Přes Ústí nad Labem má vést rychlotrať. 16 kilometrovým tunelem přes České středohoří

Mapa s plánovanou trasou Praha - Litoměřice. Zdroj: www.railvolution.net/czechraildaysMapa s plánovanou trasou Praha - Litoměřice. Zdroj: www.railvolution.net/czechraildays

Ústí n/L. - Na Střekově v Ústí nad Labem by mělo být postaveno nové nádraží pro rychlovlak v rámci VRT - vysokorychlostní trati Berlín - Praha. Z Litoměřic by se do krajského města dostal 16 kilometrovým tunelem skrz České středohoří.

Reklama

Bez zájmu široké veřejnosti v těchto týdnech se finalizuje na ministerstvu dopravy, Správě železniční dopravní cesty i na Krajském úřadě Ústeckého kraje plán, kudy bude vedena vysokorychlostní trať rychlovlaku o rychlosti až 300 km/hodinu. Má jít o vlakovou soupravu typu francouzského TGV.

Plány na trasování vznikaly na počátku 90. let, kdy se Česká republika připojila ke smělému projektu vysokorychlostní železnice. Původní trasa s územní rezervou (nesmí se v daném území - pásmu - nic stavět) vedla podél dálnice D8 na Litoměřicku až k Lovosicím. Odtud se trať měla provrtat tunelem směr Teplice a přes Krušné hory dál do Německa.

Jenže vše je nyní jinak. Starostové obcí na Litoměřicku teprve nyní zjišťují, že navržená trať má vést jinudy, než se původně počítalo. Na připomínky do územního plánu Ústeckého kraje moc času už nemají. Přitom ve Vražkově na Roudnicku  v současné jediné variantě má vysokorychlostní trať vést jen 80 metrů od prvních domů v obci.

"Již nyní se potýkáme kvůli vysokorychlostní trati s potížemi. V obci je prakticky stavební uzávěra. S každým povolením musíme jezdit na ministerstvo," nastínila pro SeveročeskýDeník.cz komplikace starostka Vražkova Jaroslava Smetanová.

Z nové varianty nejsou nadšeni ani v Terezíně. VRT je totiž navržena v blízkosti Památníku Terezín, který je jako Hora Říp v památkovém ochranném pásmu.

Ministerstvo dopravy a Ústecký kraj původní variantu z 90. let změnilo podle vyjádření kvůli snaze vysokorychlostní trať využít pro české podmínky. VRT totiž slouží peředvším pro dálkovou mezinárodní dopravu. Ústeckým krajem by tak jen profrčel rychlovlak, aniž by zastavil. První zastávkou by byla až Praha.

"Chceme, aby vysokorychlostní trať sloužila i městům na severu Čech," sdělil mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. A tak by nová nádraží vznikla v Roudnici nad Labem, Litoměřicích a Ústí nad Labem.

Konkrétně by VRT vedla z Prahy podél D8 až k Roudnici nad Labem, odtud by se přes Travčice stočila k Terezínu. Vysokorychlostní trať by překonala v oblasti Českých Kopist a Křešic řeku Labe. Přiblížila by se Litoměřicím a dál vedla přes Trnovany k Žitenicím. Tady by byl vybudován tunelový portál.

Od Žitenic až do Ústí nad Labem má vést jeden tunel o délce 16 kilometrů. Nové nádraží má vzniknout na Střekově. Pak by trať zamířila do Děčína.

"Bavíme se ale o roku 2030," podotkl Jakub Ptačinský ze SŽDC. Nejprve má být postaven úsek od Prahy k Litoměřicím. Pak na řadu přijde úsek od Prahy na Brno a teprve po něm výstavba úseku z Litoměřic do Ústí nad Labem. "Vše ale stejně záleží na rozhodnutí státu," dodal mluvčí SŽDC.

-Radek Pešout-

Reklama
Přidejte se k nám na Facebooku!

Hodnocení

4.5 hvězdiček / Hodnoceno: 2x


Přidat/zobrazit komentáře

» Další zprávy z regionu Ústecko

Bude Ústecký kraj platit obědy chudým dětem? Bude Ústecký kraj platit obědy chudým dětem?
Ústecko: Konec doplatků na bydlení? Ústecko: Konec doplatků na bydlení?
Co si o Severočeších myslí Plzeňáci? Hezké to opravdu není... Co si o Severočeších myslí Plzeňáci? Hezké to opravdu není...

Na severu Čech se bouřka vyřádila. Padaly i stromy Na severu Čech se bouřka vyřádila. Padaly i stromy
Boj mezi kraji? Plzeňský chce přetáhnout lidi z Ústeckého. A má to zaplatit EU Boj mezi kraji? Plzeňský chce přetáhnout lidi z Ústeckého. A má to zaplatit EU
Opravuje se dálnice D8. Na řidiče čekají hororové kolony Opravuje se dálnice D8. Na řidiče čekají hororové kolony


Komentáře