Show na stadionu. Aby bylo jasno, hokej rušit nikdo nechce

Hokej v Chomutově. Foto: Ladislav ChlíbekHokej v Chomutově. Foto: Ladislav Chlíbek

CHOMUTOV /NÁZOR/ - Byla to show. Transparent na zábradlí, bojový pokřik a nakonec pochvala za skvěle odvedenou práci na klubové diskusi. Jedna polemika se stane rozbuškou k tomu, aby fanklub se ještě více semknul a bojoval za svůj tým. Co víc si přát?

Reklama

Skalní fanoušci z fan klubu prostě obhajují svůj klub, i kdyby se dělo cokoliv. Jim je jedno, kdo to platí (zda soukromník či město) a jakým způsobem (zdroje financovaní), hlavně, že se hraje... A je to v pořádku. To je obecné konstatování.

Aby bylo jasno, hokej urcitě nikdo rušit nechce. A už vůbec ne já.

Kdybych byl politikem, budu slibovat peníze z městského rozpočtu do hokeje. Není o čem polemizovat - chci být v dalších volbách zvolen a fanoušci jsou voliči.

Protože politik nejsem, mohu si dovolit napsat polemiku. Co to vůbec je?

Polemika znamená původně umění sporu, později odborný, politický nebo umělecký spor vůbec. Na rozdíl od diskuse a dialogu, které hledají spíše shodu, cílem polemiky je vyvrátit názor protivníka. Polemiky se obvykle vedou písemně, v denním nebo odborném tisku.

Ve všech médiích vyjde zpráva o záměru hnutí Nový sever o smazání dluhu hokejovým Pirátům výměnou za reklamu.

Když to vyjde na MojeChomutovsko.cz, fanklub začne šílet.

Nejsem dnešní, abych nevěděl, jak to funguje. Pokud se střídavě 15 let pohybuji v showbyznysu a PR, a mám zasebou realizováno několik velkých akcí, kde je v hlavní roli vliv na veřejné mínění, tak mě nepřekvapuje počínání fanklubu na stadionu.

Bylo to skvělé. Avšak Show must go on!

Je čas oprostit se od emocí, přestože ty budou stejně hrát tu nejdůležitější roli ve sporu Pirátů, resp. Nový Sever vs. koalice, resp. PRO Chomutov.

Protože nejsem politik a (snad) žijeme v demokracii, mohu v rámci novinářské práce polemizovat s politiky, kteří (shodou náhod) jsou i manažery hokejového klubu. Protože dochází ke slučování rolí, je těžké odhadnout, kdy jednají jako politik či jako manažer soukromé firmy.

Obecně téma financování (profesionálního) sportu je problém napříč Českem. Každé město to řeší jinak v rámci platné legislativy, a tak neexistuje jednotný recept.

Hokejový či fotbalový klub třeba provozuje zapsaný spolek, který od města dostává dotace. Město má ve vedení své zástupce (HC Litoměřice).

Nebo jiná varianta. Město vlastní část akcií společně se soukromým investorem (HC Pardubice).

Je i varianta, kdy město od soukromého vlastníka odkoupilo podíl a nyní město vlastní celý fotbalový klub (FK Ústí).

V případě HC Litvínov je rozložení sil v akciovce takto: Unipetrol RPA 70,95%, Město Litvínov 22,14%, spolek HC Litvínov 6,91%.

Jak je patrné, město je majetkově či personálně propojené se sportovním klubem, který hraje profesionální seniorskou soutěž.

Protože je město spoluvlastníkem, přirozeně se podílí na financování klubu.

V případě Pirátů Chomutov je to jinak, a proto vznikl spor o výši dotací a kvůli nevyřešené koncepci hrozí neustále konflikty, které se každý půlrok mohou opakovat.

Impulsem napsání polemiky byla skutečnost, že v návrhu má být škrtnutí pohledávky (půjčka 12,5 milionu Kč) vůči městu a peníze budou sloužit jako úhrada za reklamu.

PRO Chomutov veřejně uvedl, že s tím nesouhlasí a požaduje půjčku splatit.

A to je jádro sporu.

Jednou z možností je 12,5 milionu vyměnit za vlastnický podíl pro město Chomutov. Tím by město vstoupilo do hokejového klubu se svým zástupcem a logicky by se podílelo na financování klubu.

Klub by získal strategického partnera a fanoušci jistotu, že hokej v Chomutově zůstane.

Z budgetu dotací pro ostatní sporty by Piráti vypláceni nebyli a ostatní sporty by dostaly více peněz.

Podmínkou je shoda obou stran, což je ve hvězdách...

Místo toho to vypadá (finální návrh uvidíme na prosincovém zastupitelstvu), že Nový Sever (který pravděpodobně zastupuje Piráty) navrhne smazání dluhu a plnění obstará reklama, protože původně chtěl dotaci.

Pokud ale je pravda, že to legislativně nejde (podle vyjádření náměstka Mariana Bystroně), tak je zatím nezodpovězenou otázkou, jak to dopadne.

Diskutabilní je zejména reklamní plnění. Propagace města nedává smysl. To, že město existuje, je dáno tím, že klub hraje soutěž a je zmiňován v médiích.

Propagace města by měla mířit především pro posílení turistického ruchu, neboť  stimuluje sektor služeb. Dále propagace se orientuje na získávání podnikatelských subjektů atd.

To logo na ledě či na dresu nezajistí. Od toho jsou jiné formy marketingu - zejména PR, plošné inzeráty, sociální sítě, reklamní bannery.

Pak by to dávalo smysl.

Hokej není primárně určen pro propagaci města, ale pro obchodní partnery. Nejlépe je to vidět na německém bundesligovém týmu RB Leipzig, za kterým stojí Red Bull. V Německu jsou za sportovními kluby většinou pojišťovny, energetické firmy a velké koncerny, které potřebují oslovit běžného zákazníka image (známost) značky.

Hokej dále slouží pro zábavu obyvatel z města a okolí. To je většinou důvod, proč města (prostřednictvím politiků) kluby podporují.

Proto byly na konci minulé polemiky položeny - zatím nezodpovězeny - otázky politikům Nového Severu, zda mají ucelené koncepce.

Závěr: Hokej ano. Pokud členové fanklubu interpretují první polemiku jako že nechci v Chomutově hokej, tak ji nečetli od začátku do konce a nepřemýšleli nad ní. Bulvární už vůbec není, spíše až moc intelektuální. Tak jako tento názor.

Tak už to u mě je. Hledám vize pro Česko.

Reklama
Přidejte se k nám na Facebooku!

Hodnocení

2.24 hvězdiček / Hodnoceno: 33x


Přidat/zobrazit komentáře

Aktuálně

OBRAZEM: Piráti nestačili na hráče Vítkovic OBRAZEM: Piráti nestačili na hráče Vítkovic
Dopravní peklo v Předlicích má skončit až v roce 2018. Cyklisté mají své pruhy Dopravní peklo v Předlicích má skončit až v roce 2018. Cyklisté mají své pruhy
V Bílém Potoce má vyrůst nová rozhledna V Bílém Potoce má vyrůst nová rozhledna

Děčín zredukuje dávky na bydlení Děčín zredukuje dávky na bydlení
V Děčíně se opraví Tyršův most V Děčíně se opraví Tyršův most
Na mosteckém autodromu se představí vozy Škoda Na mosteckém autodromu se představí vozy Škoda