Ústecký kraj uvažuje o krajském autobusovém dopravci. Vrátí se časy ČSAD před 26 lety?

Autobus. Foto: archiv SeveročeskýDeník.czAutobus. Foto: archiv SeveročeskýDeník.cz

ÚSTECKÝ KRAJ - Značka ČSAD je k vidění na silnicích už téměř 70 let. Před 26 lety prošla velkou turbulencí a třeba v Ústeckém kraji může opět vzniknout krajský autobusový dopravce. Jako reakce na spory mezi krajem, objednatelem veřejné dopravy, a soukromými dopravci kvůli penězům pro mzdy řidičů.

Reklama

Založení vlastního dopravce, který by byl zřizován Ústeckým krajem, je v tuto chvíli pouze jednou z variant možného řešení autobusové dopravy v budoucích letech. Tvrdí to krajský radní pro dopravu Jaroslav Komínek (KSČM).

Trochu vzdáleně to připomíná zestátňování soukromých dopravců před 70 lety. Značka ČSAD vznikla znárodněním soukromých dopravců a vyčleněním silniční dopravy z Československých státních drah.

ČSAD je zkratka pro Československou státní automobilovou dopravu. V 90. letech docházelo naopak k privatizaci, kdy většinou manažeři jednotlivých závodů si autobusy "rozebrali" a prošli odstátněním.

Současný princip fungování je zhruba tento: Jednotliví soukromí dopravci, kteří patří pod různé domácí či zahraniční dopravní skupiny, mají smlouvy s jednotlivými kraji. Ty jsou organizátorem veřejné dopravy a objednávají službu. Za ni platí soukromým dopravcům.

V Ústeckém kraji by nedošlo k zestátnění ve smyslu, že by soukromí majitelé přišli o své dopravní firmy. Avšak firmy by přišly o zákazníka, kterým je Ústecký kraj.

Ten by naopak založil vlastní firmu - s autobusy a řidiči. Na zhruba stejném principu jako stále existují dopravní podniky pro MHD ve městech.

"Náklady dopravců na roční provoz jsou ve výši cca 520 milionů korun, část těchto nákladů pokryjí tržby z jízdného, zbylou ztrátu, tedy 380 milionů korun ročně hradí Ústecký kraj ze svého rozpočtu," vysvětlil Jaroslav Komínek.

"Nákup autobusů již mají stávající dopravci rozpočítán v nákladech na provoz, tedy v již zmíněných 520 milionech korun. Stejně by tedy mohl postupovat v případě vlastního dopravce i Ústecký kraj," nastínil plány krajský radní pro dopravu.

Podle Jaroslava Komínka hodnota 520 milionů korun se skládá především z prostředků na nákup pohonných hmot, nákladů na mzdu řidičů a dalšího personálu i odpisů vozidel.

"Od této částky se poté odečtou vybrané tržby z jízdného. Zvýšení nákladů lze předpokládat v tuto chvíli o aktuálně požadované prostředky na navýšení mezd řidičů, tedy zhruba 60 milionů korun ročně," řekl radní.

A na závěr dodal: "Celkové náklady v případě založení krajského dopravce by tak mohly být odhadem 580 milionů ročně. Jde ovšem o odhadované náklady, není to tedy částka, kterou máme uvedenou v rozpočtu ve výdajích. Ve chvíli, kdy bude připraven model založení krajského dopravce, bude teprve možné mluvit o konkrétních nákladech."

Připravit návrh bylo odboru dopravy krajského úřadu uloženo i usnesením zastupitelstva na posledním únorovém jednání.

"Jde tedy stále o jednu z možností, kde ještě není znám přesný model. Aktuálně stále funguje Doprava Ústeckého kraje v současném režimu, tak jak jsou cestující zvyklí," deklaroval Jaroslav Komínek.

SOUVISEJÍCÍ: Bude mít Ústecký kraj vlastního autobusového dopravce?

Reklama
Přidejte se k nám na Facebooku!

Hodnocení

2.5 hvězdiček / Hodnoceno: 4x


Přidat/zobrazit komentáře

» Další zprávy z regionu Ústecko

Bude Ústecký kraj platit obědy chudým dětem? Bude Ústecký kraj platit obědy chudým dětem?
Ústecko: Konec doplatků na bydlení? Ústecko: Konec doplatků na bydlení?
Co si o Severočeších myslí Plzeňáci? Hezké to opravdu není... Co si o Severočeších myslí Plzeňáci? Hezké to opravdu není...

Na severu Čech se bouřka vyřádila. Padaly i stromy Na severu Čech se bouřka vyřádila. Padaly i stromy
Boj mezi kraji? Plzeňský chce přetáhnout lidi z Ústeckého. A má to zaplatit EU Boj mezi kraji? Plzeňský chce přetáhnout lidi z Ústeckého. A má to zaplatit EU
Opravuje se dálnice D8. Na řidiče čekají hororové kolony Opravuje se dálnice D8. Na řidiče čekají hororové kolony

UJEP se rozroste o stavbu za půl miliardy UJEP se rozroste o stavbu za půl miliardy
Prázdninová lodní linka na Labi pluje o prázdninách šestkrát Prázdninová lodní linka na Labi pluje o prázdninách šestkrát
Dálnice D8 je uzavřena kvůli nehodě! Dálnice D8 je uzavřena kvůli nehodě!

Pátrání po dívce z Ústí je stále marné. Odloží případ policie? Pátrání po dívce z Ústí je stále marné. Odloží případ policie?
Modernizace Negrelliho viaduktu změní cestování do Prahy Modernizace Negrelliho viaduktu změní cestování do Prahy
Mohou zdravotní sestry očekávat dva tisíce navíc? Mohou zdravotní sestry očekávat dva tisíce navíc?


Komentáře