Práce v Německu je pro Čechy stále atraktivní. Lákají je mzdy i příspěvky státu

Elektrikář, ilustrační foto. Foto: Pixabay.com
Elektrikář, ilustrační foto. Foto: Pixabay.com

Za prací do Německa dojíždí přes hranice každý den desetitisíce Čechů. Nejvíce jich míří do Saska. Tamní obyvatelé přitom odcházejí dále na západ za lepšími podmínkami.

Reklama

Otevřením hranic přeshraničním pracovníkům v roce 2011 si Němci slibovali vyšší zaměstnanost v zemi. Volných pracovních míst je po celém Německu téměř 800 tisíc, jejich obsazení řeší němečtí zaměstnavatelé právě náborem pracovníků z východní části Evropy.

Zájem o práci v Německu mezi Čechy roste, narážejí však na neznalost němčiny, která je jednou z hlavních podmínek uplatnění na německém trhu práce.

Minimální mzda v Německu odpovídá průměrnému platu v Česku

Němci lákají české pracovníky na trojnásobně vyšší minimální mzdu. Ta je plošně po celém Německu uzákoněna pro rok 2020 na výši 9,35€ za hodinu. Jiné předpisy pak platí pro zaměstnance personálních agentur, těm je přiznána minimální mzda ještě vyšší: 9,66€ za hodinu.

Minimální hodinové sazby v personálních agenturách jsou stanoveny i pro jednotlivé obory, zaručená mzda je však přímo v zákoně vyšší pro spolkové země bývalého západu, než pro země východní. Sasko přitom patří mezi nejbohatší spolkové země východní části.

Odbory prosadily zrušení dělení platových tabulek pro východní a západní Německo

Otázka rozdílů v minimálních mzdách mezi západním a východním Německem se dostala do programu jednání Německé odborové organizace, která sdružuje a reguluje činnost personálních agentur na území Německa.

18. prosince 2019 bylo na jednání odborů přijato zrušení stávající tarifní smlouvy, která stanovuje minimální i zaručené mzdy, a přijetí nového znění smlouvy, která od dubna příštího roku definuje dorovnání východních platů na úroveň západu. Minimální mzda v personálních agenturách bude příští rok začínat na 10,45€ plošně po celém Německu.

K získání práce v Německu se neobejdete bez němčiny

Podle průzkumů personální agentury Starke Jobs, která působí v příhraniční oblasti Krušných hor, je mezi Čechy největší zájem o nekvalifikované pracovní pozice typu operátor výroby, pokojská nebo jiné práce v gastronomii.

„Obecně je největší zájem o pracovní pozice, na kterých není třeba příliš mluvit. Češi také často spoléhají, že němčina není nutná, pokud se na pracovišti nacházejí jiní Češi, s překladatelem jde ale pracovat jen krátkodobě, z dlouhodobého hlediska to bez němčiny prostě nejde,“ míní Beck.

„Firmy si dávají znalost němčiny jako zásadní požadavek, je dobré o jazykových znalostech zbytečně nelhat. Než si do životopisu napíšete nějakou úroveň, zkuste si třeba nějaký online test němčiny na internetu. Hned po němčině následuje nutnost mít vlastní auto a platný řidičák,“ upozorňuje.

Platy na východě porostou na úroveň západu, další peníze můžete získat z rodinných fondů

O tom, že platy v Německu jsou srovnatelné s platy v České republice, si jsou vědomi i Němci. „Německé společnosti na východě často nabízejí mzdy jen v takové výši, v jaké podle zákona musí.

Ve výsledku jsou tedy často lidé na nekvalifikovaných pozicích v Německu placeni českou průměrnou mzdou, která už v Česku není nedosažitelná a dostanete jí na řadě dělnických pozic. Jenže to je tak všechno, co v Čechách zaměstnanec může čekat.

V Německu si měsíční rozpočet navíc vylepšíte třeba o příspěvky z německých rodinných fondů, nárok na výplatu většiny dávek tu máte jen s platnou pracovní smlouvou na území Německa. Zaměstnavatelé také často proplácejí jízdné nebo si tyto náklady můžete uplatnit v daňovém přiznání, spravedlivý je i systém daní, který může dost peněz v rozpočtu ušetřit podle životní situace zaměstnance,“ vyjmenovává Stefan Beck z personální agentury Starke Jobs důvody, proč je práce v Německu pro české zaměstnance zajímavější.

Češi hledají v Německu práci na dělnických pozicích, Němci hledají hlavně řidiče kamionů

Zaměstnavatelé v Německu se, obdobně jako většina Evropy, potýkají především s nedostatkem zdravotnického personálu, zaměstnanců do výroby, vzkvétají tu také řemesla, pro která chybí kvalifikovaní řemeslníci. Nejvýrazněji však pociťují každoroční úbytek řidičů kamionu nebo náklaďáku.

„Tohle je problém celé Evropy, ti, kdo za volantem kamionu nějakou dobu seděli, mi dají za pravdu, že to není práce pro každého. Mladí lidé se do kamionu nehrnou, stávající řidiči odcházejí do důchodu, cena za přepravu zboží roste, Evropě hrozí krize v zásobování. Zatímco je řidič kamionu v jiných zemích výrazně nedoceněná profese, v Německu se snaží práci kamioňáka zatraktivnit. Od roku 2020 se zvyšují diety, kamioňákům jsou přiznány další příspěvky, měsíčně si jen na tomto mohou kamioňáci vydělat i o několik set euro více. I bez toho je ale řidič kamionu v Německu placen nejlépe v rámci celé Evropské unie,“ uzavírá Beck.

Reklama

Hodnocení

2.86 hvězdiček / Hodnoceno: 7x


Přidat/zobrazit komentáře

Komentáře