Ústecká MHD připravuje změny v odbavování, Opencard to nebude, říká šéf Dopravního podniku

Radek Chobot. Foto: archiv SeveročeskýDeník.czRadek Chobot. Foto: archiv SeveročeskýDeník.cz

Ústí n/L. - MHD v Ústí nad Labem se během roku 2015 má zásadně proměnit na moderního dopravce. Připravuje se nové odbavování i připojení k integrované dopravě kraje. Toho se cestující dočkají v příštím roce.

Reklama

"Myslím, že Opencard nehrozí. Koncepce je naprosto odlišná," říká v rozhovoru pro MojeÚstecko.cz ředitel DP Radek Chobot.

Proč Dopravní podnik města Ústí nad Labem se nepřihlásil do soutěže o dopravu třeba do Chabařovic?

Soutěž vypsal podle platné legislativy Ústecký kraj a byla vypsána s parametry, díky kterým se s ohledem na platnou legislativu Dopravní podnik města Ústí nad Labem nemohl soutěže zúčastnit. My jsme z podstaty věci vnitřní provozovatel městské hromadné dopravy (MHD). Naším jediným akcionářem je Město Ústí nad Labem. Pokud chceme zachovat podstatu vnitřního provozovatele, podle platné legislativy se nemůžeme zúčastnit jakýchkoliv jiných výběrových řízeních mimo územní působnost našeho stoprocentního akcionáře.

Ovšem Trmice jsou výjimka. Jsou samostatným městem, přesto MHD byla zachována a oblužnost zajišťuje ústecký Dopravní podnik. Jak je to možné?

Trmice nebyly zařazeny do té soutěže. Proto linky provozované námi byly zachovány. Veškerá ta oblast Ústecka mimo hranice města, která byla zahrnuta do té soutěže kraje, se pro nás stala nedostupná. Z legislativních důvodů jsme se do soutěže přihlásit nemohli.

V současné době kraj diskutuje s vnitřními dopravními podniky severočeských měst o připojení do jednotného odbavovacího systému. Zatím kromě Teplic, kde je městským dopravcem a současně pro oblast Teplicka mimo lázeňské město soukromá Arriva,  žádný jiný dopravní podnik se nepřipojil. Jak to bude v Ústí nad Labem? Řešíte připojení do systému nebo je to politická otázka a jednání vede magistrát?

My jako Dopravní podnik a zástupci města jsme vedli nejaktivnější jednání s Ústeckým krajem. Naše setkání byly každý týden. Od letošního prvního ledna jsme zavedli částečnou integraci, která spočívá v uznávání našich papírových kuponů dopravcem BusLine. Týká se to například Chlumce a okolních obcí. Jsme připraveni vstoupit do integrované dopravy kraje poté, co budeme mít nový odbavovací systém. To Ústecký kraj ví a předpokládám, že my se zapojíme do systému v počátku příštího roku. To znamená plnohodnotně k 1. lednu 2016. Samozřejmě bude to záviset i na politickém rozhodnutí.

Jak se nový odbavovací systém změní? Už nebudou papírové lístky ani kupony?

Ústí nad Labem je asi jediné z velkých měst, které má starý odbavovací systém. Ono se to netýká jen toho, co vidí cestující. Týká se to i toho, co je zatím – pro řidiče, pro zázemí dopravního podniku. Je to o celkové infrastruktuře. Tento projekt je součástí velkého balíku mobilita. Především by se pro cestujícího mělo změnit to, že bude možné nahrávání údajů na bezkontaktní čipovou kartu, kterou využívá Ústecký kraj. Chtěli bychom, aby do toho byla zapojena i bankovní karta. Pro nás se zlepší kontrola černých pasažérů, získáme více statistik a zároveň pro cestující to bude mnohem příjemnější odbavování.

Hrozí Ústí něco jako Opencard v Praze?

Myslím, že nehrozí. Koncepce je naprosto odlišná. Spíše bych to přirovnal ke kartám, které lidé znají ze srovnatelných dopravních podniků. Třeba Opuscard v Liberci. Pro nás je podstatné, že bude využita bezkontaktní bankovní karta.

Jak hodnotíte nastupování předními dveřmi u stále více linek ústecké MHD? Jsou stížnosti, dochází ke zpožďování spojů, nebo si cestující už zvykli a eliminujete černé pasažéry?

V současné době systém považujeme za stabilizovaný. Jinak je to věc diskuse s městem, je to rozhodnutí, které je nutné konzultovat.

Magistrát oznámil, že v Ústí bude 17 inteligentních zastávek. Kde budou? Jen v centru města?

Nyní se na to zpracovává projekt a podle informací, které máme, se to bude týkat zastávek v centru města. Oblast divadla, Mírového náměstí, vlakové nádraží, tedy úzkého centra.

Od nového roku ústecká MHD prošla další dílčí optimalizací sítě. Některé linky byly zrušeny, některé zkráceny. Z jakého důvodu? Třeba na Severní Terase u linky 52.

Některé změny jízdních řádů se mění na základě požadavků občanů. Každou stížností na jízdní řád se zabýváme. Pokud jsou připomínky oprávněné, tak je zapracujeme. Může se jednat i o připomínky firem a zaměstnavatelů, kteří mění pracovní dobu. Tyto letošní změny souvisí s novým integrovaným systémem kraje. Některé linky byly z toho důvodu zrušeny a proto jsme měnili jízdní řády, aby nám to lépe navazovalo na ostatní spoje ve městě. Jednou z těch změn bylo zrušení některých spojů na lince 52, týká se to zejména večera a víkendu. Ke zrušení jsme přistoupili kvůli tomu, že na těch spojích jezdil velmi malý počet cestujících. V současné době jsme se dohodli se zástupci radnice městského obvodu Severní Terasa na určitém kompromisním řešení. Některé zrušené víkendové spoje znovu obnovíme.

Mají Ústečané zájem o MHD? Máte pokles, nebo narůst cestujících?

Řekl bych, že zájem je průběžně stejný. Je srovnatelný s okolními městy. Samozřejmě připomínky a stížnosti od cestujících dostáváme a všechny je vyhodnocujeme.

Jak to vypadá s vozovým parkem, o kterém se mezi veřejností hodně diskutuje?

V rámci vozového parku dochází k největší výměně v historii Dopravního podniku. Postupně budeme mít 26 nových trolejbusů, některé už jezdí po městě. Zároveň nakupujeme 30 nových autobusů, které budou dodány do konce května 2015. Za rok obměníme 56 vozidel, což je téměř 60 procent vozového parku.

Jak to máte s lanovkou na Větruši?

Jsme pouze provozovatelem drážní dopravy a naše činnosti vyplývají ze smlouvy, kterou máme s městem.

Je o lanovku zájem?

Řekl bych, že je to dlouhodobě stejné. Záleží hodně na ročním období i na počasí.

ČTĚTE:  V Ústí nad Labem bude 17 nových inteligentních zastávek

Reklama
Přidejte se k nám na Facebooku!

Hodnocení

5 hvězdiček / Hodnoceno: 1x


Přidat/zobrazit komentáře

» Další zprávy z regionu Ústecko

Bude Ústecký kraj platit obědy chudým dětem? Bude Ústecký kraj platit obědy chudým dětem?
Ústecko: Konec doplatků na bydlení? Ústecko: Konec doplatků na bydlení?
Co si o Severočeších myslí Plzeňáci? Hezké to opravdu není... Co si o Severočeších myslí Plzeňáci? Hezké to opravdu není...

Na severu Čech se bouřka vyřádila. Padaly i stromy Na severu Čech se bouřka vyřádila. Padaly i stromy
Boj mezi kraji? Plzeňský chce přetáhnout lidi z Ústeckého. A má to zaplatit EU Boj mezi kraji? Plzeňský chce přetáhnout lidi z Ústeckého. A má to zaplatit EU
Opravuje se dálnice D8. Na řidiče čekají hororové kolony Opravuje se dálnice D8. Na řidiče čekají hororové kolony


Komentáře