Ústí se chce zbavit lanovky. Bude stejná atrakce i v Děčíně?

Pastýřská stěna v Děčíně. Foto: archiv MojeDěčínsko.czPastýřská stěna v Děčíně. Foto: archiv MojeDěčínsko.cz

DĚČÍN - Jedno z hlavních témat těchto dní. Bude v Děčíně lanovka na Pastýřskou stěnu a získá město na Labi novou turistickou atrakci? V sousedním Ústí nad Labem už šest let je lanovka z obchodního centra na Větruši a tamní magistrát usilovně přemýšlí, jak ušetřit náklady na její provoz.

Reklama

Bouřlivé diskuse o záměru vybudovat lanovku z podzámčí přes řeku Labe až na Pastýřskou stěnu jsou tématem číslo jedna v Děčíně. Na děčínském magistrátu vznikla i pracovní skupina.

O záměru za zhruba 90 milionů korun by podle vedení radnice měli rozhodovat občané. Třeba v referendu v době konání komunálních voleb - za dva roky.

Ve hře jsou dvě varianty: První uvažuje o nástupní stanici na nábřeží pod zámkem, dvě lana o délce 271 metrů by nesly dvě kabiny pro 8 lidí. Druhá možnost počítá s nástupní stanicí na Mariánské louce a o délce kabelů zhruba půl kilometru. Výstupní stanice by byla na Pastýřské stěně.

Cena jízdenky by byla 90 korun. Pracovní skupina kalkulovala s ročním výnosem až 10 milionů ročně při kapacitě 150 tisíc cestujících.

Autorem nápadu je Petr Sukdol.

Přestože vedení radnice před rokem nápad striktně odmítlo, nyní se myšlence zcela nebrání. Avšak nechce, aby město náklady na stavbu i provoz vzalo zcela "na svá bedra". Ideálně by o lanovku měl projevit soukromý investor.

Lanovka v Ústí nad Labem

Nabízí se srovnání s obdobným projektem v Ústí nad Labem.

Zde ho v roce 2009 prosadilo tehdejší vedení krajského města bez ohledu na názor obyvatel. Projekt byl zahrnut do tzv. IPRM a byl financován z evropské dotace. Kvůli chybám Ústí hrozilo několik pokut.

Nakonec byl provoz lanovky zahájen v prosinci 2010. Nástupní stanice je v obchodním centru Forum a výstupní na Větruši - obdoba Pastýřské stěny v Děčíně.

Unikátem ústecké lanovky je to, že se jedná o nejdelší lanovku bez podpěrných sloupů v Česku. Cena za jednosměrnou jízdu pro jednu osobu je 18 korun, za obousměrnou jízdu cestující zaplatí 36 korun.

Přínosy lanovky jsou diskutabilní. Ústí nad Labem sice získalo atrakci, avšak turistický přínos pro město není snadné prokázat.

Jisté je, že současné vedení města už nechce provoz lanovky dotovat. Roční ztráta je zhruba až 2,5 milionu korun. Nutné jsou odstávky, kontroly a pravidelná údržba.

Letos skončila pětiletá doba udržitelnosi projektu a Ústí nad Labem může s lanovkou dělat prakticky cokoliv, nemusí dodržovat některá striktní pravidla.

Město hledá partnery pro další provoz. Jednou z variant je spolupodílení se obchodního centra či nájemce a majitele zámečku Větruše. Další z možností je vstup partnera do projektu.

Varianta, že by lanovka byla zahrnuta do integrované dopravy Ústeckého kraje a její provoz by byl spolufinancován Ústeckým krajem, je zatím mimo hru. Dosluhující krajští radní se záměrem nesouhlasili.

Reklama
Přidejte se k nám na Facebooku!

Hodnocení

3 hvězdiček / Hodnoceno: 2x


Přidat/zobrazit komentáře

Aktuálně

Angela Merkelová vyhrála německé volby. Ve východním Německu úspěch AfD Angela Merkelová vyhrála německé volby. Ve východním Německu úspěch AfD
OBRAZEM: Piráti nestačili na hráče Vítkovic OBRAZEM: Piráti nestačili na hráče Vítkovic
Dopravní peklo v Předlicích má skončit až v roce 2018. Cyklisté mají své pruhy Dopravní peklo v Předlicích má skončit až v roce 2018. Cyklisté mají své pruhy

V Bílém Potoce má vyrůst nová rozhledna V Bílém Potoce má vyrůst nová rozhledna
Děčín zredukuje dávky na bydlení Děčín zredukuje dávky na bydlení
V Děčíně se opraví Tyršův most V Děčíně se opraví Tyršův most


Komentáře