Ústecký kraj chce nadále usilovat o obnovení železnice po sesuvu z Lovosic do Teplic
DOBKOVIČKY - Ministerstvo dopravy neplánuje obnovu zničené železniční trati Lovosice - Teplice v úseku u Dobkoviček v Českém středohoří. Naopak Ústecký kraj tvrdí, že o obnovu úseku, který byl stržen po sesuvu v roce 2013, bude nadále usilovat.
Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) po středečním (11.4.2018) jednání vlády uvedl, že ministerstvo neplánuje s obnovou železniční trati, která byla v úseku nad dálnicí D8 a pod lomem Dobkovičky zničena po sesuvu v době povodní z června 2013.
Jako důvod uvedl finanční náročnost stavby.
"Obnova stojí něco přes miliardu korun. Takže náklady jsou obrovské. Když vezmete v úvahu, kolik tou tratí jezdí průměrně lidí, ta čísla jsou hrozně nízká,“ prohlásil Dan Podle ministra železniční trať nemá ekonomickou návratnost.
Proti rozhodnutí ministerstva protestoval krajský radní pro dopravu Jaroslav Komínek (KSČM).
"Ministr dopravy Ťok nás v tomto ohledu zklamal, když nám v říjnu 2015 slíbil, že po zprovoznění dálnice D8 obnovu tratě zajistí. Kroky, které se teď na centrální úrovni dějí, hodily náš kraj přes palubu," reagoval na slova ministra.
"Bohužel nedodržel slovo ani 1. náměstek ministra dopravy Čoček, který nám v v únoru 2018 na jednání řekl, že tak vysokou investici nemůže ministerstvo schválit samo, ale že ji bude projednávat vláda. Ve skutečnosti ji ministerstvo samo již zamítlo,“ uvedl dále Jaroslav Komínek.
"V materiálu, kterým se vláda zabývala, spatřuje Ústecký kraj řadu nesouměřitelných a nevyvážených údajů. Obnova a stabilizace samotného poškozeného úseku v délce 200 metrů má stát snad 800 milionů Kč. To je to, co od státu požadujeme, aby opravil. Již 5 let nemohou jezdit vlaky, které na trati u Českých drah objednáváme. Cestující se přepravují s menším pohodlím po velmi klikatých a úzkých silničkách autobusy," uvedl kraj v prohlášení.
Přes dva roky pracoval stát na projektu obnovy a zahrnul do něj i modernizaci tratě spočívající v zabezpečení přejezdů, zlepšení nástupišť.
"Na modernizaci ministerstvo doporučilo kraji v roce 2015 spolupracovat, aby obnovená a modernizovaná trať měla lepší parametry, kraj by objednal více vlaků a celý, byť dražší projekt, bude mít lepší obhajitelnost a bude možné jej financovat z evropských peněz," stojí dále v prohlášení kraje.
"Modernizace nakonec byla odhadnuta na další 1 – 2 miliardy a celková cena obnovy 1,8 – 2,8 miliardy se nakonec stala důvodem, proč jde projekt k ledu a není vládě vše řádně ani vysvětleno. V materiálu pro vládu se pak záměr obnovy za až 2,8 miliardy hodnotí jako celek a proto tomu stát „dal stopku“, ve skutečnosti jsou to dvě různé akce," uvedl dále Jaroslav Komínek.
Modernizace podle kraje není nutná, neboť kraj na ní netrvá, a lze ji provést kdykoliv následně.
„Ministrovi se proti tomu ohradíme ještě písemně a podnikneme další kroky, aby se stát prostřednictvím SŽDC o svou trať postaral, opravil, neboť je to jeho povinnost, když tam trvá objednávka našich vlaků. Nevzdáme to,“ uzavřel náměstek Jaroslav Komínek.
DALŠÍ KAUZY: Kauza nenávistných komentářů k fotografii prvňáčků pokračuje. Policie obvinila prvního muže
Tři ze čtyř autobusových dopravců v Ústeckém kraji skončí. Co bude dál?