TOP 10 mediálně zdatných severočeských politiků. Kubera, Dernerová, Hausenblas a spol.

Martin Hausenblas (uprostřed). Foto: archiv SeveročeskýDeník.czMartin Hausenblas (uprostřed). Foto: archiv SeveročeskýDeník.cz

SEVERNÍ ČECHY /SONDA/ - Politici a média. Spolupráce, kterou lze přirovnat jako vztah na houpačce. Nikdy to nebude láska, avšak nezřídka vznikají spojenectví. SeveročeskýDeník.cz sestavil desítku severočeských politiků, kteří ovládají práci v mediálním prostoru a nabízí pohled i "pod pokličku".

Reklama

Obecně platí, že politici potřebují média, aby se o nich vědělo, a média potřebují politiky, aby měla o čem mluvit a psát.

Avšak časy se mění.

"Změnila se role tradičních médií, jsou mnohem méně potřeba. Klíčové jsou sociální sítě, na kterých můžete segmentovat komunikaci. (...) Z tradičních médií potřebujete dnes Novu, Blesk, regionální deníky, to je všechno," řekl v rozhovoru pro Neovlivní.cz marketingový expert Jakub Horák.

Zároveň ale naznačil, že pro mediální úspěch je nutný i "charismatický vůdce". A také marketingoví experti s píáristy. S tím souvisí i strategie - jak pro sociální sítě, digitál, tak pro "tradiční" média.

Jiný pohled nabídl v komentáři Ivan Hoffman. "Mluví (Donald Trump) o nich jako o lhářích a nečestných podvodnících, a tak médiím, která se snažila zabránit jeho zvolení, nezbude, než se naučit referovat o prezidentovi, který je ignoruje," napsal pro Český rozhlas Plus.

A pokračoval: "K takové situaci by nedošlo, kdyby novináři nenabyli dojmu, že jejich posláním není informovat, nýbrž agitovat, vysvětlovat lidem co je správné a co nikoli, respektive radit lidem, komu mají a komu nemají uvěřit. V okamžiku, kdy média přestane bavit nestranně poskytovat korektní informace o tom, co se děje, a raději rovnou zaujatě komentují, ztratí jejich produkt punc objektivity a osloví už pouze oslovené."

Ivan Hoffman dále konstatoval, že média nepotřebují být s politikem v kontaktu, aby o něm mohla psát. Zabývá se i zaujatými médii. "Zaujatými médii jsou rovněž ta servilní, se kterými se politik baví, aniž by k nim měl respekt."

1. Jaroslav Kubera

Dlouholetý primátor Teplic, dlouholetý senátor, "rebel" v ODS. A také miláček médií.

Regionální média mu jdou celé roky "na ruku". Zvládá i celostátní média, poskytuje rozhovory televizi, rozhlasu, deníkům i webům. Sociální sítě aktivně nevyužívá.

Jaroslava Kuberu novináři doslova milují. Je schopen odpovědět prakticky na jakýkoliv dotaz. Pokud je negativní, neurazí se, naopak vždy najde nějakou odpověď. Pravidelně "senátní" novináře baví historkami, utužuje s nimi přátelské vztahy. Kubera je navíc schopen mluvit bez přípravy, obejde se bez mluvčího i píáristy.

Média ho označují za baviče a provokatéra. Pohled na některé novinové titulky: Lakomec na radnici. Dávám lidem pokoj. Nevedli jsme to blbě. Tepličané jsou prostě boží.

Třeba naposledy vzbudil rozruch, když prohlásil, že navrhne úplný zákaz kouření v Česku od roku 2025. Dostal se tím do zpravodajské agendy, živě se o návrhu diskutovalo na sociálních sítích. Mnoho lidí uvěřilo, že to myslí vážně. To, že spíš Kubera chtěl návrhem ukázat na absurditu protikuřáckého tažení, většině veřejnosti "nedocházelo".

Kubera umí zaujmout i vizuálně. Při kampani do parlamentu v roce 2010 jezdil po teplických ulicích na kole a vzbudil tím pozornost. Nebo naposledy v Senátu při projednávání protikuřáckého zákona si na sebe navlékl velkou cigaretu. Tím přitáhl na sebe pozornost fotografů a televizních kamer.

Avšak Kubera patří mezi ty politiky, kteří mají své zarputilé stoupence, tak i odpůrce.

2. Alena Dernerová

Jestli Jaroslav Kubera je silnou politickou figurou na Teplicku, Alena Dernerová tuto roli plní na Mostecku. Lékařka, mostecká zastupitelka a opětovně zvolená senátorka často vystupuje v televizi, poskytuje rozhovory a je schopna reagovat i na nepříjemné otázky. Umí čelit i mediálním nástrahám, které ji připravují političtí soupeři.

Novináře si na svou stranu získala servírováním atraktivních témat. Zároveň je využívána jako respondentka ke komentování různých událostí. Novináři vědí, že když ji zavolají, je velká šance na odpověď.

Avšak aktivní na sociálních sítích moc není, její facebookový profil má zhruba jen 380 fanoušků. Přesto veřejnost převážně na Mostecku ji vnímá velice pozitivně. Její vytvořený mediální obraz ji mimo jiné dopomohl se probojovat v opakovaných senátních volbách hned z prvního kola.

Dernerová se celorepublikově proslavila angažováním v kontroverzních kauzách, kdy podávala různá trestní oznámení. "Od té doby, kdy jsem začala kritizovat Krajskou zdravotní, tak se postupně kolem mě vytvořil tým lidí, kteří mi pomáhají formulovat podobné dokumenty,“ řekla v lednu 2014 serveru Lidovky.cz Alena Dernerová s tím, že její "tým" tvoří experti z různých oblastí ekonomiky a práva.

3. Martin Hausenblas

Ústecký zastupitel a neúspěšný senátorský kandidát Martin Hausenblas se mediálně prezentuje v trojroli: jako politik, jako podnikatel a jako filantrop-vizionář.

Všechny tři role kombinuje a pravidelně o nich referuje. Přestože je pouhým komunálním politikem, patří do popředí tohoto žebříčku.

Ještě před tím, než se na podzim 2014 stal ústeckým zastupitelem a následně na několik měsíců náměstkem primátora, pro ústeckou veřejnost se profiloval jako aktivista.

Právě tuto roli využil jako lídr hnutí PRO! Ústí. "Největší starosti mi dělá rozkrádání veřejných rozpočtů pomocí nevýhodných zakázek pro město, to výrazně podvazuje možnosti města se rozvíjet. Další velký problém, který odebírá prostředky z kapes mnoha občanů, je neuvěřitelně přebujelý hazard. Tristní situace je v oblasti kultury, veřejný prostor je plný reklam a poškozený nekoncepční a nekvalitní výstavbou. To vše ovlivňuje společenské klima. Obecně bych to nazval stagnací s přechodem k úpadku. To je třeba změnit," uvedl v předvolebním rozhovoru v září 2014 na stránkách MF Dnes.

V obdobném duchu vystupoval v rozhovorech i pro jiná média. Společným jmenovatelem byla v té době kauza Činoherního studia, která byla mediálně vděčná.

Právě média si Hausenblase zaškatulkovala do kategorie těch aktivistů a politiků, kteří bojují proti "nešvaru" a "šíbrům". Naposledy se v této roli objevil v pořadu Reportéři ČT v souvislosti s kauzou ROP Severozápad, kde stál před ústeckým muzeem.

Hausenblas je v politické roli mediálně prezentován ve článcích tohoto typu: Hausenblas o Ústecku: Babiš spustil něco, co nedomyslel; Puč v Ústí má dohru u soudu, padlý politik ANO žaluje výrok o mafiánech (vše Neovlivní.cz). Ve stejném duchu se zúčastnil i debaty DVTV v ústeckém Hraničáři, kde se Sabinou Slonkovou se bavil mimo jiné o severočeském Palermu.

Velký prostor dostával Hausenblas v severočeské příloze MF Dnes. Ať už to byly články pojednávající o osudu, financování a budoucnosti Činoherního studia nebo o hazardu na území krajského města.

Poté následovaly články o rozkolu v tehdejší koalici mezi PRO! Ústí a části ANO, aby je vystřídaly články z Hausenblasovy nové role opozičního zastupitele. "Jeho největším nedostatkem bylo, že se za jeho působení nedalo krást a muselo se pracovat. Důvody vedení města jsou lživé stejně jako důvody, na kterých obhajovali rozpad koalice ANO a PRO! Ústí," citovala v říjnu 2015 MF Dnes Hausenblase v článku Ředitel zoo vydržel sedm měsíců, rada ho odvolala.

Hausenblas díky trojroli politika, podnikatele a mecenáše má vytvořeny kontakty napříč mediálním prostředím. Jednou zaujme automobilem Tesla, jindy zase aplikací Liftago, později zase novým sídlem firmy Adler, které je podle jeho slov šetrné k životnímu prostředí. A nechybí ani obrázek filantropa, který opravuje zámeček nebo finančně podporuje studenty ústecké univerzity. Pasuje se i do role vizionáře. Jednou propaguje tunely pod Ústím nad Labem, jindy zase se zúčastňuje schůzky na magistrátu, na které se má dojednávat podpora, aby se Ústí stalo centrem čistých technologií.

Pro propagaci svých myšlenek a projektů hojně využívá sociální sítě. Na Facebooku "doslova visí".

4. Dominik Feri

Dominik Feri vstoupil jako osmnáctiletý do politiky. Ve volbách 2014 se stal zastupitelem Teplic a je stále výraznější celostátní tváří TOP 09.

Umí velmi aktivně využívat sociální sítě. Jeho Facebook sledují tisíce lidí, objevují se na něm různé příspěvky několikrát za den. Feriho si po zvolení zastupitelem všimla celostátní média, pro které byl exotickou osobností.

Dominik Feri je de facto průkopníkem nového vedení politického marketingu a umí ze sociálních sítí vytěžit maximum. Těchto předností si všimlo i pražské centrální vedení a nově se Feri ukazuje vedle Miroslava Kalouska či Leoše Hegera. To v něm vidí ambasadora strany pro mladou generaci.

5. Jaroslav Doubrava

Dalším výrazným politikem je ústecký senátor Jaroslav Doubrava, kterého média často zmiňují v souvislosti s Ukrajinou a Ruskem nebo protiuprchlickými akcemi.

Díky tomu dostává prostor zejména v Blesku či na Parlamentních listech. Doubrava má přátelské vazby i s některými regionálními novináři, umí tedy získat prostor i v místním tisku.

Je aktivní i na sociálních sítích. Na svém Facebooku často komentuje události a píše názory, sleduje ho zhruba přes 2,5 tisíce "přátel". Mnohé názory se poté "přelijou" do médií. Mediální zájem vzniká i navštěvováním různých demonstrací a díky výrokům, které jsou poté citovány.

6. Martin Půta

Hejtman Libereckého kraje Martin Půta je mediálně aktivním politikem z titulu funkce, ale také svojí aktivitou na sociálních sítích. Na svém Facebooku třeba neváhá komentovat články novinářů.

"Někdy je nejtěžší pochopit skutečnost a smířit se s tím, že ji nelze změnit. Třeba jako v případě článků, kde je realita použita jen jako kulisy ve vyprávění příběhu," reagoval nedávno na článek liberecké přílohy MF Dnes. Na Facebooku si také "vyřizuje účty" s politickými soupeři a aktivně se tak snaží korigovat veřejné mínění vůči své osobě a politické práci.

Jako vysoce postavený krajský politik využívá tiskový aparát krajského úřadu, zúčastňuje se tiskových konferencí a různých společenských akcí. Ty se tak stávají dalším tématem Půtovy mediální strategie.

7. Michael Canov

Na podzim 2016 zvolený senátor za Liberecko, jinak starosta Chrastavy, je dalším výrazným politikem, i když dosud spíše komunálním. Avšak Michael Canov dokázal "vytěžit" z takových témat jako "pasťák v Chrastavě", riziko ztráty podzemních vod na Frýdlantsku v souvislosti s rozšiřováním polského hnědouhelného lomu nebo napsáním dopisu v roce 2012 Václavu Klausovi, kde se ho vehementně zastával proti útoku střelce v kauze návštěvy prezidenta v Chrastavě.

Michael Canov má "čich" na publicitu velkých témat. V rámci komunální politiky v Chrastavě využívá YouTube videokanálu, který sledují stovky občanů. V celostátní politice se zatím tolik neprosazuje, je totiž nováčkem ve vysoké politice.

8. Jaroslav Foldyna

Poslanec, náměstek ústeckého hejtmana a děčínský zastupitel Jaroslav Foldyna se usilovně snaží prosadit na celostátní mediální úrovni. Dlouhodobě využívá témata jako Miloš Zeman, vstřícnost k Rusku a nebojí se vyslovovat kontroverzní výroky. Díky tomu dostává prostor i v celostátních médiích.

Stále častěji je i hostem diskusních pořadů zejména na České televizi jako je relace Události, komentáře.

Jaroslav Foldyna využívá i internetové Parlamentní listy a regionální weby či tisk k šíření svých myšlenek a názorů směrem k veřejnosti. Opírá se nejen o tiskové a PR oddělení sociální demokracie, ale i o to, že je místopředsedou hospodářského výboru Poslanecké sněmovny.

9. Richard Brabec

Ministr životního prostředí a poslanec za Ústecký kraj Richard Brabec je z titulu funkce mediálně aktivní. Pro média ale není tolik atraktivní jako výše zmínění politici. Důvodem může být osobnostní charakter i manažerská zkušenost pod vedením Andreje Babiše.

Brabec nemá internetové stránky, svůj Facebook začal budovat poměrně pozdě, nevyužíval ho ani v předvolební kampani v roce 2013. Silné PR a tiskové oddělení se opírá především o struktury v hnutí ANO a ministerstva životního prostředí.

Média příliš neznají Brabcovy názory, charakterizovat ho lze jako opatrného politika, který nevyčnívá. Proto také nijak výrazně neboduje v žebříčkách popularity politiků a široká veřejnost ho možná ani nezná.

S novináři Brabec umí komunikovat, pohotově formuluje odpovědi na různé otázky. Avšak ani jemu se na jeho začátku ministerského angažmá nevyhnuly nepříjemné otázky na jeho pracovní minulost položenou redaktorem pořadu Reportéři ČT. Bylo znát, že i Brabec investigativní novináře nemá příliš v lásce.

10. Hassan Mezian

Litoměřický senátor si prošel "křestem ohněm" zejména v roce 2015, kdy Česko pocítilo dopady uprchlické krize. Vzhledem k tomu, že je Hassan Mezian původem ze Sýrie, stal se terčem protiislámských a protiuprchlických iniciativ a stoupenců.

V té době se také stal vyhledávaným politikem ze strany celostátních médií. Poskytoval jeden rozhovor za druhým a musel odpovídat či reagovat na ožehavé otázky. Téma se z médií přelilo na sociální sítě.

Hassan Mezian toto období zvládl díky propracovanému PR i svým přístupem k novinářům. Patří mezi bezkonfliktní politiky, který si udržuje od médií odstup a zbytečně se do nich netlačí. U litoměřické veřejnosti využívá toho, že je stále aktivní lékař.

Reklama
Přidejte se k nám na Facebooku!

Hodnocení

3 hvězdiček / Hodnoceno: 2x


Přidat/zobrazit komentáře

» Další zprávy z regionu Česko

Poslední prázdninový týden: Nejdřív tropy, pak déšť Poslední prázdninový týden: Nejdřív tropy, pak déšť
Prezidenta si čeští voliči zvolí v půli ledna 2018 Prezidenta si čeští voliči zvolí v půli ledna 2018
Vydatné bouřky v severních Čechách utnou vysoké teploty Vydatné bouřky v severních Čechách utnou vysoké teploty

Každodenní kolony u Prahy na D8. Řidiči se musí obrnět trpělivostí Každodenní kolony u Prahy na D8. Řidiči se musí obrnět trpělivostí
Na hodinu 180, skoro 28 tisíc měsíčně. I tak třetina německé mzdy Na hodinu 180, skoro 28 tisíc měsíčně. I tak třetina německé mzdy
Zelené autobusy útočí na žluté. Vydělají na tom i Severočeši? Zelené autobusy útočí na žluté. Vydělají na tom i Severočeši?


Komentáře