Ústecký kraj uvažuje o krajském autobusovém dopravci. Vrátí se časy ČSAD před 26 lety?
ÚSTECKÝ KRAJ - Značka ČSAD je k vidění na silnicích už téměř 70 let. Před 26 lety prošla velkou turbulencí a třeba v Ústeckém kraji může opět vzniknout krajský autobusový dopravce. Jako reakce na spory mezi krajem, objednatelem veřejné dopravy, a soukromými dopravci kvůli penězům pro mzdy řidičů.
Založení vlastního dopravce, který by byl zřizován Ústeckým krajem, je v tuto chvíli pouze jednou z variant možného řešení autobusové dopravy v budoucích letech. Tvrdí to krajský radní pro dopravu Jaroslav Komínek (KSČM).
Trochu vzdáleně to připomíná zestátňování soukromých dopravců před 70 lety. Značka ČSAD vznikla znárodněním soukromých dopravců a vyčleněním silniční dopravy z Československých státních drah.
ČSAD je zkratka pro Československou státní automobilovou dopravu. V 90. letech docházelo naopak k privatizaci, kdy většinou manažeři jednotlivých závodů si autobusy "rozebrali" a prošli odstátněním.
Současný princip fungování je zhruba tento: Jednotliví soukromí dopravci, kteří patří pod různé domácí či zahraniční dopravní skupiny, mají smlouvy s jednotlivými kraji. Ty jsou organizátorem veřejné dopravy a objednávají službu. Za ni platí soukromým dopravcům.
V Ústeckém kraji by nedošlo k zestátnění ve smyslu, že by soukromí majitelé přišli o své dopravní firmy. Avšak firmy by přišly o zákazníka, kterým je Ústecký kraj.
Ten by naopak založil vlastní firmu - s autobusy a řidiči. Na zhruba stejném principu jako stále existují dopravní podniky pro MHD ve městech.
"Náklady dopravců na roční provoz jsou ve výši cca 520 milionů korun, část těchto nákladů pokryjí tržby z jízdného, zbylou ztrátu, tedy 380 milionů korun ročně hradí Ústecký kraj ze svého rozpočtu," vysvětlil Jaroslav Komínek.
"Nákup autobusů již mají stávající dopravci rozpočítán v nákladech na provoz, tedy v již zmíněných 520 milionech korun. Stejně by tedy mohl postupovat v případě vlastního dopravce i Ústecký kraj," nastínil plány krajský radní pro dopravu.
Podle Jaroslava Komínka hodnota 520 milionů korun se skládá především z prostředků na nákup pohonných hmot, nákladů na mzdu řidičů a dalšího personálu i odpisů vozidel.
"Od této částky se poté odečtou vybrané tržby z jízdného. Zvýšení nákladů lze předpokládat v tuto chvíli o aktuálně požadované prostředky na navýšení mezd řidičů, tedy zhruba 60 milionů korun ročně," řekl radní.
A na závěr dodal: "Celkové náklady v případě založení krajského dopravce by tak mohly být odhadem 580 milionů ročně. Jde ovšem o odhadované náklady, není to tedy částka, kterou máme uvedenou v rozpočtu ve výdajích. Ve chvíli, kdy bude připraven model založení krajského dopravce, bude teprve možné mluvit o konkrétních nákladech."
Připravit návrh bylo odboru dopravy krajského úřadu uloženo i usnesením zastupitelstva na posledním únorovém jednání.
"Jde tedy stále o jednu z možností, kde ještě není znám přesný model. Aktuálně stále funguje Doprava Ústeckého kraje v současném režimu, tak jak jsou cestující zvyklí," deklaroval Jaroslav Komínek.
SOUVISEJÍCÍ: Bude mít Ústecký kraj vlastního autobusového dopravce?