Budou finanční poradci nahrávat hovory s klienty? Ti se obávají zneužití nahrávek

Poradce, ilustrační foto. Foto: Pixabay.com
Poradce, ilustrační foto. Foto: Pixabay.com

Plánované nahrávání všech telefonních hovorů finančních poradců s klienty je strašákem nejen pro poradenské firmy, ale především pro spotřebitele. 84 procent z nich se obává toho, aby nebyly nahrané hovory nějak zneužity.

Reklama

Vyplývá to z výzkumu agentury IPSOS mezi 1100 obyvateli ČR pro Českou asociaci společností finančního poradenství a zprostředkování (ČASF), která data pro SeveročeskýDeník.cz poskytla.

Nové opatření, které je ve schvalovacím procesu českého parlamentu, má podle ministerstva financí ochránit spotřebitele. Jenže podle Úřadu pro ochranu osobních údajů nová legislativa přejímaná z evropského práva, je pro Česko chybně implementována do českého zákona.

Povinnost nahrávat veškeré telefonické hovory mezi finančními poradci a jejich klienty má zavést novela zákona o kapitálovém trhu, která byla v listopadu 2019 schválena těsnou většinou v Poslanecké sněmovně. Zpět k projednání ji může vrátit v rámci blížícího se projednání Senát.

Dohady panují o "povinnosti nahrávat veškeré telefonické hovory". Úřad pro ochranu osobních údajů tvrdí, že  podle Bruselu se mají "nahrávat a uchovávat jen hovory, díky kterým poradci uzavřou obchod."

Graf 1
Graf 1
Graf 2
Graf 2
Graf 3
Graf 3

Graf 4
Graf 4

Finanční poradci upozorňují na to, že aby byl uzavřen obchod, je nutné s klientem mít osobnější a přátelštější obchodní vztah, nežli striktní obchodní přístup bez emocí. S tím souvisí i jiný styl komunikace, při kterém poradce i klient mohou řešit i soukromnější charakter plánovaného obchodu.

Nahrávání hovorů se má týkat obchodníků s cennými papíry, bank, investičních zprostředkovatelů i jejich vázaných zástupců.

Zatímco evropské právo počítá pouze s povinností nahrávat předávání pokynů a uzavírání obchodů, české Ministerstvo financí na podnět České národní banky rozšířilo povinnost na nahrávání i těch hovorů, u kterých nedochází k předávání pokynů či uzavírání obchodů.

Nahráván by tak musel být v případě schválení novely zákona každý hovor finančního či bankovní poradce, který je oprávněn zprostředkovávat investice. Tedy i v případě, že k žádnému obchodu v takovém hovoru nedojde.

Podle šéfa České asociace společností finančního poradenství a zprostředkování Marka Černocha je problém v tom, že se budou muset uchovávat všechny hovory, nejen ty, které povedou k uzavření obchodu.

Zatímco předkladatelé novely hovoří o zájmu spotřebitele, ani spotřebitelé o podobnou ochranu na hraně etiky nestojí.

Podle průzkumu agentury IPSOS mezi 1100 spotřebiteli nevadí nahrávání hovorů s finančním poradcem jen 21 procentům dotázaných. 57 procent dotázaných pak s nahráváním nesouhlasí, zbylým spotřebitelům je to buď jedno, nebo nemají dostatek informací, uvedla ČASF.

"Velký bratr a orwellovský svět v tomto případě bohužel vítězí nad zdravým rozumem,“ komentoval novelu Marek Černoch.

Podle předsedy České asociace společností finančního poradenství a zprostředkování se novela nelíbí nejen spotřebitelům, ale i poradenským firmám, které asociace zastupuje.

"O nahrávání hovorů s citlivými osobními informacemi nesouhlasí nejen spotřebitelé, ale od počátku ji kritizují velké finančně-poradenské firmy i drobní poradci, pro které bude znamenat v mnoha případech konec podnikání. Tím, že se tato povinnost bude dotýkat i poradců, kteří investiční služby po telefonu vůbec nedělají, hovoříme o statisících až milionech hovorů ročně," varoval Marek Černoch.

Kromě zvýšených nákladů na nahrávání telefonních hovorů panují obavy především z úschovy citlivých hovorů. Novela plánuje archivaci 10 let.

„Nahrávat veškerou komunikaci včetně osobních informací je fatální zásah do soukromí poradců, ale hlavně klientů. Tyto hovory, včetně citlivých osobních informací, se navíc budou muset roky uchovávat na „nějakých“ úložištích, může je poslouchat třetí osoba a může, a bohužel ze zkušeností víme, že bude, docházet k únikům a zneužití. Pokud nakonec projde tato verze zákona, bude to bezprecedentní průlom do ochrany osobních informací,“ upozornil již dříve Marek Černoch.

Přitom ani ministerstvo financí či Úřad pro ochranu osobních údajů neumí specifkovat, jak archivace má probíhat.

Při zpracování osobních údajů, a to včetně citlivých osobních údajů, se vždy musí postupovat v souladu s obecnou právní úpravou, tedy zejména obecným nařízením o ochraně osobních údajů a zákonem o zpracování osobních údajů, uvedla obecně pro Český rozhlas v prosinci 2019 Šárka Pavlasová z ministerstva financí.

Reklama

Hodnocení

1 hvězdiček / Hodnoceno: 1x


Přidat/zobrazit komentáře

Komentáře