopravní situaci v centru Ústí nad Labem, zároveň se pokusit nabídnout variantu k tzv. děčínskému přivaděči. Děčín totiž není napojen na dálnici D8 a původní varianty přes Jílové a Libouchec (např. v trase Kozí dráhy) jsou v nedohlednu.
"Město Ústí nad Labem se začalo velice intenzivně zabývat myšlenkou zklidnění dopravy v centru města a jeho nejbližším okolí včetně zpřístupnění nábřeží řeky Labe pro volnočasové využití obyvatel města. Tyto základní teze, tedy zklidnění centra města, snížení emisí a hluku v centru a zpřístupnění labského nábřeží pro volnočasové využití, byly při následných jednáních posouzeny i z hlediska regionálních, krajských a celostátních dopravních potřeb, záměrů a současných i předpokládaných toků dopravy," vysvětlila důvody vzniku myšlenky projektu městského tunelu mluvčí magistrátu Romana Macová.
Podle ústeckých radních jako významné faktory do dalšího uvažování vstoupily i záměry na hlavních komunikačních tepnách v Děčíně (Vilsnická spojka) a na Teplicku (Kladrubská spojka).
"A další plánované významné dopravní stavby, které mají přímý vliv na dopravu v Ústí nad Labem, zejména pak mezinárodní přístavní terminál Krásné Březno a terminál vysokorychlostní železniční tratě," uvedla ústecká mluvčí.
Primátor Ústí nad Labem Josef Zikmund dostal za úkol jednat s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) a s ministerstvem dopravy. "Cílem je předložit ŘSD další možnou variantu řešení dálničního přivaděče. Rozhodnutí o tom, která varianta bude zadána, bude nakonec na ŘSD," upřesnila Romana Macová. "Je nutné prověřit navržené řešení včetně dopravního průzkumu a tím zhodnotit jeho reálnost."
Na základě těchto posouzení byly stanoveny primární cíle tohoto projektu:
• odvedení tranzitní dopravy v ose Děčín – dálnice D8 z centra města
• zajištění dopravní obslužnosti centra města v době povodní včetně bezpečného napojení Střekova
• zajištění dopravní obslužnosti mezinárodního přístavního terminálu Krásné Březno bez navýšení dopravy v centru a jeho nejbližším okolí
• zpřístupnění labského nábřeží pro volnočasové vyžití obyvatel města
• zklidnění centra města za účelem vytvoření klidových zón a podmínek pro rozvoj pěší a cyklodopravy
• snížení emisí a hluku v centru města
• připojení plánovaného terminálu vysokorychlostní tratě spolu s autobusovým nádražím na dálnici D8
• zajištění napojení přivaděče z dálnice D8 na městské části Klíše, Severní terasa, Krásné Březno, Střekov a Neštěmice
• zklidnění Vaňova a Labské rezidenční oblasti.
Podle města do dopravy v centru města významně zasahuje (a zasahovat bude i po dokončení stavby dálnice D8) zejména dopravní osa Děčín – dálnice D8. K této dopravní ose pak ještě přibude osa mezinárodní přístavní terminál Krásné Březno – dálnice D8. Tyto dopravní trasy mají jediný možný průchod přes Ústí nad Labem, a to centrem či jeho nejbližším okolím.
"Město se chce významně zasadit o zklidnění centra a naplnění výše uvedených cílů, proto se touto dopravní osou výrazně zabývá. Řešením je pak tunelová varianta pod centrem města," konstatovala ústecká mluvčí. "Toto řešení značí vybudování tunelu v délce 4 077 m. Začátek tunelu je v oblasti ulic Žižkova/Drážní."
Kudy povede ústecký tunel
Tunel projde pod drážním tělesem. Zde bude odbočkou napojen na ulici Panská pro napojení Klíše a centra města včetně dopravního uzlu VRT, autobusového a lokálního vlakového nádraží.
Tunel bude dále pod centrem města pokračovat do oblasti Důlce – Dobětická, kde zajistí napojení Střekova, Severní Terasy a Dobětic. Samostatně pak bude technicky řešeno možné napojení Mariánského mostu pro případ povodní do tunelového tělesa.
Tunel pak bude dále pokračovat do oblasti Přístavní /U Cukrovaru nebo Přístavní/U Podjezdu, kde zajistí napojení Krásného Března a přístavního terminálu. Tunel pak bude pokračovat pod Novým Světem a vyústí v místě křížení Pekařská/Podmokelská, kde převezme dopravu z Děčína a Neštěmic.
Tunel bude dvoutubusový, všechna místa napojení a vyústění budou řešena mimo záplavovou oblast. Na tunel pak bude navazovat silnice I/62 přestavěná na třípruhovou komunikaci se střídavým vedením 2/1 pruh.
Financování projektu bude provedeno ŘSD ČR v rámci vybudování přivaděče Děčína na dálnici D8.
Co má tunel vyřešit
Celé toto dopravní řešení se pak stane integrální součástí trasy Děčín (včetně nové Vilsnické spojky) – Ústí nad Labem (tunelové provedení průchodu centrem města) – dálnice D8 – Teplice (včetně nové Kladrubské spojky) a dále na Most. Součástí opatření budou i zákazy vjezdu tranzitní nákladní dopravy přes Důlce na Severní Terasu a dále na Žďárek a zákaz vjezdu kamionů na silnici č. I/13 v oblasti Jílového a Libouchce.
"Řešení zcela posune kvalitu života ve městě a významně omezí negativní vlivy dopravy (a to zejména tranzitní, která nemá v centru města svůj zdroj ani cíl) na život ve městě. Současně umožní napojení Děčínské aglomerace na dálniční síť. Přínosem bude rovněž vedení silnice č. I/62 nad úrovní stoleté vody a zkvalitnění propojení Děčína a Ústí nad Labem," uvedl ústecký magistrát.
ČTĚTE: Tunel v Pastýřské stěně? V Děčíně projednávají tři varianty obchvatu
Přes Ústí nad Labem má vést rychlotrať. 16 kilometrovým tunelem přes České středohoří