Jak zvládat krizové PR aneb černoch na letáku Lidlu či youtubeři o BMW Invelt

4. leden 2017 | 19:17 | Česko
Reprofoto letáku Lidl. Zdroj: Lidl Česká republikaReprofoto letáku Lidl. Zdroj: Lidl Česká republika

Lidl Česká republika má v letáku černošského modela. A u části české veřejnosti to způsobilo na sociálních sítích nevoli. Leták se nelíbí ani některým politikům, pro které je téma migrace jedním z hlavních politických témat. Jiní politici se zase zastali řetězce s tím, že začnou v obchodech nakupovat.

V podstatě o nic nejde. Lidl Česká republika využila fotografie černošského modela pro propagaci oblečení v maloobchodním řetězci.

Každý jistě vnímá, že se obchodník ničeho nezákonného nedopustil. Když se můžeme na českých kanálech dívat na zejména hollywoodské filmy a videoklipy s černošskými umělci, proč by v Česku nemohl model propagovat oblečení. Zvláště, když Lidl není prvním zahraničním řetězcem, který tak v Česku činí. Například oděvní firmy byly před ním.

V čem je tedy problém?

Především v sociálních sítích jako je Facebook či YouTube. Ty mají takovou moc, že jakákoliv informace na nich zveřejněná se velmi rychle rozšíří do světa.

Potíž je v tom, že nemáte kontrolu nad tím, jak danou informaci pochopí konkrétní příjemce, natož skupina příjemců. Ať jich jsou desítky, stovky, tisíce.

Vzhledem k tomu, že téměř nikdo už pořádně nečte text, ale ke všemu se kdekdo vyjadřuje na základě často zkreslených informací, dochází k jiné interpretaci, dezinformaci až ke lži.

Daná informace začne žit svým vlastním virtuálním životem i díky rozšiřování prostřednictvím médií - především internetových serverů, které o dané události začnou informovat.

To je příklad "černocha" Lidlu.

Vše začalo tak, že na oficiálním facebookovém profilu Lidlu začali reagovat podráždění zákazníci - a to dost mnohdy nevybíravým způsobem. Všimla si toho velká média a díky nim i široká veřejnost, která na svých profilech a facebookových skupinách začala reagovat, parodovat, komentovat.

Tiskové oddělení Lidlu na "kauzu" zpočátku reagovalo moderovanou diskusí na vlastním Facebooku, po odstartování zájmu médií mluvčí poskytla vyjádření i stručnou reakci, jak výroba letáku vznikala.

"Milí zákazníci, vzhledem ke skutečnosti, že Česká republika je součástí Evropy, ve které žijí lidé různých národností i různé barvy pleti, považujeme modelky a modely v našich reklamních letácích za naprosto v pořádku."

Tématu se později začali chytat další obchodníci, třeba síť drogerií Rossmann, která zareagovala "po svém".

"Sdílíme názor nadnárodního potravinového řetězce a nenávistným diskutujícím vzkazujeme, ať se hodí do pohody třeba s pleťovou maskou s černým uhlím, která se stává hitem v péči o pleť :) Uvítali byste tuto černou masku na našich prodejnách?"

Youtubeři a auto dealer

Zatímco tato "kauza" se stala "masovou", před loňskými vánočními svátky byla ještě jedna, která stojí "za pozornost", a to kvůli krizovému PR.

Zajímavá je především tím, že se odehrávala v prostředí youtuberů a její vývoj posunovali "dopředu" dospívající mladíci, někdo by je nazval jako "puberťáky".

Ve zkratce, o co šlo: Youtuberka a čerstvá osmnáctiletá dívka, která si nechává říkat Carrie Kirsten, v prosinci 2016 zveřejnila na svém kanálu video, které ukazoval předávání BMW X1. Video se tváří výrazně jako reklama, vypnuta je i diskuse. K 4.1.2016 video má 564 453 zhlédnutí.

Tohoto videa využili dva youtubeři, kteří si říkají FreeScoot a TVTwixx. Zveřejnili videa, ve kterém tvrdí, že v létě 2016 dostali údajně od marketingového manažera dealera BMW Invelt email s nabídkou, že auto dostanou k dispozici za podmínek, kterým se ve zmíněných videích vysmáli. A zřejmě se domnívají, že Carrie Kirsten na stejnou nabídku, jako měli dostat oba dva youtubeři, kývla.

Na jejich videokanálu se rozproudila bouřlivá diskuse. Video autora TVTwixx s názvem Proč jsem odmítl spolupráci s BMW!? má k 4.1.2016 427 691 zhlédnutí. FreeScoot své video nazval Měl jsem být tváří BMW Invelt?! a má 253 813 zhlédnutí.

Na "kauze" se přiživili další youtubeři a na síti se tak rozvinula velká diskuse, které využila třeba mladoboleslavská Škoda Auto. Ta pod video FreeScoota umístila příspěvěk

"Ahoj, díky za tvůj přístup. Jestli chceš, napiš nám, a my ti půjčíme KODIAQ na víkend. Žádné podmínky, žádné negativní recenze. :) Ale doporučujeme vyjet za město, aby sis auto pořádně užil."

Jenže později vzniklo další video, kde oba youtubeři zveřejňují další údajný email a rozehrávají kolem něho nový příběh. Ten dostává trhliny poté, co je jeho údajná autenticita zpochybněna.

Škoda Auto ve stejném příspěvku reaguje: "EDIT: Chtěli bychom ještě doplnit, že pokud by se prokázala nepravost emailů, nemohli bychom půjčení vozu na víkend uskutečnit. KODIAQ je totiž o opravdových zážitcích a ne o těch smyšlených."

O "kauze" píší i odborná marketingová média, která se zabývají tím, že automobilový dealer se možná rozhodl navázat spolupráci s youtubery, o kterých se často hovoří jako o novém a zajímavém marketingovém kanálu k oslovení těžce oslovitelné mladé generace, která příliš nečte a na klasickou televizi se nedívá.

A teď to podstatné: Jak se ke "kauze" postavil samotný BMW Invelt?

"V reakci na videa zveřejněná prostřednictvím sociální sítě youtube konstatujeme, že se jedná o lživé informace a podvrh. Informace šířené prostřednictvím těchto videí jsou zcela smyšlené. Domnělá e-mailová komunikace neexistuje a v žádném případě nemohla být inicializována naším zaměstnancem. Společnost Invelt neměla a nemá zájem o spolupráci s těmito autory."

A teď se v tom vyznejte, o co ve skutečnosti vlastně šlo.

[Nahoru ↑]

Přidejte se k nám na Facebooku!

Hodnocení

Hodnocení: 3.83 hvězdiček / Hodnoceno: 6x


Přidat/zobrazit komentáře

Komentáře



Top zprávy

Chtěl ukrást kabel, za trest dostal elektrickým výbojem

Chtěl ukrást kabel, za trest dostal elektrickým výbojem

22/7 / KRIMI / TEPLICE - Jak funguje elektřině patrně nevěděl zloděj kabelu z Teplic. Když odřízl kus vysokonapěťovaného kabelu, pochopitelně ho zasáhl elektrický výboj, který ho málem zabil.


Jak se dělá primitivní předvolební kampaň aneb když volič skočí na špek burkinám

Jak se dělá primitivní předvolební kampaň aneb když volič skočí na špek burkinám

21/7 / BLOG / Někdy pochybuji, že česká veřejnost myslí. Jak je jednoduché vytvořit celospolečenské téma, na kterém se přiživují politici a rozdmýchávají to média kvůli honbě za klikáním. A volič-čtenář to neprokoukne a jen se stává součástí této promyšlené hry.


Peklo na silnici. Přes Česko i v okolních zemích projedou tisíce aut

Peklo na silnici. Přes Česko i v okolních zemích projedou tisíce aut

21/7 / ZPRÁVY / ČR - V západní Evropě začínají hlavní prázdniny pro lidnaté regiony. Počítat o víkendu (22. - 23.7.2017) musí řidiči s hustou dopravou a očekávají se i kolony. A to nejen na českých silnicích, ale i v okolních zemích.


Počasí: Jako v prádelně s lokálními silnými bouřkami

Počasí: Jako v prádelně s lokálními silnými bouřkami

20/7 / ZPRÁVY / ČR - Vysoké teploty, četné bouřky a vysoká vlhkost vzduchu. Počasí v Česku do konce tohoto týdne má mít tyto jevy.




SeveročeskýDeník.cz Novinky v regionech

Ústecko, Chomutovsko, Žatecko, Lounsko, Mostecko, Teplicko, Děčínsko, Šluknovsko, Litoměřicko, Roudnicko, Českolipsko, Liberecko, Jablonecko, Turnovsko, Semilsko


SeveročeskýDeník.cz je součástí krajské redakce mediální skupiny MediaShow Group s.r.o.
Všechna práva vyhrazena.

Chcete být v obraze? Sledujte nás!


Zprávy v RSS
SeveročeskýDeník.cz na Facebooku


Redakce SeveročeskýDeník.cz

Posílejte nám Vaše tipy, postřehy a fotografie. Rádi je zveřejníme!


ISSN 2336-6516