Auta pod dohledem. Dálnice D6, D7, D8 či D10 mají monitorovat jízdy pro tajné služby
Kdo má mobilní telefon u sebe, operátor umí zaznamenávat přesný pohyb jeho držitele. K datům se umí dostat policie či tajné služby. Nově se chtějí dostat k informacím pohybu aut na dálnicích.
Dálnice jako pohodlná a rychlá cesta. A nově se také má stát místem, kde každé auto bude sledováno.
Tajné služby tak chtějí získat další prostor ke sledování. Po odhalení to potvrdil i ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO).
Ta informace přitom zůstávala před veřejností skryta. Na veřejnost se dostala náhodou.
Když o víkendové akci hackaton programátorů k e-shopu k elektronickým dálničním známkám vyšlo najevo, že stát si vytvoří tajnou funkci, která umožní poskládat si obrázek o kompletním pohybu kteréhokoli auta v dálniční síti. Informaci v článku rozvinul týdeník Respekt.
A například web dfens-cz.com kauzu popsal takto: "Zakázka na informační systém a e-shop pro elektronické dálniční známky byla vedena v utajovaném režimu a nebyla pro ni vyhlášena veřejná soutěž. Podle šéfa Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyňka Hořelici byl tento postup zvolen kvůli požadavkům zpravodajských a bezpečnostních služeb," uvádí web.
Pointa spočívá v tom, že zatímco rok 2020 je poslední pro papírové dálniční známky, od ledna 2021 budou elektronické.
Dosud to funguje tak, že si majitel vozidla nalepí na přední sklo auta známku. Ta je anonymizovaná.
Stát tedy neví, kdo známku kupuje a také nesleduje jízdy vozidla. Policie a Celní správa sice už nyní provádí tzv. automatickou kontrolu vozidel, ale není příliš schopna zjistit kam které vozidlo a jak často jezdí.
To naopak bude zřejmě možné zjistitelné u nového elektronického systému.
"Do e-shopu se budou moci přihlásit pouze ověření uživatelé. Systém je tedy bude identifikovat," uvádí web dfens-cz.com.
"Bude možné spárovat registrační značku vozidla zjištěnou kamerami, platební kartu nebo číslo účtu toho, kdo dálniční poplatek zaplatil a případně další údaje, které se podaří e-shopem získat ze zařízení, ze kterého je dálniční poplatek placen, tedy nakonec přiřadit registrační značce se značnou určitostí identitu řidiče. Dálnice tak bude fungovat jako obrovský honeypot na vytěžování dat o lidech, kteří se na ní objeví," píše web o fungování virtuální dálniční známky.
Jak dále napsaly Novinky.cz, "v praxi to bude fungovat tak, že espézetky automobilů budou snímat kamery přimontované na mýtné brány. Kromě toho, že budou hlídat, kdo zaplatil dálniční známku a kdo ne, bude systém uchovávat údaje o průjezdech všech aut. Tyto informace budou moci využít bezpečnostní složky. Stát tak bude mít kompletní přehled toho, kdo kdy kudy projel."
Ministr Karel Havlíček to pro Novinky.cz obhajoval slovy, že "není to o špiclování, ale musíme respektovat požadavek zpravodajských služeb."
Nový "nástroj" chce využívat především BIS.
Novelu schválila vláda v únoru 2019, následně prošla Poslaneckou sněmovnou i Senátem a v září 2019 vstoupila v platnost.
BIS nechala do novely vložit pasáž ve znění: "Státní fond dopravní infrastruktury zajistí zpravodajským službám České republiky dálkový a nepřetržitý přístup k údajům obsaženým v evidenci vozidel v systému časového zpoplatnění v rozsahu potřebném pro plnění úkolů v jejich působnosti a pro provádění opatření k evidenční ochraně údajů," upozornil web Seznam Zprávy.