Severní Čechy začínají dusit haly. Ty u Teplic se nezamlouvají ani kraji
TEPLICKO - Propojená dálnice D8 přes České středohoří motivuje developerské firmy budovat nové průmyslové a logistické parky. Zdá se ale, že už to začíná vadit i Ústeckému kraji.
Průmysloví developeři díky dokončené D8 se zaměřují na Ústecký kraj, zejména na oblast od Lovosic po státní hranici s Německem. Velkou rozvojovou oblastí je zejména Ústecko a Teplicko.
Jak napsal ZápadočeskýDeník.cz, developeři vidí šanci v německých e-shopech, které by mohly díky nižším nákladům i na mzdy přesouvat své sklady z Německa do Česka. Odsud by se pak zásoboval německý trh.
Poptávka po skladech, halách a logistických centrech roste, což ukazuje nový Supply Chain Activity Index společnosti JLL. Podle ní průmyslové nemovitosti přitahují stále více investorů.
Odborníci přitom očekávají nárůst firem především z Asie, ale také přesun skladů e-shopů ze sousedního Německa.
V hledáčku kromě Ústeckého kraje je nově i Karlovarský kraj, další haly mají vyrůst na Plzeňsku a okolo Prahy. Jen u dálnice D8 má mít obří sklad náhradních dílů německý automobilový koncern Daimler, jak upozornil StředočeskýDeník.cz.
Na Teplicku v blízkosti Bystřan plánuje další developer postavit několik velkých hal, a to na kopci nad I/63. Čtyřproudová silnice, kde lze jezdit 130 km/hod, plní funkci dálničního přivaděče k D8.
Společnost Amec Foster Wheeler má zájem získat kladný posudek EIA pro výstavbu několika velkých průmyslových a logistických hal.
Jenže překvapivě, kvůli často kladnému vztahu k novým pracovním místům, se proti projektu postavila Rada Ústeckého kraje.
"Oznámení společnosti je nedostatečné, zejména vzhledem k možnému dopadu záměru na vodní bilanci, odtokové poměry dotčeného povodí a záboru zemědělského půdního fondu," upřesnila zamítavé stanovisko mluvčí kraje Lucie Dosedělová.
Avšak neznamená to, že se projekt neuskuteční. Výtka radních je jen jedna z mnoha "vyjadřovaček" k projektu v rámci procesu posuzování vlivu na životní prostředí, tzv. EIA.
Proti záměru ostře protestují politici z řad Zelených. V tiskové zprávě zaslané médiím: Moderní stát si váží své krajiny, další skladovací haly na Teplicku jsou nesmysl - záměr kritizují.
Nad faktem, že skutečný investor a budoucí uživatel skladů a montoven je zatím v utajení a při jednáních s úřady se nechává zastupovat brněnským developerem, se pozastavil zatsupitel Teplic Adam Souček.
„Nerozumím tomu, proč se investor skrývá, když se přitom tváří, že chce zřídit stovky pracovních míst pro nezaměstnané na Teplicku a Ústecku. Nabízí se potom otázka, co se bude v plánovaných halách skladovat a vyrábět, jestli nepůjde o nějaké nebezpečné látky nebo provoz opět zatěžující náš kraj, který má už dost svých a velkých ekologických problémů z minulosti.“
V současné době firmy v Ústeckém kraji shánějí desítky skladníků, jak tedy investor sežene svých více než tisíc zaměstnanců není jasné. Navíc některé skladovací haly v kraji v poměru zastavěné plochy a potřebných skladníků zaměstnávají i o polovinu méně lidí.
„Za poslední rok je to už několikátá stavba skladů v daném regionu. Přitom část skladů je do dneška prázdná, přestože mají mnohem vhodnější logistické umístění u průmyslových zón nebo v blízkosti velkého města. Navíc denní zátěž tisícovky přijíždějících kamionů je pro danou lokalit opravdu obrovská nejenom z pohledu výfukových plynů,“ doplnil Michal Cuc, dopravní expert Zelených.