Ředitelka SPG Pavla Matějková: Dnes existuje něco jako středokolská turistika
Litoměřice /STUDENTSKÁ VIZE PRO ÚSTECKÝ KRAJ/ - "Pokud dále budeme pokračovat v tom, e děti vechno můou a vechno dostanou, tak to vidím jako cestu do pekel," říká v rozhovoru pro SeveročeskýDeník.cz Pavla Matějková, ředitelka Střední koly pedagogické, hotelnictví a slueb v Litoměřicích.
Jak se změnil přístup studentů k učivu?
Přístup studentů k učivu se změnil dost radikálně. S ohledem na to, e oni předpokládají, e ve dostanou v hotové podobě. Samozřejmě nejlepí by pro ně bylo, kdyby se to za ně jetě někdo naučil.
Proč si myslíte, e tomu tak je?
Důvodem je svobodomyslný přístup, který se dětem předkládá ji od mateřské koly a postupně na základní kole. Ten dětem "tluče" do hlavy jejich práva, která samozřejmě mají a já je nezpochybňuji. Ale vdy s právy jdou ruku v ruce i povinnosti.
A bohuel dnení děti, které k nám přicházejí, mají problém, e na ty povinnosti nejsou připraveny a nejsou na ně zvyklí. Protoe i to, e se zadával na základní kole úkol na doma, tak i to byla povinnost. Sice malá povinnost, ale dítě jí muselo splnit.
Dnes mnoho základních kol, aby vyhověla rodičům a dětem, tak ustoupila i od domácích úkolů. Take děti dnes slovo povinnost v podstatě neznají a od toho se potom odvíjí jejich vztah ke kole, ke vzdělávání a k tomu, co s tím souvisí.
S jakou úrovní tedy přicházejí ze základních kol?
Se zavedením Rámcových vzdělávacích programů na základních kolách z mého pohledu dolo k velkému rozvolnění osnov a v podstatě, co kola to trochu jiný obsah vzdělávání. A děti přicházejí s velmi rozdílnými znalostmi napříč vemi obory.
Dříve studenti nepřicházeli s rozdílnými znalostmi ze základních kol?
Třeba před deseti lety měly podobné základy v českém jazyce, matematice, biologii a znalosti se rozcházely v cizích jazycích. Dnes s tím, e kadá kola si dělá svůj vlastní Rámcový vzdělávací program a učivo si zařadí tam, kde si myslí, e je to vhodné, tak mám pocit, e u některých kol se na některé pasáe učiva úplně zapomnělo. Ovem nejhorí je, kdy nastane případ, e to dítě se přestěhuje a jde z jedné koly na jinou. Mně tohle vadí, protoe si myslím, e základ by měl být u vech naprosto stejný. A vzdělávání podle Rámcových vzdělávacích programů nevidím jako velký přínos.
Zvládají s těmito znalostmi učivo na středních kolách?
Zvládají, ale pak máme problémy s tím, e pokud děti nemají pevné základy ze základní koly, tak se mu velice těko navazuje na střední kole.
A jestlie jetě nemá vnitřní kontrolu a píli, tak větinou z té koly později odejde na kolu, která je jednoduí. Toto je dalí problém. Dneska by se dalo nazvat, e existuje něco jako "středokolská turistika".
Já během roku řeím dvacet a třicet přestupů z naí koly na jinou kolu.
Z jakých důvodů studenti odcházejí?
Protoe v ten moment, kdy po dítěti začnete něco chtít, tak ono zvolí cestu nejmeního odporu a jde tam, kde to dostane snáz. Na kolu, kde nebudeme muset tolik pracovat. Take jde na soukromou kolu, na učilitě. Oni nejsou schopní řeit problémy, jeliko je to nikdo nenaučil a oni problém radi obejdou, utečou od něj. A zákony jim to dovolují, tak toho studenti vyuívají.
Jaké jsou rozdíly v prospěchu a zaměření v jednotlivých oborech střední pedagogické koly?
Nejlepích výsledků dosahují studenti pedagogického lycea, protoe oni projdou "sítem" ji u přijímacích zkouek. Pedagogické lyceum je obdoba gymnázia s pedagogickým zaměřením. A je pravda, e i výsledky tomu odpovídají. U oboru předkolní a mimokolní pedagogika, tak tam jdou větinou studenti, kteří mají vztah k dětem. A velmi často nemají výborné výsledky v matematice, v přírodních vědách, ale jsou velice tvořiví, čím potom dokáou děti zaujmout. To, co zvládají, jim plně postačí k tomu, aby mohli s dětmi pracovat. U oboru sociální činnost mám troku vztek, e dolo k transformaci toho oboru původního výchovná a humanitární činnost na obor sociální činnost. A tím se zúila i monost uplatnění absolventů tohoto oboru. Absolventi původního oboru mohli pracovat, jak ve kolství tak i v sociálních slubách. Se změnou na sociální činnost absolventi nacházejí uplatnění jen v sociálních slubách. U těchto áků máme asi nejslabí výsledky.
Z jakých oborů se studenti hlásí na vysoké koly?
Řekla bych, e jdou ze vech. Z lycea se tedy dostává asi nejvíc dětí na vysokou kolu. Ale u jednotlivých oborů se jen lií výběr dalí koly. Protoe studenti z lycea mají větí ambice, take vybírají prestiní koly. A obor předkolní a mimokolní pedagogika tak pokud studenti vyhledají obor učitelství prvního stupně, tak nemají problém se na danou kolu dostat. Jeliko oni přijímací řízení zvládnou.
Jak je tedy tato střední kola připraví na vysokokolské vzdělání?
Já si myslím, e dobře. Svědčí o tom i to, kdy studenti přijdou za námi z vysoké koly a řeknou, e z toho, z čeho se učili k maturitě jim stačí k učení na státnice. Na jednu stranu z toho mám radost. Na druhou stranu mě to mrzí, protoe si myslím, e vysoká kola by měla dětem nabídnout něco dál.
Jaký předpovídáte přístup studentů ke vzdělání za pár let?
Já si myslím, e pokud se vůbec nezmění "trend" ve kolství, pokud dál budeme pokračovat v tom, e děti vechno můou a vechno dostanou, tak to vidím jako cestu do pekel.
Rozhovor je součástí studentské sekce blogování multimediálního projektu Vize pro Ústecký kraj, který patří pod platformu Vize pro Česko.
Hodnocení
3.66 hvězdiček / Hodnoceno: 29x