Chebsko a Děčínsko (Šluknovsko): Regiony u německých hranic s velkými rozdíly. Víme proč!
SEVEROZÁPADNÍ ČECHY /SONDA/ - Když dva dělají totéž, není to totéž. Známou "hlášku" lze aplikovat i na porovnání dvou měst a dvou regionů, které mají hodně společného, ale také rozdílného. Tady je analýza.
Cheb a celý region Chebska je obkopen Německem. To samé platí o Děčínu a Děčínsku (počítáme i Šluknovský výběžek). Oba regiony sousedí s bohatým státem a díky průchodnosti hranic lidé z Česka mohou bez omezení pracovat v sousedních německých zemích.
V případě Chebska v Bavorsku a Sasku, lidé z Děčínska spíše jen v Sasku. A také toho využívají.
Jenže zatímco Chebsko má nezaměstnanost jen 3,6 % a místní firmy mají obrovský problém sehnat lidi, Děčínsko třeba v říjnu 2016 se potýkalo s nezaměstnaností 7,5 procenta.
Způsobeno je to i tím, že lidé z Chebska ve velkém počtu pracují za hranicemi. Populární je především Bavorsko oproti Sasku.
Jsou to třeba města Selb, Marktredwitz, Hof, Rehau atd. Tedy Horní Franky a také Horní Falc.
V případě Děčínska se jedná o regiony jako je Saské Švýcarsko a Horní Lužice.
Chebsko těží z Bavorska a jeho ekonomické síly, zatímco Děčínsko je obklopeno sice Německem, ale mnohem méně výkonným regionem.
Platí, že západní Sasko (Vogtland, Zwickau, Plauen) na západě je ekonomicky výkonnější než na východě Saska (Sebnitz, Bautzen, Zittau).
Jinými slovy východoněmecký region od Drážďan směrem k Polsku se sám potýká s vlastními potížemi a chybí zde silné průmyslové zázemí. Naopak region staví na zemědělství a rozvoji turistického ruchu.
Dalším problémem je odliv mladých Němců (Sasů). Oblasti u Děčínska stárnou a mladí lidé naopak utíkají do Bavorska.
Jiná situace je v aglomeraci Drážďan, ale to je z Děčínska minimálně 70 kilometrů a hodina cesty autem.
Z Chebu je do prvních měst s průmyslovým zázemím 30 kilometrů a půlhodina cesty autem.
Podíváme-li se na oba české regiony i z pohledu cestovního ruchu, ve službách vede opět Chebsko. Samotný Cheb je turisticky atraktivní a láká cizince, a to nejen Němce. Avšak ti samozřejmě tvoří většinu.
Ať už jako lázeňští hosté (Mariánské Lázně, Františkovy Lázně), tak individuální turisté. Jen při letmém pohledu uvidíme poznávací značky z měst Bavorska, Bádenska-Würrtemberska, Hessenska...
Naopak Děčínsko je především České Švýcarsko a Hřensko. Do samotného Děčína davy německých turistů nemíří.
Navíc na Děčínsku uvidíme spíše poznávací značky z měst Saska, Braniborska, občas i Duryňska či Berlína. Jedná se spíše o východní Němce...
A je tu ještě jeden zásadní rozdíl mezi Chebskem a Děčínskem. Zatímco do Děčína se investoři nehrnou a také chybí dopravní infrastruktura, Cheb těží ze své výhodné polohy prakticky ve středu Německa a ideálního spojení na německou dálniční síť. Nechybí ani letiště.
Navíc vznikají plány na vybudování železničního nákladního terminálu. Bavorsko se přece jen chystá elektrifikovat železnici z Norimberku směrem na Drážďany, včetně odbočky na Marktredwitz a Cheb.
Haly v Chebu má DHL, Tchibo, Playmobil. Ty jsou umístěny na českém území, zaměstnávají lidi za "české platy", ale jsou orientovány na německého zákazníka.
Situace je v Chebu taková, že město, které průmyslové zóny vlastní, si dokonce vybírá, koho do regionu pustí. Místo podbízení si dokonce vedení radnice klade tvrdé podmínky.
Nově chce získat investory s vysokou přidanou hodnotou. Myšleny jsou firmy ze zpracovatelského průmyslu a technologická nebo datová centra. Proto město připravuje druhou průmyslovou zónu, která má začít fungovat po roce 2020.
Naopak Děčín a celý region Děčínska včetně Šluknovského výběžku trpí špatnou dopravní infrastrukturou.
Děčínu chybí napojení na dálniční síť - ať už do Prahy, tak do Drážďan. Doprava na Šluknovsko je rovněž špatná.
I to je důvod, proč se Děčínu nedaří získávat investory. Protože česká ekonomika stojí na montovnách a skladech, tyto firmy raději zvolí Lovosice, Ústí nad Labem, Teplice, a to díky blízkosti D8.
SOUVISEJÍCÍ: Dva jiné světy. Co si Češi ani nevydělají, v Německu je to hranice chudoby
Životní úroveň v Česku jako v Německu? Víme, proč Vize TOP 09 pokulhává
Boj o zaměstnance. Německé továrny chtějí urvat Čechy za 42 tisíc
Svět podle ČSSD: Chce Bohuslav Sobotka zničit české zdravotnictví?
Nekolová restartuje, Sobotka normalizuje. Sklady a montovny jsou budoucností Česka?