POLEMIKA: Je hokej v Chomutově přínosem, nebo přítěží?
CHOMUTOV - Zatímco Kadaň nebo Litoměřice řeší podstatné problémy s financováním městských nemocnic, politiku v Chomutově zaměstnává hokej. A nově i fotbal. Přitom město na severu, které díky minulým garniturám získalo negativní přídomek Palermo na severu, by mělo řešit mnohem důležitější věci.
Současnou situaci v Chomutově lze označit za Chléb a hry.
Je to latinské úsloví (panem et circenses), které charakterizovalo přístup císařů v pozdním úpadkovém období Římské říše, kdy byla za jídlo a hry získávána přízeň prostého lidu, která pak byla využita k jejich vlastním cílům.
Vraťme se do roku 2008 a zavzpomínejme, kdo vládl na chomutovské radnici. Dále se dnešní optikou podívejme na rozdělování evropských dotací a nechvalně slavný program ROP Severozápad.
Zmiňme jména jako Alexandr Novák, Ivana Řápková, Jana Vaňhová, Roman Houska.
Zavzpomínejme, kdo se spolupodílel na výstavbě zimního stadiónu a narazíme na jména jako Daniel Ježek a jeho bratra.
A pak si osvěžme paměť a nezapomeňme na jméno Petr Kušnierz.
Jestli tato sestava nepřímo dala dar Chomutovu v podobě moderního sportovního areálu na Zadních Vinohradech, nezapomínejme, jak to vypadá v centru města.
Místo bývalé hokejové "ratejny", kde měl stát hypermarket Interspar, zarůstá trávou.
Bývalá plavecká hala se rozpadá a nikdo neví, co s ní.
Bývalé fotbalové hřiště zarůstá plevelem.
Minulé politické reprezentace v režii ODS a ČSSD se vzhlédly v politice římských císařů. Chomutovské veřejnosti naordinovala politiku Chléb a hry.
Miliony z dotací byly přeměněny v beton a ocel. Do hry byly vpuštěny spřízněné stavební firmy a různí šíbři, kteří viděli příležitost, jak si polepšit.
A ti, kteří už zapomněli. To vše se odehrávalo v době, kdy hokejisté Chomutova bruslili na prvoligovém ledě a o fotbalistech ani nemluvě.
Ne, ambice nejsou špatné a i když v té době se již hovořilo o extraligovém snu, zapomnělo se na provozní záležitosti.
Za prvé: Evropská dotace byla poskytnuta pro výstavbu zimního stadiónu, který má sloužit veřejnosti, je v majetku města a to se má chovat jako řádný hospodář.
Za druhé: Pokud hokejový soukromý klub chce hrát nejvyšší hokejovou soutěž, měl by si najít soukromého sponzora či hlavního generálního partnera, který bude ochoten profesionální hokejisty financovat.
Za třetí: Město by mělo z peněz, které získává ze státního rozpočtu a z daní (tedy peněz nás všech) financovat podstatné věci - silnice, chodníky, kanalizaci, svoz odpadu, veřejné osvětlení, školy, sociální ústavy apod.
Za čtvrté: Město by mělo podporovat vznik nových podnikatelských příležitostí, lákat nové obyvatele do města, lákat turisty z Ústeckého kraje, ze zbytu Česka a nezapomínat ani na turisty ze zahraničí.
A teď si odpovězme:
Za prvé: Je legitimní, že město požaduje nájem za to, že na jeho městském stadiónu si bruslí profesionální hokejisté, kteří vydělávají peníze. O jejich vztahu k Chomutovu jako městu můžeme pochybovat. Dnes hrají tady, zítra klidně na druhém konci republiky. Střídání dresů v hokeji je velmi rychlé jako samotná hra.
Za druhé: Pokud majitelé Pirátů nemají peníze pro dlouhodobé financování profesionálního hokeje, ať jako každý jiný komerční subjekt podstupuje trnité cesty vyjednávání se zákazníky, tedy obchodními partnery.
Když je Jaroslav Veverka spjatý s firmou Noen schopen založit Nadační fond českých průmyslníků, který financuje Ústav nezávislé žurnalistiky, neboli internetové periodikum Hlídací pes, mohl by peníze například přesunout do chomutovského hokeje.
Dále je zarážející, že se Jaroslav Veverka neumí dohodnout se Severočeskými doly (mimochodem firma vlastněná polostátním ČEZ), když Noen díky prolomení limitů na Dole Bílina může vydělat další miliony díky rypadlům a těžké strojírenské technice sloužící k dobývání hnědého uhlí.
Za třetí: Chomutov není vzkvétajícím městem, které má infrastrukturu jako německá města, tudíž stále nenastala doba, kdy si může dovolit financovat profesionální kluby mnohamilionovými částkami na provozní záležitosti.
Město Chomutov navíc svoji úlohu již splnilo - postavilo moderní sportovní areál i se zimním stadiónem. Úlohou města je financování údržby a správy svého majetku, neboť je to v přeneseném slova smyslu veřejný majetek, tedy majetek nás všech.
A za čtvrté: Propagace města Chomutov má probíhat jinak, než že si za miliony z městského rozpočtu bude platit propagaci v podobě loga na stadionu a dresech hokejistů.
To je totiž nápad Davida Dindy (výkonný ředitel Pirátů) a Stanislava Mikšovice (obchodní ředitel Pirátů), kteří jsou zároveň zastupiteli za Nový sever, jak se k milionům z městské kasy dostat.
Je jedno, zda by při jakémkoliv hlasování se oba pánové kvůli střetu zájmů zdrželi hlasování, zarážející je vůbec ta myšlenka, že logo na dresu či na ledu městského stadiónu je propagace města.
A tak mám pro oba pány otázky:
Co pod pojmem propagace města vnímáte?
Na koho by propagace cílila, kdo je cílovou skupinou?
Jaký přínos by propagace města na dresech a stadiónu měla mít?
Pokud máte starost o dlouhodobou koncepci sportu v Chomutově, má Nový sever starost i o jiné oblasti veřejného života ve městě?
Předem děkuji za odpověď.
SOUVISEJÍCÍ: Zastupitelé a manažeři Pirátů Dinda s Mikšovicem vymýšlí, jak nevracet městu 12,5 milionu
Hodnocení
2.82 hvězdiček / Hodnoceno: 72x